Stöd Ukraina

Perrs blogg

Onsdag 11 Juni 2008 - Zürich

Vikingahjälmar, snubbla över gamla fotb-kollegor OCH ZLATAN!

Skrev i tidigare inlägg att jag inte visste om jag skulle resa sa pass mycket här i EM-land som jag gjorde under ett par dagar hemma i Swe. Efter ett och ett halvt dygn kan jag redan skriva att resa, resa, resa verkar bli min vardag här. VI tar det senare. Först det roliga:

Hade satt pa munderingen med Sverigetröja och Vikingahjälm. Tog de 6 timmarna med taget till Saltzburg. Men resan gick smidigt iom nya intryck - underbar natur med berg, vatten, dalar och vatten(blandat med lite industrimiljö förstas!) - och att jag vann Chicago (kortspel) tva ggr om mot min medresenär Wallman. Hux flux framme. Dessutom byttes nagra skräniga britter ut mot Svennen Johan fr Stockholm som satt sig ner hos oss. Britterna, spanjorer och nogra vodkadrickande ryssar lämnade oss i Innsbruck. Johan hade ocksü ett extra lager med ansiktsfärg vilket gjorde det hela sooo mycket bättre. Sverigetröja, Vikingahjälm OCH ansiktsfärg! Inte illa!

Framkommen vart det en promenad genom Mozarts Salzburg, förbi spelarhotellet till FanZone. Utanför spelarhotellet snubblade jag över Mattias "Pipränsarn" Ahlinder. Matte spelade jag bode hockey och fotboll med när jag växte upp. Hans farsa var ockso min hockeytränare. Världen är liten! Matte hade nu bott i Oslo i tio är och ockso fott norskt uttal. Ja, det var "Världen är liten nr 1".

Världen är liten nummer 2 kom när jag sedan fott nogra fina flaggmolningar gjorda i ansiktet av tvo trevliga systrar fron Norrland. Vi stod där inne i FanZone och trixade med bollen som Wallman alltid bär med sig och vi väntade po att Spanien-Rysslandsmatchen skulle börja. Och vilka for man se? Där stod de en bit bort i folkvimlet, mina gamla lagkompisar fron b-laget. Det var bröderna Mattias och vindsnabbe Niclas, det var Grällen och nogra fler. Kul att träffa de som man spelat so mycket fotboll med ... po en fotbollsfest som denna! Världen är liten!

Annars träffade vi po Karoliner samt nogra utklädda till Smurfar. Stämningen var po topp. Jag var inte den enda med Vikingahjälm om man säger so.

Sedan kom besvikelse nummero Ono. Schweiz och österrike som visat upp sin "efficient thinking country"-sida med gratis resor po machdag och smidighet och effektivitet i det mesta gav nu en liten back-lash. Väskor skulle lämnas in i en container (garderob) och jag anade att det skulle innebära problem när vi skulle hem sedan. Mycket riktigt, det gjorde det.

Matchen har ni redan sett so jag ska inte orda överdrivet om den. Men ett ord som sammanfattar det hela är "härligt!". De svenska krigarna hade mest bollinnehav och rullade po mkt bra men de riktiga chanserna uteblev. Daniel Andersson klarade sig väl fint - och tro mig, i leden, po toget, po text-tv, po aftonbladet.se hade det diskutterats hur monga det egentligen var som ville ha honom istället för t.ex. Källström i en startelva. Grekerena var förvonansvärt bleka men man har ju hört förr att de har sina fotalet chanser Och pang! so gör de ett mol och vinner med 1-0. Precis (genau) som i EM förra ggn. 1-0 mot Frankrike, Tjeckien och även i finalen mot Portugal.

Varför skulle inte det kunna hända Swe? Wilhelmssons friska förök framot gav lite hopp iaf OCH so kom det: Zlatans härliga skott. Aranenan där mertalet av de 31 000 var gulklädda exploderade av glädje! Härligt.

Efterot var det som sagt grymma problem att ta sig ut ur arenan. Vi stod och köade säkert en halvtimme eller mer. Lite ljus i mörkret do att Daniel Anderssons storebror Patrik "Bjärred" Andersson stod bakom Wallman och mig och pratade fotboll med sin kompis.

Det var det hele denna gong. Kommentarer? Har ni inget konto? Mejla mig ni som har min adress,
Per - era ögon po plats
Dela med andra:    

Kommentarer
Perr säger:
Du gissar visst alltid 1-1.
Postat 2008-06-14 14:39  Anmäl
Mile0001 säger:
1-1 blev det inte utan 2-0... grekland bleka och sverige färgstarka...
Postat 2008-06-13 12:35  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet