Stöd Ukraina

Vacaciones blogg

Lördag 19 Januari 2019 - Tromsö kommun

Valsafari

Vid lunchtid sätter vi oss på buss 100 som ska ta oss till Tromsö. Det blir en resa på drygt fyra timmar. Återigen slås jag av hur vackert det är med berg. Nu är det snöklädda berg som omringar oss men det är grå himmel så utsikten från bergsvägarna är begränsad. Väl framme i Tromsö så går vi ut i staden som är väldigt fin, vi får en god känsla. Nästa dag börjar vi väldigt tidigt, kockan ringer vid fem. Vi ska nu ut på valsafari. Vi har bokat en tur med RIB båt som avgår från Skjervöy. En buss tar oss dit och återigen så åker vi runt fyra timmar. Framme i hamnen så drar vi på oss en vattentät overall ovanpå våra kläder, vi byter till tjocka stövlar och en stor mössa så vi är varmt klädda. Men det behövs för vi ska vara ute i två timmar och åka som mest 30 knop. Det här är i slutet av säsongen innan fisken de äter går ut ur fjordarna och med den valarna. Så det finns en risk att vi får åka runt en del. Men till och med guiden blir förvånad då de första valarna dyker upp efter bara 7 min. båtfärd. Det är späckhuggare vi ser. En stor flock är det och två stycken simmar rakt mot oss ganska nära innan de dyker ner. En ser jag som reser sig upp ur vattnet med nosen först, som om den vill titta på oss. Under de kommande timmarna ser vi val kontinuerligt, de dyker ner i vattnet och sen kommer de upp någon annanstans. Så jag är överlycklig. Trots att fingrarna är iskalla eftersom man tar av sig vantarna för att försöka få valarna på bild så blir jag lite besviken när vi vänder hemåt. Han kör en annan väg hem eftersom de sett knölval där och tro det eller ej men vi ser en sån också. Gina ser först en stor stjärtfena som dyker ner och efter ett tag ser jag ett valsprut och mitt framför oss dyker en stor knölval upp. Det är några få sekunder man ser den men de sekunderna fullbordar den här turen. Vi har även haft en väldig tur med vädret då vi har haft en klar himmel och en polarsol som lyst upp himmelen alldeles rosa. Så med den inramningen så blev det här en fantastisk resa för att spana efter val.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresa
15 veckor sedan
Safari i tre dagar
15 veckor sedan
Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha
20 veckor sedan
Topptur - Uhuru Peak
20 veckor sedan
Third Cave Campsite till School Hut
21 veckor sedan