Stöd Ukraina

Bibchens blogg

Tisdag 16 November 2010 - Kanarieöarna
Resealbum: Puerto Mogan

Puerto Mogan nov. 2010

Vår 14:e resa till Puerto Mogan – Grand Canarias ”Venedig”

1/ Resa med förhinder…………åtminstone från början.
Familjeflyg kräver öronproppar, särskilt när avresan är i arla morgonstund.
Strejk på Las Palmas flygplats. Bagaget får vänta. Mest skandinaviska passagerare. Stämningen är lugn. Väntan, väntan, väntan………….4 tim. Reserepresentanten vet inte mer än vi. Solen skiner……utomhus! Den långa väntan får sitt slut, när meddelande kommer, att planet från Stockholm är stängt och inget mer bagage kommer att tömmas idag.
Överfulla bussar matar iväg oss till resp. hotell över bergen. ”Vår” lägenhet är dubbelbokad. Vi kan få den fr.o.m. onsdag. Får bo på hotellet i.st. med bra kompensation, kvällsutsikt över hamnen, lyxig frukost. Det tar vi. Kvällen är räddad.
Och jag som trodde, att jag inte skulle få något att skriva om denna gång.

2/ Inget bagage – ingen vet något. 24 gr. i luften, 24 gr. i vattnet – det vill man inte missa. Inhandlar bikini, keps och sololja och dagen har sin gång.
Vid utefikat på em. får jag tag på tidningen ”Dag och Natt” för skandinaviska kanariebor. Och där är den – en hel sida – min art. med bilder från vårt turistliv i Puerto Mogan! Ger ny inspiration. Tänker i morgon intervjua äldsta svenska turisten i Puerto Mogan och skriva till tidn. Canary News inför stadens 25-årsjubileum. Deadline på fredag 12.00. Hinner nog, om bagaget kommer med min Lap Top!

3/ Inget bagage, men sms rullar in från Fritidsresor.
-Vi har lokaliserat en stor del av bagaget och arbetar på att organisera det och köra ut det.
-Vi har omkring 1500 bagage och våra guider levererar det under dagen.
Plötsligt blir det liv i pensionärskuvösen vid poolen. Någon har hört, att bagaget kommit. Och minsann, där står det i receptionen. En hel hög med väskor. Båda våra är med. Snabbt upp på rummet och byta till egen bikini för dopp i 24- gradiga, salta Atlanten. Livet blir bekvämt igen. Kvällsdrink för några vänner på vår balkong. Paellafest hos Julio Uno med mexikansk musik avslutar vår andra dag – nu i egna , fräscha kläder och med deodorantdoft.

4/ Hotellfrukosten tar låååång tid att äta. Den innehåller allt man kan tänka sig. Vi har fönsterbord med morgonsol och utsikt över havet. Inte svårt att vakna då.
Gymet drar, och jag får en härlig träningstimma för rygg- och ländmuskler. Har försett kameran med Macro objektivet, och på återvägen till hotellet hittar jag praktfulla blommor att krypa nära (se snart separat album).
Vid poolkanten väntar den 91-åriga damen, som jag ska intervjua. Med block och penna sätter jag mig bredvid iförd bikini, solglasögon och hatt. Frågorna är väl förberedda, och det blir en fin samtalsstund. Har nu texten på svenska, ska bara översätta den till engelska för Canary News. Spar nog det till senare.
Provar uppkopplingen på en Irish bar. Det funkar. Ok, nu finns inga ursäkter längre.
Spareribs – ät hur många du vill! Med rött därtill. Den intensiva dagen med sol, bad och skrivjobb får mig dock, att föredra en tidig sängafton.

5/ ”Vår” lägenhet är redo att ta emot oss. Vi packar ner de få saker vi haft uppe och rullar väskorna genom den lilla idylliska byn, gränd efter gränd med Bourgonvillan dignande över våra huvuden. Längst bort med magnifik utsikt över Atlanten. Upp två trappor – äntligen ”hemma”.
På torget har smörsångaren i sin cowboyhatt anlänt – byns inventarium. Med glassen droppandes i värmen lyssnar vi och gungar i takt till såväl traditionell western som Elvislåtar på begäran.
Fast vi borde ”hem” och stryka de ihopknögglade kvällskläderna.
Musik, glass, sol - kläderna får vänta! 
Efter lammkotletter med sallad blir det skrivarkväll. Intervjun klar på svenska – nu över to english.

6/ En halvtimma i gymet hjälper ländryggen att komma i fas. Sol och bad hela dagen som förberedelse för kvällens IT-uppkoppling. Skype med barnbarnen, iväg med intervjun. Vore kul, om den kanariska tidningen tog in den.
Tur att vi har aircondition i sovrummet!

7/ Marknad i byn och det är folkinvasion. Båtlaster från andra orter kommer överfulla. Då är det skönt att ligga i 24-gradiga Atlanten och guppa med röda krabbor och silverblå fiskar. Förbereder oss för kvällens tangofestival.
Klänningskväll – kanske en kofta därtill.
Fritidsresors eminenta service håller på att återställa ordningen på bagagekaoset och bra ersättning utbetalas vid disk utanför hotellentrén.

8/ Idag, lördag återresa för många. Någon åker med nattflyg. Deras hjulväskor smattrar ekande i gränderna mitt i natten!
Sol, sol och åter sol. Svårt att få ihop alla dagens steg på stegmätaren. Horisontalläge i poolstol är att föredra.
Que tal = hur står det till, ett passande namn på byns mest exklusiva restaurang. Någon gång måste vi prova den, tänker maken och jag och beställer bord till kvällens vänmiddag.
4-rätters
Kolja på bädd av potatismos och gurkskiva toppad med pilgrimsmussla och saffranssås.
Rom, basilika, lemonjuice och krossad is – var god skölj (mellan rätterna).
Oxfilé med svampsås kryddad med kanel, filodeg med lök och kål, och potatiskroketter. Eau-de-vie-sås flamberad i en soppslev.
Ostbricka
Chokladmousse i små chokladskålar
Rött-, vitt- och dessertvin.
God natt och sov gott!

9/ Söndagsmorgnarna serveras det Cava till frukost!! i hotellmatsalen. Vi går dit.
Sedan en promenad till den iriska puben för uppkoppling. Söndagsstängt! Går i alla fall att koppla upp sig på deras uteterrass. Roligt mailbesked. Min intervju är antagen och publiceras i Canary News nästa nr.!! Dessutom nya uppdrag beställda av tidningen. Det flyter med skrivandet, och jag kan lugnt, tankefritt vila vid havskanten.
Har hittat en riktig cappucino, nästan lika god som hos Aldo´s i Skanör! Min fikastund har guld i mund.
Farsdagsmiddag håller vi på takterrassen i solnedgången, när solen flyter ut i Atlanten 18.11.
Färgrik och dansant folkloreafton på torget med anledning av Puerto Mogans 25-årsdag.

10/ Någon slöare dag kan man inte tänka sig, men det är visst det som är meningen med semester………… har jag hört :-)

11/ Har nu fått upp konditionen och havssimturerna blir alltfler och längre. Att ligga still i poolstol någon längre stund passar inte mig. Jag går på jakt efter macromotiv. Hittar ett och annat.
Ännu en intervju p.g. – denna gång ett seglande par ända från Motala. Gör nog den i morgon em.
Nu cocktailparty. En invitation minsann!

12/ ”Allaktivitetsdag”
För motionen - 30 min på gymet
För kreativiteten - konsert på torget
För intellektet – intervju och fototävling
För andligheten – aftonmässa i kapellet
För njutningen – kvällsdrink med vänner
För övrigt – sol och bad

13/ Ingen städning på fredagar. Måste försöka låna en dammsugare redan idag torsdag, för att få ur luft ur vacumpåsarna till hempackningen. Känns konstigt att packa redan, fast vi är ju vana från början av vistelsen, att klara oss med det minimala.
Två intevjuer idag. Rolig sysselsättning. Man lär känna nya, intressanta människor, och får en inblick i bl.a. seglarliv och utlandsvistelse.
För första gången smiter solen in bland molnen i em., och det blir tid för promenad längs kajerna.

14/ ”Compliano Feliz………..” Hotellchefens födelsedag! Vi sjunger i receptionen, och låter honom få överta vår julstjärna.
"The Canary News" ligger på receptionsdisken uppslagen på min intervju!

Vi och våra vänner summerar, 6 klara solnedgångar, ½ dag mulet, inga förkylningar, bra service, glada resevänner och roliga uppdrag.
Vi kommer igen!

15/ Trotsar självbevarelsedriften och tar bussen stupvägen över bergen till flygplatsen. Madonnan som står på torgets mitt i Puerto Mogan ska skydda oss enl. invånarna.
14 dagar i sol och sommarvärme är över.
Snöslask och julförberedelser väntar framöver.
Adios Puerto Mogan!
Hasta la vista nästa år i november!
Dela med andra:    

Kommentarer
Karinlorvik säger:
Nu har jag läst fortsättningen också, från en LYCKAD semester.
Tack för trevlig läsning!
Postat 2010-11-22 10:36  Anmäl
Peroerik säger:
Jaha, det har varit full fart som vanligt ser jag.
Trevlig läsning. Grattis till framgången på skrivarfronten.
Tack.
Postat 2010-11-22 09:57  Anmäl
Livsgjutare säger:
Du har verkligen hunnit md mycket. Gym, artiklar och sol.... Vad kan man mer begära.
Välkommen hem!
Postat 2010-11-21 08:04  Anmäl
Livsgjutare säger:
Så underbart Ni har! Och tänkt så roligt med Dina artiklar!
Postat 2010-11-18 18:56  Anmäl
Sierra säger:
"...nästan lika god som hos Aldo´s i Skanör..."
Jag tänkte väl det...:-)
Postat 2010-11-17 22:34  Anmäl
Karinlorvik säger:
Jättebra kåseri!
Väntar på fortsättning ...
Postat 2010-11-16 21:04  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten
38 veckor sedan
Meditationsvandring
38 veckor sedan
Min sommarsäng
38 veckor sedan
Kyrkbröllop
39 veckor sedan
Skur efter skur........
39 veckor sedan