Stöd Ukraina

Petsods blogg

Onsdag 3 Januari 2018 - Sydney
Resealbum: Down Under Tour

Sydney

Onsdag 3/1. Första dagen i storstaden (4,5 milj) Sydney lider mot sitt slut. Sitter på hotellet med en dryg mil på Sydneys gator i benen. Vi landade igår 17.45. Tog en maxitaxi för AUD 96 till hotellet. Tåget kostar, enligt informationsdisken på flygplatsen, AUD 22 per person så det hade blivit dyrare. Samtidigt är det alltid smidigare med taxi. Man kommer ju ända fram. Taxifärden tog cirka 30 minuter i ett regnigt Sydney. Hotellet är ett apartment hotel som heter Napoleon on Kent, eftersom det ligger i korsningen Kent Street och Napoleon Street. Det ligger bokstavligen under motorvägen Western Distributor. Vi har två trebäddsrum. Hotellet är inget lyxhotell, men helt ok. Läget är perfekt. Tio minuters promenad till the Rocks, operahuset och Circular Quay och lika långt (kort) till shoppinggatorna runt Sydney Tower. Åt kvällsmat på McDonalds på George Street och gick sen och lade oss. I morse åt vi frukost på rummet och gick sedan till Pitt Street och gatorna däromkring och shoppade. Väldigt mycket folk överallt ( många svenskar) och otroligt mycket matställen av olika slag. Ett enorm stor food court i Westfield shoppingcenter, där Sydney Tower ligger. Efter lunch fortsatte shoppingen för valda delar av familjen medan jag och Viking gick genom Botanical Garden ned till operahuset och Circular Quay. Sedan gick vi Pitt Street tillbaka upp igen. Satte oss på bänkarna där Pitt Street övergår till gågata, när en person kommer fram och säger ”Hej, dig känner jag igen!” Där stod S-O Sjödin plötsligt och snart anslöt Sophia och döttrarna! Världen är bra liten, när man möter Årjängsfölk i downtown Sydney! Nu sitter jag på hotellet och tittar en intervju med Jane Fonda på CNN. I morgon är en ny dag. Hoppas vädret är bättre då. Idag har det varit sådär. Inget riktigt Sydneyväder.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
4 år sedan
Hongkong
4 år sedan
Sydney
4 år sedan
Sista dagen!
4 år sedan
Nyår!
4 år sedan