Stöd Ukraina

Petsods blogg

Tisdag 2 Januari 2018 - Sydney
Resealbum: Down Under Tour

Sista dagarna i Nya Zeeland

Nyårsafton. Uppe vid sju och gick m.ed Ellen upp till toppen av Mt. Parihaka. Lika jobbigt den här gången! Därefter for vi de tre milen ut till Whangarei Heads och Ocean Beach. Fantastisk beach! En riktig surfbeach ut mot Stilla havet med badvakter och hela köret. Ganska mycket folk också, men lätt att hitta parkering. Hela området längs kusten är fint och liknar Coromandel. Solade några timmar även om. Ola mesta tiden skymde solen. Att solen är stark och tar ändå, märkte jag när vi kom hem... På hemvägen var vi in på Mad Butcher och köpte sirloin steak att grilla. Vin och öl köpte vi på Liguorland. NZD 10 för 75 cl mousserande vin och NZD 16 för en sexpack Tui. Lugnt på campingen trots nyår. Såg några ensamma fyrverkerier men inte många. Nytt år blev det i alla fall.

Nyårsdagen. Uppe tidigt som vanligt. Transportdag ned till Auckland. Väldigt mycket trafik, speciellt genom Wellsford och Warkworth, där stod det nästan still. Märks att det är arbetsdag i morgon. Stannade och lagade mat vid ett shoppingcenter i Albany strax norr om Auckland. Kom över Harbour Bridge in mot stan, men det regnade kraftigt så vi såg ingenting. Synd. Tog in på kära gamla Remuera Motor Park. Dansken var kvar än! Blev hämtade av Sue, Peter, Kaight och Caiden och vi åkte ned till en restaurang i hamnen, Jack Tar, och åt jättegod mat. Efter middagen åkte vi tillbaka till Remuera, efter ett kort stopp i Auckland Domain, ett stort parkområde mitt i stan. Packade resten av kvällen.

Tisdag 2/1. Vaknade till ännu en solig morgon. Packade klart och städade ur bilen. Körde till Britz och lämnade in den där. Vi hade köpt Express Delivery Pack, så jag behövde bara släppa nyckeln i ett fack så var det klart. Ingen som kollade någonting! Express Pack innebär, att man lämnar bilen som den är, med tom dieseltank och full skittank. Perfekt! Väl värt pengarna. Tror det kostade cirka 2500 svenska kronor. Sue och Peter hade mött upp vid Britz. Sue tog tjejerna med sig på shoppingtur, medan jag, Peter, Sixten och Viking strosade runt på flygplatsen. Passade på att äta på Rice and Noodles. Checkade in bagaget och det krånglade på grund av att våra efternamn stavas olika i olika dokument som pass, visum och flygbiljett. Det är förstås bokstäverna Å, Ä och Ö som spökar. Varför måste vi ha dem? Kan vi inte ta bort dem ut svenska språket? Bara krångel! Sade hej då och på återseende till Sue och Peter och gick sedan igenom passkontrollen. Nu är det bara att luta sig tillbaka och låta Qantas Airbus 320-200 med flightbeteckning QF 146, förflytta oss till nästa destination som är 4-miljonersstaden Sydney, där nya spännande äventyr väntar.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
4 år sedan
Hongkong
4 år sedan
Sydney
4 år sedan
Sista dagen!
4 år sedan
Nyår!
4 år sedan