Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Fredag 29 Juni 2007 - Singapore

På vego-spaning i Little India

Hejsan,

Ar nu i Singapore! Har ar hett som i en bakugn.. eller rattare sagt vaxthus for det ar fuktigt ocksa.. igarkvall nar jag kom fram vid 19-tiden var det 32 grader..

Sista dagen i Darwin
Sista dagen i Darwin akte vi till Thanes jobb igen for att traffa hans arbetskamrater (och sa Security da forstas..). Kul att se hur de ser ut och hur det ser ut dar han jobbar.. Pa kvallen hade vi avskedsmiddag pa en medelhavsrestaurang.. Nagot finare stalle an alla 'food courts' vi atit pa tidigare sa det kandes nastan som en dejt.. hehe. Battre sent an aldrig.. Dagen efter hade vi avskedsfrukost pa en stalle som var kombinerad tradgardsaffar och kafe.. At en Egg Benedict med rokt lax och hollandaise-sas och en stor kaffe latte.. Sakert jattenyttigt.. Sedan kikade vi pa den spannande samlingen av tradgardsfigurer... alla mojliga.. och omojliga.. kinesiska drakar, tjurar, odlor, en sakert 10 meter hog dinosaurie.. (mamma & pappa: om det kommer ett stort paket till varberg sa vet ni vad det ar... ;-) .. och sedan ett skjul med allehanda samlingsobjekt for den som har onodigt mycket pengar att gora av med... indianstatyer, Elvis-figurer, monster, Terminator, dyra bord, buffelhorn, yxor, Marilyn Monroe, en surfare, en haj, buddhafigurer...

Sen var det dags att aka hem igen.. vila lite och plocka det sista med packningen... sag forst valdigt ljust ut med plats.. dessutom hade ju Thanes fodelsedagspresent forsvunnit fran ryggsacken.. konstigt nog blev den dock till slut knokfull (det trots att jag skickade ivag ett paket med de scrapbook-grejer jag kopt.. sa nu far jag vanta 3 manader pa dem.. :-( ) T.o.m Thane tyckte att den var svar att bara till bilen... Akte till flygplatsen och sedan var det tyvarr dags att saga hejda... Snyft. Vi var dock inte de enda som stod och kramades vid sakerhetskontrollen...

Ensam i Singapore-kvällen
Flyget till Singapore tog 3 timmar och 45 minuter.. ar glad att jag tog Singapore efter Australien och inte fore.. dels for varmechockens skull.. och dels for jetleggen.. trevligare att ha ngn som hamtar en nar man rest 24 timmar.. Efter ca 4 timmar ar det inte alls lika farligt.. Trots min tunga vaska valde jag att ta lokalbuss till hostellet.. Tankte att om jag lyckas ta upp den pa ryggen sa borde det ga att vandra med den nagon kilometer fran busshallplatsen.. Joda, med en stols hjalp sa kom den faktiskt pa plats.. (ett hett tips till alla ensamresenarer: ga pa toa INNAN ni hamtar ut bagaget!). Hittade ratt buss, nr 24 och sedan bar det ivag ut i Singapore-kvallen... Fanigt kanske men det ar en viss kick med att resa ensam... skrackblandad fortjusning liksom... Lyckades komma av pa ratt hallplats ocksa. Hostellet jag bokat, Betel Box Hostel, ligger i ostra Singapore.. ratt nara flygplatsen.. inte direkt i centrum men enl. guideboken sa skulle det vara ett trevligt omrade. Om inte annat var det fullt med folk pa gatorna trots att klockan var narmare halv 9 nar jag val kommit av bussen.. Gatan den hostellet ligger var fullt av sma kafeer med uteserveringar, pubar, nattklubbar.. och folk.. sa det kandes tryggt. Inte hoghus direkt utan hus med 2-3 vaningar..

Hittade hostellet.. Checkade in... Bor i en 8-baddsdorm for tjejer.. Sa hej till de tva som var pa rummet nar jag kom in men de mumlade bara nat.. Kanske att de andra som jag inte sett annu ar trevligare.. Sedan begav jag mig ut for att hitta nagot att ata.. Kom inte langre an over gatan... nar jag stod och kollade pa bilderna pa maten fick jag plotsligt en meny i handen sa tankte att det var lika bra att sitta ner dar.. kunde dock inte lasa menyn... sa undrade om de kunde gora en wokade nudlar med gronsaker.. Jajamen. Smakade helt ok. Utsikten kunde dock varit battre.. satt precis vid ett akvarium med grodor.. (denna gangen dock helt tvartemot grodorna i Australien dar de var i toaletten).. De stod namligen pa menyn.. En groda med ris kostade 4$.. Jag ar glad att servitrisen verkade forsta att jag ville ha VEGETARISKA nudlar... Sen gick jag och la mig och saknade Thane...

Dags att utforska Singapore
Idag har jag sett lite av Singapore! Borjade med gratisfrukosten pa vandrarhemmet (russintoast, nybryggt kaffe och farska frukter), och vandrade sedan ivag i omradet dar jag bor.. Fick stanna med jamna mellanrum for att fylla pa vatskeforradet.. Forsta stoppet blev pa en slags marknad med allt mojligt.. fisk, gronsaker, frukt, slojor, tyger.. och sa massa matstand.. Jag provade en illrosa (alkoholfri) juicedrink vid namn Benang (tror jag). Ingen aning om vad det var.. Vid bordet bredvid satt ett gang studenter i lika illrosa skoluniform.. eller rattare sagt rosa kjolar och vita slojor. Lyckades sedan hitta till MRT-stationen (Singapores lokaltag) och akte vidare till Lavender St for att vandra runt i Little India. Ett gott val visade det sig for har kryllar det av vegetariska restauranger! Synd bara att man inte orkar ata hela dagen.

Har blev det ytterligare en vatskepaus.. Denna gangen vattenmelonjuice i ett annat 'food court'. Sag flera tempel. Valdigt blandning pa stil. Ett inrett i svart och rott med kinesiska tecken. Ett annat med massa fargglada figurer.. ett tredje pastellfargat med tva tigerstatyer utanfor.. I det fjarde vagade jag mig in.. Sri Srinivasa Perumal temple. Aj sa varmt det var pa asfalten utan skor.. de fick man namligen ta av sig nar man skulle i i templet. Vagade inte fota darinne men dar var fullt av fargglada figurer.

At lunch pa ett snabbmatsstalle som liknande McDonalds i inredningen men som hade bara vegetarisk mat.. :-) Tog en vardemeny vid namn 'South India' for 6.40$ (ca 30 kr).. oj vad mat... 4 olika gronsaksgrytor, ris, chutney, yoghurt, ett brod, en efteratt, en soppa.. De flesta runtomkring mig at med fingrarna.. Fanns darfor ett horn i restaurangen med handfat for att tvatta handerna innan man ater. Smart!

Shopping, shopping, shopping
Efter lunchen gick jag in pa Mustafa Center.. Ett varuhus med fem vaningar och ALLT mojligt. Mat i massor.. en hel gang med bara olika naan-brod.. Elektronik, hushallsgrejer, skonhetsgrejer, handdukar, dukar, blommor, klader, vaskor.. kort och gott, ALLT! (sag dock inga scrapbook-grejer..) Funderade pa att kopa en lila kudde och en lila duk men tankte pa ryggsackens tyngd... Fick inte heller fundera i fred da en liten ettrig tant kom och undrade om jag behovde hjalp hela tiden.. Mustafa Center ar dock oppet 24 timmar om dygnet sa om jag far for mig mitt i natten att jag vill ha duken sa ar det inga problem.... ;-)

Darefter foljde en hel dros med billiga affarer.. konstigt nog hade de alla samma skylt: 'cheapest shop in Singapore'.. massa skrap.. ta 3 for 10$.. ta 6 for 10$ osv. minst lika ettrig var hon som jobbade harinne. Jag plockade till mig en kylskapsmagnet och genast var hon framme och sa att om jag tog 6 kostade det bara 10$.. annars 2$ for en.. kikade runt lite till med henne hack i hal... kopte sedan endast en magnet... hon blev dock valdigt forvanad att jag inte slog till och kopte 6 stycken..

Tog sedan en eftermiddagsfika pa ett annat vegetariskt stalle.. En mango lassi och tva sma sotsliskiga kakor.. Satt en vaning upp och kikade ner pa folklivet nedanfor.. Mest guldsmedsaffarer och tygaffarer darnedanfor.. och fargglada hus.. alltsa annu inga skyskrapor.. ar val i fel omrade kanske. Passade pa att ta igen mig lite harinne pa det lufkonditionerade internetkafeet... men nu ar det val dags att bege sig ut i vaxthuset igen och kika klart pa Little India. I narheten ska Little Arabia ligga ocksa..far se om jag hinner med det idag.

Hejda sa lange!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet