Stöd Ukraina

Kin82s blogg

Onsdag 18 Februari 2004 - Franz Josef

Vattenaventyr och bilinkop

Har forflyttat oss uppat i landet nu, befinner oss i Franz Josef glaciaren men har inte kunnat ga upp pa den an pga av regn! Urk :)

Efter bungyjumpet forra tisdagen blev det stor fest pa hostelet, senare pa kvallen joinade Micke och Louise oss ocksa. Dom kom fran Christchurch med sin lilla bil! Dagen efter blev det bara filmtittande hela dagen, sen bokade vi jetboating och river rafting till dan darpa.
Gick upp mitt pa dagen och akte ivag med buss till Shotover river dar vi forst akte jetboat. Asgrymt, flog fram bara centimeter fran bergsvaggarna, gjorde 360 graders svangar och blev blota. Det var roligt, men man fick ingen direkt kick av det som jag trott att man skulle fa. Akte iaf ett bra tag, sen kom vi tillbaka och gick over till river raftingen. Fick satta pa oss vatdrakter, skor, regnjackor och hjalmar. Sen akte vi 40 min med annu en buss, lite laskigare denna gangen. Korde upp bland bergen med minimala vagar precis vid bergskanten. Ganska fin utsikt iaf, fick se en massa klippor som liknade bla Nalle Puh (om man har fantasi) :) Nar vi kom fram fick vi instruktioner av en galen Nya Zeelandare sen blev vi fem tilldelade en bat med tva andra. Fick lara oss nagra kommandon sen var vi ivag. Jag hade verkligen hur kul som helst, vi fick saklart den mest galna foraren ocksa (eller sa ar det vi som ar sa galna att allt hander oss) for efter nagra forsar fick vi hoppa i och bada och aka med floden, vilket ingen annan gjorde. Hade lite problem att komma upp i baten sa vi blev uppdragna. Efter annu ett tag fragade han om vi ville sta uppe pa kanten, vilket vi gjorde fast da ramlade en av killarna som ocksa var med i forsen. Senare nar vi akte genom dom varsta delarna stannade vi till precis efter och fick se en massa asiater flyga i dom ocksa, ganska kul! :)
Gar inte att beskriva naturen man sag under farden, helt otroligt! Nar vi akte upp till forsen sag vi ocksa bergen dar dom spelade in vagen till Mordor i Sagan om Ringen. Men det kvittar egentligen for hela landet ser ut som i filmen nastan!

Spenderade ett par dagar med att titta pa annu mer film, festa och bara ha det skont. Jag alskar verkligen Queenstown, perfekta lilla mysiga smastaden - kanns som att man ar i alperna!!
Pa torsdagen borjade jag, Petra o Klas kolla pa bilar och var och provkorde en pa kvallen. Dagen efter kollade vi pa ett par till och det slutade med att vi kopte en Nissan Bluebird fran '83, en akta station wagon. Ganska grym faktiskt, men vi lat den sta till pa sondagen da vi skulle kora ivag och da startade den inte. Fick rulla igang den och sen korde vi alla fem plus Christian, en sthlms kille vi traffade pa Downtown hostelet, till Te Anau. Dar tankade vi och nar vi skulle starta bilen igen ville den inte. Det blir till att kopa nytt batteri och nu rullar hon perfekt (ehm, nastan da)... har aven dopt var fina bil sa nu har Bettan (Micke o Louise bil) en bastant tjejkompis - Babuschka!! Wahey! :)
Hittade inget boende i te Anau sa tre av oss tog in i varsta lyxrummet (eller lagenhet ska man kanske saga) och sen sneakade vi oss in. Lagade spagetthi & kottfarsas och tittade pa gamla filmer hela kvallen. Dan efter akte vi ivag tidigt till Milford Sound, akte ut med en bat och fick se salar och grejer. Riktigt fint, men eftersom vadret inte varit det basta var det lite molnigt. Fick se en massa vattenfall och hur grym natur som helst! Sen akte vi tillbaka dom fyra timmarna till Queenstown dar vi lamnade av Micke o Louise och akte vidare uppat. Bensinen tog slut sa vi fick sova i bilen tills dom oppnade. Akte sen vidare uppat och kom till Franz Josef igar mitt pa dagen. Hittade boende och tog det lugnt resten av dagen. Bokade en vandring pa glaciaren till idag men det har regnat sa vi ska forsoka igen imorrn. Vore synd att missa det pga av vadret, men men...
Kommer nog ta oss vidare upp till Nelson harnast och sen upp till nordon - har bara en vecka kvar i Nya Zeeland! Fast det ska bli skont att komma till varmen igen, det ar verkligen kallt har! Micke o Louise kommer nog hit snart ocksa, far se hur mycket till vi traffar dom eftersom bada tva kommer aka hem fran Fiji och darfor forlanga tiden pa NZ! Vi blir bara farre och farre, fast nu ar vi fyra med 08:an vi fatt med oss, haha!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Resfeber
16 år sedan
Hemma igen
16 år sedan
Back to Europe
16 år sedan
San Francisco med fest och shopping
16 år sedan
Los Angeles
16 år sedan