Stöd Ukraina

Bejjan888s blogg

Måndag 21 Oktober 2019 - Galiny

Lektion 2 och 3

Copyright © Bejjan888™

Det var en vacker morgon med lätt dimma i luften. Solstrålarna lyste igenom dimman och det var ändå rätt kyligt i luften.

Frukosten serverades från kl. 08.00 på morgonen. Det kändes lite stressande när man hade en ridlektion som började kl. 09.00 och man förväntades vara i stallet kl. 08.30. Men vilken frukostbuffé det bjöds på!! Olika sorters juicer, kaffe och te. Yoghurt och fil, flera sorters bröd och en massa frukt och grönsaker. Och så fanns det något sött till kaffet också. Så det var synd att man var i lite tidsnöd och inte kunde äta frukosten i lugn och ro.

Nu skulle vi rida tillsammans alla tre; jag, fransmannen och turkiska kvinnan. Vi red i det stora relativt nybyggda ridhuset. Det var ljust och fint.

Hindren stod alltid framme i mitten av manegen så när man hade dressyrlektion kunde man inte göra många av de vanligaste ridvägarna eftersom hindren stod i vägen.

Jag fick rida Iskierka idag, ett skimmelsto, som inte alls ville vara med på foto och ha öronen framåt. Det gick bättre idag. Vi fick träna mycket galoppfattningar från skritt och halt. På slutet gjorde vi några låga språng på 40 cm.

Lunchen började serveras från kl. 12.00. Så jag hade lite tid över. Det fick bli en promenad längs Pisa River som slingrade sig genom det idylliska landskapet. Ekarna blandades med lönnar och löven på marken prasslade vilket höjde trivselfaktorn med 1000. På vägen tillbaka mot gården passerade jag stora hagar med både halvblod, new forest ponnys, ardenner och frieserhästar. Det ska tilläggas att Pałac i Folwark Galiny inte bara har ridskoleverksamhet, de erbjuder även körning med häst och vagn samt bedriver avel i mindre skala.

Till lunch beställde jag anka med hemmagjorda nudlar och bakade äpplen. ”Problemet” var bara att man fick en halv anka och hur mycket nudlar som helst på tallriken. Det gick bara inte att få i sig allt. Som tur var började inte min nästa ridlektion förrän kl. 14.00, så jag hann smälta lunchen lite grann.

Samling vid 13.30 för nästa lektion. Nu fick jag rida ett annat skimmelsto vid namn Alabama. Det blev en privatlektion som ägde rum ute i paddocken och hade jag vetat att det skulle bli lektion ute, hade jag tagit på mig solglasögon. Solen var så stark att det var svårt att se rakt fram, och min ridlärare påpekade hela tiden att jag skulle titta framåt. Alabama var en riktigt fin häst att rida på, känslig och lyhörd. Tränade mycket på galoppfattningar.

Jag gick till restaurangen vid 18.00 för middag. Det fick bli panerad kycklingbröst med mandel och ugnsstekt potatis igen. Men denna gång avslutade jag med äppelkaka till efterrätt. Jag vet inte om det var fel på mina smaklökar, men jag tyckte den smakade pepparkaksdeg och inte så mycket äpple egentligen. Och sött var det också, rena sockerbomben. Det var en rejäl bit och den var mastig.

På kvällarna blev det en del tv-tittande. Tyvärr var majoriteten av kanalerna dubbade på polska och endast två nyhetskanaler var på engelska. Några tyska och italienska kanaler också. Dubbningen var ganska tråkig att lyssna på. T.ex. om det var ett avsnitt av Grey’s Anatomy, så var det en och samma mansröst som dubbade alla personer (både män och kvinnor) och det var helt utan inlevelse. Ganska monotont alltså. Och det textades också på polska samtidigt. Till detta så hördes originalrösterna (på engelska) delvis i bakgrunden. Så i början visste man inte vad man skulle koncentrera sig på… man blev förvirrad.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sjuk hemlängtan
47 veckor sedan
Åter till Dubrovnik
47 veckor sedan
En gråmulen dag
47 veckor sedan
Shkodër och Krujë
47 veckor sedan
Slapp dag... igen
47 veckor sedan