Stöd Ukraina

Petsods blogg

Torsdag 9 Januari 2020 - Hong Kong

Sydney

Torsdag 2/1
Uppe med den berömda tuppen, eller i alla fall med vår vän tuifågeln. Tog farväl av Remuera för den här gången och körde till Britz. Lämnade in bilen. Hade köpt Express Return Pack, vilket innebär att man kan lämna in bilen med tom bränsletank, tom vattentank, fullt hårvatten och svartvatten. Sue skjutsade oss till flygplatsen. Flight VA 146 med Virgin Australia lyfte 10.40 lokal tid. Framme 11.45 Sydneytid. Köpte Telstra Boost Travel Sim på flygplatsen. 45 G för 20 dollar på discount. 20G kostade också 20. 3G kostade 10 dollar. Lätt val. Bara att sätta i och det funkar direkt! Tog en taxi till hotellet. 90 dollar. Taxi finns utanför utgången. Bara att gå fram så blir man anvisad bil. Färden till hotellet i Pyrmont, Oaks Apartment Hotel, tog cirka 20 minuter. Kanonhotell! Fick ett penthouse högst upp. Stort kök, vardagsrum, två sovrum, två badrum och jättealtan med utsikt mot Darling Harbour och Sydney Tower. Gick ett varv på stan, Pitt Street Mall. Åt i foodcourten under Myers. Laddade våra ”gamla” Opalkort på en liten Convenience store. 10 dollar på barnkorten (under 15 åker för halva priset och har särskilt kort för barn). Vuxenkorten laddade vi med 20 dollar. Det kallas top up att ladda. Handlade frukost mm på Woolworths. Ingen orkade ut på kvällen.

Fredag 3/1
Jag, Viking och Ester åkte upp i Sydney Tower Eye. Resten av dagen ägnades åt shopping på Pitt Street.

Lördag 4/1
Mycket varm dag. Tillbringade hela dagen på Bondi Beach. Men först lite marknad! Tog en Uber till Paddington Market och gick lite där. Marknad varje lördag med hantverk och övrigt krims krams. Inte så mycket att ha. Väldigt varmt, så det blev bara en kort stund. Tog bussen från Paddington till Bondi. Kostar cirka 5 dollar med Opal-kortet.

Söndag 5/1
Sydney Fish Market på morgonen. Köpte ett halvt kg (12 st) King Prawns för 28 dollar.

Måndag 6/1
Hyde Park, Anzac Monument, James Cook Statue, The Domain, Botanical Gardens, Mrs Macquaries Point etc etc etc. Finns hur mycket som helst att göra! Åt lunch på Fish Market. Jag och Anneli köpte en Seafood Platter för två. Ester och Viking olika rätter. Mycket folk. Väldigt rörigt vid disken. Fick maten snabbt men allt låg blandat i en och samma papplåda! Kostade 65 dollar men när jag skulle betala så tog de bara kontanter. Som tur var hade vi! Betyg: dyrt, stressigt, ok mat men inte mer. Kändes väldigt turistiga och ”ogenuint”. Stället ligger inne i foodcourten och heter Grill någonting.

Tisdag 7/1

Jag och Viking gjorde Bridge Climb på Harbour Bridge. Tog stora turen (Summit). Andra alternativ finns. Vi betalade cirka 3000 kronor men då ingår keps, diplom och ett gruppfoto. Mycket häftig upplevelse! Dyrt men värt pengarna, tycker jag. Rekommenderas! Turen upp tar 3,5 h inklusive vissa förberedelser. Efteråt åkte vi till hotellet och duschade. Mat på Myers foodcourt med andra halvan av familjen. Jag åt stor portion kinamat 3 choices with rice för 13 dollar. Sedan tog vi spårvagnen, Light rail (nyttt!) till Circular Quay och sen färjan till Manly. Båten kostar 7 dollar enkel med Opal. Gick ett par timmar på The Corso och fikade på Manly Beach. Sen hem och packade.

Två tips om Sydney.
Här finns så otroligt mycket att göra och se att man nog kan spendera hur mycket tid som helst här.
De centrala delarna av stan (Circular Quay, Chinatown, Pitt Street, Darling Harbour, Opershuset, Harbour Bridge) är inte större än att det går jättebra att promenera.

Onsdag 8/1
Sitter på Cathay flight CX 162 till Hongkong. Planet är en Airbus A 330-300. Uber XL från hotellet till flygplatsen 48 dollar. Hälften mot vad en vanlig taxi kostar. Viktigt att vara tidigt på flygplatsen. Flygplatsen är mycket stor, säkerhetskontrollerna rigorösa och tar tid. I morse vaknade vi till ett rökigt Sydney pga alla bush fires. Enligt taxichauffören är det en blandning av rök och smog. Väldigt ”dimmigt” är det i alla fall. Enligt appen Weatherzone (gratis) ska det vara sol och 28 grader idag. Varmt är det men solen orkar inte igenom röken. Nu är det ett par timmar till landning i Hongkong. Jag har sett ”Rocky”. Inte sett den på 45 år. Typ. Bra film! Landat i HKG. Köpte turist-SIM från 1010. 88 dollar (lika mycket i kronor). De har shop på flygplatsen. 3G och häller i fem dagar. Octopuskort till bussar, tunnelbana, färjor kostar 50 dollar plus påfyllning. 50 dollar deposition. Tog en Uber till hotellet Metropark på Waterloo Rd i Kowloon. Kostade 357 dollar. Den stackars chauffören hade oss som första kund efter sju timmar. Kanske säger något om hur lite turister det är här pga av protesterna. Man ser över huvud taget väldigt lite turister. Checkade in på hotellet, som är samma som vi hade för två år sen. Jättefint! Det blev en sen hamburgare på McDonalds vid hotellet, sedan sängen.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
4 år sedan
Hongkong
4 år sedan
Sydney
4 år sedan
Sista dagen!
4 år sedan
Nyår!
4 år sedan