Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Måndag 1 November 2010 - Stockholm
Resealbum: Stockholm

Terracottautställningen

Stockholm bjuder på en hisnande arkeologisk upplevelse nere under jorden - under Östasiatiska muséet.
Terracottaarmén är på besök från Kina.
Jag tillbringar en historisk stund med några vänner och min nya mobilkamera. Försöker fånga mina intryck. Läser på skyltar, samtalar med mina vänner och fotar utan blixt i mörkret (enda som var tillåtet).
Allt var förberett för "ett liv efter detta" för kejsarna. De hade hela armén utrustad med vapen, tjänstemän och olika husdjur med sig i graven. Det som imponerar mest är arméstatyerna i naturlig storlek, el.kanske snarare övernaturlig storlek. Inte är väl kineserna så långa, tänker jag.
Utställningen är mycket intressant. Något mindre, än jag tänkt mig.
Efteråt en solpromenad med vännerna till Kungsan och stamfiket "Piccolino", där man serverar sta´ns bästa cappucino.
Vi är i alla fall två, som vet, vad vi skall ha med oss i graven!

Här kommer fakta om Terracotta armén i Xian – Kina

1974 upptäckte några bönder denna arkeologiska sensation i Xian när de skulle gräva en brunn.

Terrakotta-armén består av över 8000 soldater porträtterade med unika ansikten. De är skapade i normal människostorlek och utgör en etnisk mångfald från hela det kinesiska imperiet.

Kinas första kejsare – som var den som beställde detta unika arbete föddes som Ying Zheng 259 f.v.t Zheng blev kung av Qin redan som 13 åring. Först var det hans mor som styrde landet. Från 238 f.v.t styrde Zheng hela imperiet själv. Han hade 20 barn men ingenting finns berättat om hans konkubiner och fruar.

Byggandet påbörjades redan 246 f.v.t Under 36 år arbetade 720 000 personer med graven. Soldaterna är massproducerade 8.000 soldater som byggsatser i formar!

Soldaterna är placerade i tre gropar öster om gravkammaren, den första innehåller över 6 000 infanterister med några vagnar och hästar, den andra 1 500 soldater och kavalleri och den tredje ett högkvarter med 68 officerare. Det finns en fjärde grav som är tom. Den blev aldrig färdigställd innan den förste kejsaren, Shi Huang Di, dog.

Hela armén är vända mot Öst. Anledningen var att Kejsaren förväntade angrepp från Öst. Armén skapades som skydd åt kejsaren och är därför placerad 1500m från själva graven. Själva graven har ej öppnats.

Bara 15 år efter Qin Shi Huangdis död 210 f.v.t vid ett inbördeskrig utbröt en brand som förstörde de träkonstruktioner som inrymde terrakottaarmén. Taket rasade in över statyerna och förstörde mycket. Flera av soldaterna svartfärgades. Restaureringsarbetet har varit enormt. Hittills har man bara ställt i ordning tusen soldater av 8 000.

Utställningen pågår från den 28 augusti till den 16 januari. Den finns att beskåda i två rejäla bergrum i urberget på Skeppsholmen under Östasiatiska museet. (Östasiatiska muséets hemsida)
Dela med andra:    

Kommentarer
Karinlorvik säger:
Tack för mycket intressant information!
Postat 2010-11-02 11:34  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
41 veckor sedan
Meditationsvandring
41 veckor sedan
Min sommarsäng
41 veckor sedan
Kyrkbröllop
41 veckor sedan
Skur efter skur........
41 veckor sedan