Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Fredag 22 Juni 2007 - Katherine

Roadtrip i outbacken - del 4 - Wyndham till Katherine

Efter Gibb River Road kom vi till Wyndham.. Wyndham hade till skillnad från de tidigare orterna vi passerade något som liknande ett centrum.. eller atminstone 4-5 'affärer' som låg på en liten rad.. därav en post och en 'tucker bus' (matbuss) där vi köpte med oss fish & chips.. inte mkt till centrum alltså.. om jag hade råkat blinka när vi körde förbi så hade jag missat det.. ;-) Eftersom det konstigt nog börjat ösregna (enligt alla prognoser så regnar det INTE däruppe under vintern.. men t.o.m Darwin hade fått regn!) så skippade vi tältet och besökte istället ett guesthouse. Stället som vi läst om i Lonely Planet såg dock nästan lite övergivet ut.. även om det säkert var fint en gång i tiden med veranda runtom huset.. så vi vågade knappt kika in.. precis innan vi var på väg att gå kom en liten tant och undrade vad vi sökte.. Ett rum? Hon höll händerna for ansiktet.. nästan som om hon grät.. sa att priset egentligen var 45$ dollar (till var stora förvåning.. enl den 5 år gamla LP skulle det kosta 50..) men vi kunde få det för 37$... hon visade oss tre identiska rum som vi fick välja bland.. Sorgligt på något vis.. Ett sådant där lite charmigt, skamfilat ställe där man liksom hoppas på att turisterna ska återvända en dag.. Lika sorgligt som hela lilla Wyndham verkade.. Närapå tragikomiskt att deras slogan är 'See it to believe it'... Extra deprimerande i regn kan jag tänka mig.. Enligt tanten hade det inte regnat i juni sedan början av 1900-talet.. undra hur de kom pa sin slogan... Nåja.. kändes lyxigt värre att för en gångs skull ha badrummet i samma hus som vi sov.. Helt ok litet sovrum även om jag fick byta säng med T då jag upptäckt spindlar i taket.. Visserligen två spindlar över varje säng.. men den säng som jag först hade valt hade den största spindeln...

På morgonen åt vi frukost på ett litet bageri i Wyndham. Såg inte mycket ut för världen utanpå.. ett litet plåtskjul med galler för fönster och dörr.. men inuti var det riktigt mysigt med en uppsjö av bakverk och pajer.. Gratis kaffe fick man också! :-) Riktigt lyxigt efter dagar av frukost bestående av en halv burk med kalla vita bönor. Inget ont om kalla vita bönor dock,... det finns värre frukostar..

Sedan lämnade vi Wyndham åt sitt öde och körde mot Kununurra. Betydligt större än Wyndham med en hel hög med affärer. Visade sig dock vara svårt att hitta boende där.. Regnet hade gjort att en hel drös med turister har fått avstyra sin tur på Gibb River Road eftersom flera gorges och småvägar nu var avstängda p.g.a regnet. De flesta hade ju också precis som vi lagt ner tältandet.. Det enda som fanns kvar var ett familjerum pa ett hostel.. 120$.. (600-700 kr eller nat).. Men då hade vi badrummet 'ensuite'.. Och varmt kändes det därinne också.. Hann med att besöka en fruktfarm med enormt goda smoothies, åt quiche med frukt från boabträdet i, och 'rum cake' på ett rom destillerie.. innan vi styrde kosan vidare mot sista stoppet på roadtripen: Katherine. Här tog vi en båttur på Katherine Gorge, den sista ravinen under resan, och körde sedan tillbaks mot Darwin igen.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet