Stöd Ukraina

Lenils blogg

Torsdag 11 Juli 2013 - Krk
Resealbum: Semester 2013!

Utflyktsdag

Nu har vi solat och badat några dagar och känner oss sugna på utflykt. På ön finns grottan Biserujka, den är inte så stor men fantastiskt vacker, väl värd ett besök. När vi gått ut och är på väg till bilen så kommer det ett par små ödlor springande men de stannar till lite så man både hinner titta och fotografera. Här flyger det också omkring massor av fjärilar och syrsorna låter enormt mycket just här. Vrbnik ska visst vara vincentrum så vi åker dit och inhandlar några flaskor Zlahtina. Det får bli några glasscupar också i värmen. När vi känner oss färdiga med Vrbnik fortsätter vi mot Baska och strax innan, i Jurandvor, ser vi skyltar mot en sevärdhet. Det visar sig vara Church of St. Lucy (jovisst är det vår egen Santa Lucia som dyker upp igen, hon gör det lite här och där på våra resor) där man hittat en stor sten där texten är skriven med Glagolitiska bokstäver, en bra sevärdhet där man först fick se en kort film om historien bakom kyrkan och stenen i ett hus bredvid kyrkan och sen stenen i kyrkan med en guide. Allt för bara 20 Kuna.
I Baska äter vi underbar grön tagliatelle med scampi och en sås med tomater, grädde och konjak, mannen satsar på en god pizza. Baska har ett akvarium som vi passar på att besöka men man får samma känsla där som på många djurparker, visst är det kul att få se djuren på nära håll men är det rätt att stänga in dem i så små utrymmen? På väg hem åker vi till Valbiska för att kolla färjetider och priser till Cres eftersom vi planerar att ta sista Kroatien-natten i Opatija. Passar på att gå in på Plodine för att kolla om de har någon lokal olja men det har de inte, däremot pasta från Klara Maric och mera vin! Väl hemma på hotellet fixar vi till oss för middag men precis när vi går ut så kommer det en ordentlig regnskur med åska. Det får bli en öl på hotellet medan vi väntar ut ovädret. Så småningom kommer vi in till stan och det är lite lugnare, vi hittar en liten mysig bodega och det blir grillade kräftor igen. Vi är inte så hungriga men trots att det inte fanns på menyn så vågar jag mig på att beställa en sallad med bara tomater och lök. När jag lämnade bordet för ett ögonblick kommer servitrisen in med en sallad som innehåller allt utom tomater och lök! Mannen skickar ut den igen och strax kommer en sallad enligt mitt önskemål. Restaurangen är trevlig och de bjuder på snaps innan maten (för att vi inte varit på restaurangen innan och hur sjutton kan de hålla reda på sånt?) och potatis blandad med spenat till kräftorna.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemåt
40 veckor sedan
Podstrana
40 veckor sedan
Norrut
40 veckor sedan
Baddag
40 veckor sedan
Utflykt
40 veckor sedan