Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Tisdag 26 Juni 2007 - Darwin

Vita bilar och inlagda rodbetor..

Hejsan!

Ar tillbaka i Darwin nu.. Har gatt otroligt fort.. och kanns valdigt trist att jag aker vidare pa torsdag.. Singapore ska visserligen bli kul att se men just nu kanns det som om det hade varit battre att stanna nagra dagar extra i Darwin och skippa Singapore..

Var 'roadtrip' slutade med annu en gorge: Katherine Gorge och en overnattning i Katherine.. Aven da pa hotell for regnet ville inte ge med sig.. Nar vi kom till Darwin i fredags kvall var det dock ljummet 'som vanligt'.. Enligt Darwin-borna hade dock det regnat dar med till deras stora forvaning och lopsedlarna hade tydligen skrivit stora rubriker om den kallaste dagen i juni pa 40 ar!! Hur kallt det var? 22 grader... 'Stackars' Darwin-borna...hehe.

I lordagsmorse besokte vi Parap Market for att dricka farskpressade juicer och smoothies, ata mat fran varldens alla horn, se pa hantverk.. men sist och inte minst se om kvinnan som jag 'wooffade' for 2004 (jobbade for mat och husrum) fortfarande salde sina tropiska chutneys & sylter. Jajamen. Hon kande till och med igen mig aven om hon inte kom ihag vad jag hette. Passade pa att kopa nagra burkar nu nar jag inte ska luffa vidare som forra gangen.

Dagen efter tog vi en tur med bilen ut till Dundee Beach dar huspriserna stigit valdigt sa Thane ville se hur dar sag ut.. Framst folk som gillar att fiska som bor dar antar jag.. for bada kan man inte.. Vilket sloseri med en massa fin strand.. och vad meningslost att bo precis vid vattnet nar man anda inte kan bada.. Pa kvallen var det dags for annu en marknad med exotisk mat. Denna gangen vid Mindil Beach. (Nej, har kan man inte heller bada..)

Sen har vi varit och kollat lite runt pa stan.. letat ratt pa de scrapbook-affarer som jag kollat upp hemifran.. :-) Verkar vara en minst lika stor hobby har som hemma. Smart nog hade de stallt fram stolar vid dorren och ett gang med tidningar om mer 'icke scrapinriktade hobbies' (bilar, batar, skvaller..) for eventuellt medfoljande folk som inte ar sa intresserade av papper och sant (las Thane..) Det trevligaste ar dock att de dessutom saljer scrap-grejer i billiga affarer typ Galne Gunnar.. :-) Men nu ska jag forsoka beharska mig annars sa far jag skicka hem ett paket med grejer..

Atit gott.. (varfor finns det inga food court i nordstan??)..Har dock lart mig ett och annat.. exempelvis att om man bestaller en fiskburgare/vegburgare eller sandwich sa ska man be om att de ska skippa rodbetan.. Har dock annu inte lyckats komma ihag det.. det faller liksom inte sig naturligt att tanka att inlagd rodbeta skulle vara en naturlig smorgas-ingrediens.. Ar inte min favoritgronsak direkt (iallafall inte inlagd) och dessutom har den ovanan att farga ner resten av maten.. En annan intressant (?) iakttagelse ar att sakert 90% av alla bilar har ar vita.. Vadret antar jag.. och enligt Thane sa smalter man in battre da..

Vi var ocksa nere en svang vid hamnen och kikade pa hur det gar med uppbyggnaden av Darwin Convention Center som tydligen ska innehalla bade en masshall, utomhuspool, shoppingcentre, kafe-strak.. Ska bli klart 2008 sa nasta gang jag halsar pa sa ar det sakert klart. :-)

Nu far jag nog sluta.. Ar pa Thanes jobb och skriver detta.. ingen har dock forutom Security.. Han ligger utanfor och vill bli kliad.. Konstig kille.. ;-) Skamt asido, Security ar en liten katt som valt att flytta in..
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet