Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Tisdag 22 Oktober 2019 - Galiny

Uteritt

Copyright © Bejjan888™

Det var med viss svårighet man tog sig upp ur sängen denna morgon. Träningsvärken hade liksom kommit ikapp nu. Inte så farligt i benen, eftersom jag motionerat regelbundet under hösten. Det var snarare i ryggen och armarna och magen förstås. Så därför var jag glad över att dagen skulle börja med uteritt.

Frukosten serverades vid 08.00. En lika mäktig buffé som tidigare. Det var nästan svårt att bestämma sig. Vi samlades i stallet vid 08.30, jag fransmannen och den turkiska kvinnan. Dessutom var det en fjärde ryttare som hade bokat en uteritt med oss. Morgonen hade börjat lite kyligt så jag klädde på mig ordentligt med täckjacka och termounderställ. Legenda var min häst för uteritten.

Vid 09.00 gav vi oss iväg och turen började längs Oaks Road för att sedan vika av på fina stigar inne i skogen. Turen bjöd på långa stunder med trav och galopp för att sedan vika av ner mot Pisa River.

Vi red ner i det grunda vattnet och red en bra bit i floden. Det märktes att hästarna tyckte det var kul att komma ut i naturen och jag kan tänka mig att de för det mesta går lektioner i ridhuset.

Efter uteritten bytte jag om och gick till parken bakom slottet och hittade en bänk vid Pisa River. Solen kämpade sig genom molnen och det blev allt varmare. Jag hade nu ridit 6 av 12 ridpass och det kändes på.

Pałac i Folwark Galiny byggdes år 1589 åt baron Botho zu Eulenburg och är ett av fåtal exemplar av renässansarkitektur som bevarats från det gamla Preussen. Slottet byggdes på en kulle och slottet och dess flyglar hade ursprungligen formen av ett u. Pałac i Folwark Galiny byggdes för att kunna försvara och stå emot anfall. På den tiden var hela slottet omgiven av en vallgrav och det enda sättet att ta sig över var via en vindbrygga.

Huvudbyggnaden byggdes rektangulärt och är den äldsta bevarade byggnaden och idag finns det inga hotellrum för gäster där.

Hotellrummen finns i de anslutande flyglarna och annexen (där mitt rum var). Förr i tiden fanns det en underjordisk gång från slottet till den närliggande kyrkan. Dess utgång fanns under kyrkans altare.

År 1745 byggdes ett spannmålsmagasin, precis framför entrén till Pałac i Folwark Galiny, med höfttak och två våningar. Det är en av få byggnader i sitt slag som finns kvar idag i den polska provinsen Ermland-Masurien (Warmia and Mazury). På mitten av 1800-talet byggdes två torn i nygotisk stil och vattennivå i vallgraven sänktes och slutade användas, för att till slut byggas bort helt. År 1921 togs de nygotiska tornen bort och Pałac i Folwark Galiny antog sin nuvarande form. Under andra världskriget plundrades slottet och dess sista ägare Botho Wend zu Eulenburg dog under deportering till Sibirien. Slottets exteriör klarade sig, medan interiören förstördes helt. Sedan följde en lång period av förfall innan de nuvarande ägarna köpte Pałac i Folwark Galiny och började renoveringen. Idag är det ett fullt fungerande hotell med restaurang, ridskola och ridklubb.

Efter en miss i kommunikationen så trodde jag att min lektion började kl. 13.00, med samling 12.30. Så jag planerade in en lite senare lunch, dvs efter lektionen. Men det visade sig att jag skulle vara i stallet till kl.13.00 och lektionen började 13.30. Så lunchen blev nu ännu senare…

Min häst denna eftermiddag var Ducat, ytterligare en skimmel. Ridlektionen hölls i ridhuset och det var bara jag som red. Jag fick jobba mycket med byte av gångarter till och från halt. Det var rätt jobbigt, på en häst som jag aldrig ridit på förut. Men nyttigt.
Så äntligen, efter ridlektionen fick jag äta lunch. Jag gick direkt till restaurangen utan att byta om eftersom jag var så hungrig. Beställde laxstek med linser och kål. Jag är inte jätteförtjust i fisk, men det var ändå helt okej.

Till middag blev det sedan en stor kycklingsallad med bröd fick det bli och varma hallon och basilikaglass till efterrätt. Mums!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
48 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
48 veckor sedan
En gråmulen dag
48 veckor sedan
Shkodër och Krujë
48 veckor sedan
Slapp dag... igen
48 veckor sedan