Stöd Ukraina

Vacaciones blogg

Måndag 21 Januari 2019 - Kiruna

Kiruna - Gruvan

Sista dagen i Norge blir återigen en busstur. Vi startar på fm. så vi har dagsljus hela resan tillbaka till Narvik. Det är ett fantastiskt landskap vi åker igenom de första timmarna. Himmelen är klar och blå med några moln som belyses av en lågt stående sol så både moln och bergstoppar blir rosafärgade. Lägg där till det mörka vattnet i fjordarna så är naturens målning komplett, så vackert. Tågresan tillbaka till Kiruna sker i mörker och vi kommer fram till rejäl kyla, -28 grader. Efter en till natt på Icehotel så blir jag upphämtad av en kollega. Vi två ska nu besöka kunder i Kiruna och Gällivare. Så efter en fantastisk kortsemester så börjar allvaret igen. Upplevelserna tar däremot inte slut. Jag ska nu ner i LKAB gruva i Kiruna för att titta på problem som de har med våra pumpar. Vi åker ner till 1260 meters djup och det här är första gången jag är nere i en gruva. Så för mig är detta riktigt spännande. Det finns mer än 60 mil asfalterad väg här nere och hur många mil grusväg det är vet inte de jag åker med. Men det är en väldigt stor arbetsplats här nere med verkstäder och kontor lite överallt. Turen nere i gruvan är för mig även den väldigt spännande, även om en valsafari på en fjord i magiskt solljus är snäppet bättre. Jag har haft en fantastisk resa.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresa
15 veckor sedan
Safari i tre dagar
15 veckor sedan
Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha
20 veckor sedan
Topptur - Uhuru Peak
20 veckor sedan
Third Cave Campsite till School Hut
21 veckor sedan