Stöd Ukraina

Cecilajjas blogg

Fredag 29 December 2006 - Sydney

Wentworth Falls, Jul & Koalor!

Wentworth Falls, Jul & Koalor!

Greg skjutsade mig till flygplatsen i Perth. Det kändes ledsamt att resa från västkusten faktiskt, det finns så mycket att se och göra där men detta landet är ju rent löjligt stort... Väntade på Elin i flera timmar på flygplatsen, det hjälpte inte att hennes ryggsäck inte hade hunnit med planet från London. När allt praktiskt runt det var ordnat åkte vi in till Sydney och vårat vandrarhem för natten. Dagen efter åkte vi upp till Blue Mountains och Wentworth Falls. Anledningen att det kallas Blue Mountains är för att eukalyptusträden i bergen frigör partiklar och oljor att bergen ser blåa ut från Sydney.

Kvinnan i huset, Toni, hämtade oss från tågstationen, Wentwort Falls ligger ungefär 2 timmar från Sydney. Tanken var att hon skulle granska oss lite innan de begav sig iväg till deras julfirande i Queensland. Vi måste ha sett alldeles fantastiskt pålitliga ut för det var aldrig något prat om att vi INTE skulle vara där. Erbjudandet var att vi skulle som första människorna i deras erfarenhet, sitta husvakt när de var borta. Familjen i sig var lite märkliga i mina ögon sett. De lever organiskt, maler sitt eget mjöl, hyvlar sina egna flingor och ingen TV så långt ögat kan nå. Det var en hel instruktionsbok framlagd i "Hjälpar-rummet" om vad som förväntades av oss. Bl.a står det att absolut ingen Junk-food eller dylikt fick förtäras i huset, inför barnen, inför föräldrarna ELLER deras vänner. Vårdat språk (såklart), inga presenter till barnen - "ditt sällskap är gåva nog". Osv. osv. osv...Jag skulle kunna fortsätta tala om märkligheterna men med detta sagt så var det en mycket vänlig och varm familj trots allt. Skönt att de reste iväg i alla fall! :)

Dagen efter de hade åkt åkte vi ner till Sydney för att kolla läget. Jag har en gammal kompis som jag lärde känna i Japan som jag mailade för ett tag sedan. Jag har inte haft någon kontakt med henne sedan dess men vi mötte i alla fall upp. Underlig känsla att se henne, men skitkul!! Det visade sig att hon hade stannat kvar i Japan efter det att vi åkte och att hon bara varit tillbaka i Sydeny i 8 månader! Tur hade vi! Hon engagerade sig helhjärtat i Elins försvunna väska, men utan lycka. Vi har ju inte lyckats fixa något boende i Sydney till nyår men Jade tyckte absolut att vi skulle sova hos henne! Roligt var det att höra allt skvaller om vad som hänt i Japan också! Marlene: Sho-La-La är strandsatt i Thailand, försoker hon resa ut åker hon dit och hon är bannlyst från England också...
Samma kväll träffade vi Dawn och Steve igen, de följde oss upp och bodde med oss några dagar över jul.

Vi lagade god mat och gick på trekking till Vattenfallen som är i stort sett utanför dörren hos oss. VACKERT var inte ett tillräckligt stark ord för det...4 timmar rakt ner och rakt upp igen. Svettigt men det var det värt!! Synd bara att sådant går inte att göra rättvisa på fotografier...jag och Elin gick på en egen utflykt efter det att Steve och Dawn hade åkt tillbaka till S. Uppe i Katoomba har de något de kallar "The giant Staircase" en jättebrant trappa på vad som kändes vara 3000 steg (var runt 800), gick ner där och promenerade i dalgången, såg en låång ödla (1.2 m) och när det var över åkte vi upp på Världens Brantaste tåg. Det var fräckt! Idag (fredag) har vi åkt ner mot Sydney igen, gick på ett ställe som heter Fetherdales Wildlife park. VI HAR KELAT MED KOALOR!!! Tjohooo! Det måste vara jordens gulligaste levande varelse!! Jag vill ta med mig en hem! Nu ska vi bara göra klart här på Internet, sedan ska vi göra lite mellandagsrea (upp till 90%!) och möta upp med Elins plankompis och troligen hennes kusin också.

JÄTTETACK till alla som har hört av sig till mig under julen här, det värmer i lillhjärte'!

Gott nytt år på er!!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet