Stöd Ukraina

Peroeriks blogg

Lördag 10 Mars 2007 - Thailand

Thailandsresa vintern 2007

Bloggar skickade dag för dag från Thailand.

Packa, Packa, Packa
Idag slänger vi ner allt i väskorna, kollar att allt nödvändigt är med och sedan bär det av imorgon.

Avresedag
Så är det då dags att fara till varmare breddgrader. Idag kl 14.00 åker vi med Thai Air till Bangkok för att därefter fortsätta till Koh Chang via Trat.
Jag ska nu äta frukost, dricka kaffe och sedan gå till frisören för att klippa mig, crewcut, d v s mycket kort.
Sedan snabbt in i duschen igen för att bli av med hår som kan klia och därefter på med reskläder och iväg.
Sedan återstår att se när jag hör av mig i detta forum igen. Hittar jag inget Internetcafé eller om jag inte har lust att logga in så blir det inget förrän om två veckor.
Jag ska försöka föra lite resedagbok så att jag kan berätta om min resa senare.
Framme i Thailand
Nu har vi varit på Coh Chang ca ett dygn. Det är lika härligt i Thailand som det brukar vara.
Vi åkte från Arlanda i måndags 12/3 kl 14.00 med Thai Airlines till Bangkok. Thai var lika bra som ryktet säger. Bra mat och bra service och mycket bra benutrymme i Economy class.
Vi hade mycket trevliga grannar i stolarna intill. En kille från Torsby i Värmland och hans flickvän. Han var lärarstuderande och stor fan av gamla 50-talsbilar och rockabilly. Som väntat när man är från Torsby, eller har jag fördomar? Vi talade om pedagogik, bra och dåliga lärare, skolan i samarbete med näringslivet och musik från 50-talet förstås. Vi hade mycket trevligt.
Vi landade on timme i Bangkok på den nya flygplatsen som fungerade mycket bra. Lätt att hitt var man skulle och allt flöt mycket bra.
Till Trat flög i vi ett mindre propellerplan, flygtid ca 50 min. Landningen var snudd på en kraschlandning i jämförelse med landningen med jumbojeten från Thai Air tre timmar tidigare. När vi landade i Trat ca kl 9.30 13/3 blev vi mötta av en taxiförare som skulle ta oss till hotellet på Koh Chang.
Vi fick tillgång till vårt rum redan efter 20 minuter och sedan tog vi ca en timmes middagslur för att orka gå ut på kvällen.
Sedan en liten shoppingrunda för att skaffa det nödvändigaste såsom Chang Beer mm. Köpte även en Tiger Beer som jag inte testat tidigare.
På kvällen blev det kyckling med cashewnötter på hotellets restaurang som ligger alldeles vid stranden där vi såg solen gå ner i havet. Promenerade sedan en stund efter shoppinggatan (den enda för övrigt) i White Sands Beach.
Gick och lade oss och somnade omgående ca kl. 20.30. Man måste ju komma ikapp tidsskillnaden på 6 timmar och ta igen förlorad nattsömn från resan.

Mer Thailand
Det är lika underbart som det brukar vara i Thailand, fast Koh Chang tar nog priset jämfört med vad vi upplevt tidigare. Värmen är inte lika tryckande här som på Phuket och i Krabi.
Andra dagen fick vi lite information om ön av en Dansk trots att vi inte bokat via resebyrå utan direkt via Internet. Vi vet nu vilka utflykter mm som vi vill göra.
Maten är naturligtvis lika fantastisk som överallt i Thailand och människorna lika vänliga. Vädret är utmärkt såhär i början, växlande molnighet. Vi har till och med fått en liten regnskur men det var bara uppfriskande.
Vi har tagit fotmassage vilket är väldigt skönt och kostar endast 45 bath (ca 90 kr). Jag har också tagit en thaimassage (kostnad 250 bath) på stranden igår men det är både skönt och plåga samtidigt, kanske beroende på att jag är så stel i benen. Under min långa ”karriär” som långloppscyklist fanns det ingenting som hette stretching. Därför har jag väldigt korta muskler i benen.
Jag har idag hittat ytterligare ett par thailändska ölsorter som jag inte provat tidigare. De heter Cheers Beer och Archa Beer.
Jag har just provat Archa och den var ungefär som Shinga, d v s ganska lättdrucken men utan karaktär, jag kommer nog i huvudsak att hålla mig till Chang Beer. Fast etiketten var snygg.
En attraktion är när man mitt på dagen kommer tillbaka till hotellrummet och städerskan har varit där. Handdukarna är alltid lagda på ett fantastiskt sätt. Idag var de ”skulpterade” som en elefant, fantastiskt. Bild kommer då jag kommer hem.
Nu börjar det bli dax för ett dopp i havet igen., Jobbigt att i värmen sitta vi tangentbordet.

33 grader i skugan, 28 i vattnet
Ja här är skönt. Lite mindre klibbig värme än längre söder ut i Thailand. Ett fantastiskt ställe tycker vi. Vi har aldrig tidigare saknat någon då vi varit borta men här skulle vi nog vilja ha med alla barnbarnen, det är oerhört barnvänligt.
Det enda som fungerar exakt som på Phuket är ”inkastarna” utanför skräddeributikerna. Men man vänjer sig att slänga käft med dem också utan att behöva gå in i butiken.
Nu börjar det bli lite för varmt att sitta här så jag måste gå ner i vattnet igen.
Sedan ladda upp för ytterligare en härlig kvällsmåltid på stranden.
Feber
Igår eftermiddag fick jag feber och frös så jag skakade. Solfeber kanske. Kunde inte äta någon middag men sov sedan i 12 timmar och idag känner jag mig mycket bättre, om än lite slak.
Har badat och solat lite försiktigt idag.
Ikväll kunde jag äta en rejäl stark thaimiddag, känndes bra.
Nu ska jag gå och vila och hoppas jag är helt återställd imorgon.

Åska och regn over Koh Chang
Igår kväll hade vi ett fantastiskt åskväder över havet här i Koh Chang.
Idag har det regnat nästan hela dagen men det är faktiskt riktigt skönt.
Vi har tagit lite mer fotmassage i väntan på att regnet ska upphöra. Det är lika skönt varje gång.
Regnet stör inte nämnvärt, det är fantastiskt att inte bli ett dug stressad av att det regnar. Man sitter lugnt på balkongen och väntar på att det ska sluta eller så tar man en stilla promenad i det ljumma regnet,
Det enda som är lite frustrerande här är att Internet fungerar så dåligt. Idag hade jag tänkt skicka en bild härifrån men Hotmail vill inte fungera idag.
Jag ska göra ett nytt försök senare.
Varma men lite fuktiga hälsningar från Thailand.
Solnedgång över Siambukten
Idag har solen åter skinit över Koh Chang. Det har faktiskt varit den soligaste och varmaste dagen hittills.
Vi hade först tänkt åka till det lilla fiskeläget Bang Bao på södra delen av ön men p g a värmen avstod vi detta.
Havet var imorse alldeles lugnt och jag snorklade lite strax efter frukost. Det var mitt livs tråkigaste snorkling inte ett liv att se, bara krusningen i sandbotten, ett antal högar på botten som såg ut som snören, troligen någon sorts mask. Ett stim med mycket små fiskar också men de var mindre än de jag har hemma i akvariet.
Mitt på dagen kunde man bara ligga i skuggan och läsa och ta en och annan öl. Senare blev det ytterligare bad i det ljumma vattnet.
När solen för första gången sedan vi kom hit gick ner som en stor röd apelsin i Siambukten var det dax att klä om för kvällens middag.
En lärdom, som vi i och för sig fått tidigare, är att den bästa och smakrikaste maten äter man inte på de fina hotellens restauranger utan på de små syltorna dit lokalbefolkningen går. Det ska se lite sjabbigt ut men maten är oftast himmelsk.
Nu är det snart dax för mig att slå igen ögonen för idag men jag hoppas att ni hemma i den svenska våren får en fin eftermiddag.
Naturupplevelser
Igår ägnade vi oss av slump åt naturupplevelser. Först var det Cikadornas läte som fascinerade.
Vi hade en cikada sittande ca två meter från oss vid poolen under flera timmar. När de andra cikadorna startade sin sång svarade vår genom att vibrera med den yttersta delen av bakkroppen och frambringa ett fantastiskt ljud. Cikadornas sång böljade fram i träden som när man gör vågen på en fotbollsstadion.
På kvällen då vi varit och ätit på ytterligare en restaurang, som i första hand verkade vara där för lokalbefolkningen,och avnjutit ytterligare en fantastisk måltid vandrade vi hemåt mot hotellet. Vi hade en ganska lång väg att gå, då öppnade sig himlen och ett tropiskt störtregn startade, med tillhörande åska. Vi blev omedelbart fullständigt genomblöta. Jag tror inte jag varit blötare med kläder på sedan jag som ung gjorde magisterprov i simning och simmade klädsim. Åskan slog plötsligt ut all elektricitet och det blev becksvart överallt. Vi blev tvungna att stanna mitt i ösregnet ty det gick inte att röra sig framåt i mörkret. När strömmen kom åter och gatlyktor och hus lystes upp igen kunde vi se all bråte som forsade fram på vägen. Tur att vi inte hade försökt gå medan det var mörkt.
När vi äntligen nått hotellet slutade regnet ganska snart. Då startade en konsert av hundratals grodor utanför i buskagen, ljudet var intensivare än cikadornas och böljade även det fram och åter. Jag har förevigat båda ljudupplevelserna i min MP3-spelare för eventuell användning i en senare sammanfattning av vår resa.
Floating in the Gulf of Thailand
Har ni testat Floating, den ”nya” avkopplingen i en tank på SPA? Det har inte jag men jag har testat det i havet utanför Koh Chang.
Man vadar bara ut med vatten till lite över midjan, knäpper händerna bakom nacken och lägger sig ner och flyter. Salthalten i vattnet här gör att det inte är några problem alls. Det är underbar avkoppling när havet är lugnt som det ofta är här på mornarna. Idag var det extra lugnt och jag ägnade mig åt denna avkoppling i solen längre än vanligt.
Bara ansiktet, knäskålarna och armbågarna sticker upp över vattenytan och man gungar sakta i de långa dyningarna. Underbart.
Imorgon blir det segling och snorkling innan vi vänder hemåt på söndag.

Sea Adventures
Så heter en 13 meters katamaran som jag var ute med hela dagen igår. Yvonne hade migrän och kunde tyvärr inte följa med.
Sea Adventures ägs av en engelsman som heter Peter. Han har själv designat och till stor del byggt båten för detta speciella ändamål. Det finns 60 kvadratmeter däck att vara på för passagerare. Antalet passagerare är maximerat till 22. Till det kommer 3 mans besättning inklusive Peter.
Det var en fantastisk tur igår, vi var 5 svenskar, 2 engelsmän och en schweizare (Fritz). Det var som om vi var ute i ett privat sällskap, otroligt trevligt hade vi tillsammans, mycket beroende på Peter vars enda uppgift ombord var att se till att vi hade det bra.
Vi gick med motor och stödsegel söderut utmed Koh Changs västra kust under inspirerande guidning av Peter.
Sedan ankrade vi upp utanför Koh Khlum där vi snorklade i 30 – 45 minuter.
Peter som sysslat med dykning och snorkling hela sitt liv var en utmärkt instruktör för dem som aldrig snorklat förr. Själv har jag gjort det många gånger tidigare men aldrig under så trevliga förutsättningar som igår. Snorklingen kunde i övrigt upplevelsemässigt inte mäta sig med det jag upplevt bl a på Hawaii men det var gott om fisk.
Sedan satte vi segel och vände norr ut medan vi avnjöt vår lunch. Det bjöds på grillspett med kyckling, biff och grönsaker. Till detta serverades ris och pastasallad, ljuvligt gott.
Det andra snorklingsstoppet gjorde vid en mindre ö på vägen tillbaka till utgångspunkten. Här var det mer fiskar men också fler andra snorklare. Framför allt japaner som inte kan simma och är livrädda för att sjunka. Detta gör att de klafsar omkring på reven och förstör.
Vi anlände till vår hemmastrand ca kl 17 efter en fantastisk dag som kostat 1275 bath (mindre än 300 kronor).
Idag har vi packat och nu ska vi ta ett sista dopp i det härliga vattnet sedan väntar först en timmes flygning till Bangkok och därefter ca fyra timmars väntan innan vi avslutar resan hem med 10 timmar i Thai Internationals jumbojet.
Om jag nu glömt berätta något från denna härliga resa lovar jag att komma med en summering, kompletterad med bilder då jag kommer hem.

Hemma igen
Så var den Thailandsresan till ända. Vi landade på Arlanda kl 06.50 imorse efter 10 timmar från Bangkok med Thai International Airlines i Premium Economy klass vilket var en höjdare vad gäller komfort och service.
Trots det blev det inte så många timmars sömn så lite seg känner jag mig. Det blir därför ingen riktig sammanfattning av resan idag. Jag måste känna mig lite klar i huvudet för att kunna formulera något vettigt.
Nu finns det lite bilder från min Thailandsresa också. Nu återstår bara att jag sammanfattar det som inte kommit med tidigare, sedan lägger jag locket på för denna bloggföljetong.
Summering av resan till Koh Chang
Så är vi då hemma igen efter vår hittills tredje Thailandsresa. Resmålet Koh Chang vill vi återvända till fler gånger. Det passade oss perfekt.
Nästa gång skulle vi faktiskt vilja åka dit tillsammans med både barn och barnbarn om nu det går att ordna. Allt var så otroligt barnvänligt där vi var. Stranden, White Sand Beach, var mycket långgrund, speciellt vid lågvatten. Hotellet, Koh Chang Kacha Resort & Spa, hade en jättebra barnpool och personalen passade på eget initiativ gärna barn en stund.
Det fanns gott om restauranger, barer och butiker mycket nära och det var inga vägar att korsa för att komma till stranden.
Några utflykter gjorde vi inte denna gång, det var så skönt att bara vara. Bada i det varma vattnet och att ligga i halvskugga och läsa.
Enda undantaget från dessa aktiviteter var då jag seglade katamaran och snorklade på lördagen innan vi for hem. Vattenfallen som finns på ön brukar vara värda ett besök men i år är det alldeles för lite vatten för att de ska vara värda en dags utflykt.
Ett tips till er som vill åka till Koh Chang är, res snart, risken är stor att det genuina intryck som man fortfarande kan få av ön snabbt kan försvinna. Det finns planer på att göra ön till nästa stora turistområde i Thailand. Det kommer nog dock att ta en tid. Ön är till större delen nationalpark men starka ekonomiska krafter kan sätta även sådant ur spel. Ett exempel är vad som hänt på södra delen av ön i närheten av Bang Bao. Där finns ett stort lyxhotell som ser ut som ett stort kryssningsfartyg som ligger på land. Det visar sig att det också är så. Ägaren som är stormrik lyckades muta sig till ett tillstånd att få spränga och muddra så att han kunde köra in fartyget och sedan åter fylla igen efter sig.
Efter vägarna ser man att det är byggnation på gång, det byggs nämligen väldigt många fina ”andehus”. Ska man bygga i Thailand måste man först bygga ett andehus i vilket de onda andarna kan flytta in. Andehuset måste vara så fint att andarna sedan inte vill byta och flytta in i det riktiga huset. Ju finare hotell man tänker bygga desto finare andehus gäller det alltså att bygga.
Om man ändå får in onda andar i huset gäller det att hugga av huskattens svans för att bli av med andarna. Bli därför inte förvånad om du ser många katter som är svanslösa eller har stympad svans.
Ja utöver det jag redan sagt om denna resa via denna blogg är väl inte mer att tillägga.
Därmed avslutar jag rapporteringen från denna Thailandsresa.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet