Stöd Ukraina

Petsods blogg

Fredag 5 Januari 2018 - Sydney
Resealbum: Down Under Tour

Sydney

Torsdag 4/1. Vaknar i ett grått och regnigt Sydney. Inget Sydneyväder än så länge. Gick ned till Darling Harbour för att få lite information och köpa Opal Cards på Sydney Visitor Centre. Opal card är Sydneys motsvarighet till Londons Oystercard, d.v.s. kort som gäller på bussar, tåg och färjor. Efter två timmars letande och frågande hittade jag stället, tomt och öde, instängd bakom byggplank under en motorväg. Inga kort alltså. Gick till Chinatown. En promenad på cirka 20 minuter. Sydneys centrala delar lämpar sig bra för promenader. Jag tror du når de flesta ställen i city på max 30 minuter om du använder apostlahästarna. No need for an Opel card so far, alltså. Mycket folk i Chinatown. Åt på en food court i Paddy’s Market. Jätteportion ris, pork och beef för AUD 9.99. Billigt. Och gott. Nu ör solen på gång och jag och Sixten gick till Hyde Park och hälsade på captain James Cook, som står staty i närheten av ANZAC Memorial. Gick sedan en sväng längs shoppinggatan Oxford Street men det var inget att ha. Tillbaka mot stan och hotellet för lite vila och tacos, innan vi går ned till The Rocks, Circular Quay och Sydney Opera House. Får passa på nu när solen gör oss den äran! Strosade nere vid Circular Quay och operahuset. Fantastisk miljö! Strålande väder. Förstår att detta är en av världens mest fotograferade platser.

Fredag 5/1. Nu går dagarna snabbt och det är tyvärr snart dags för hemfärd. Sol och 27 grader varmt innebär beachtime! Tog buss 333 (380 funkar också) från Elizabeth Street till Bondi Beach via Bondi Junction. Köpte Opal card och laddade med AUD 20. Halva priset för barn under 16 år. Med kortet kan man åka buss, tåg och färja. Bara att blippa på och av så länge pengarna räcker. Sedan laddar man upp med mer. Korten finns på turistbyråer och i kiosker typ Pressbyrån, s.k. Convenient Stores. Själva kortet är gratis och man laddar med valfri summa. Bussen till Bondi tar 30 minuter. Låg sedan på den fantastiska Bondi Beach hela dagen. Åkte hem vid fyra. Avslutade dagen med lite shopping och en promenad fram och tillbaka till Sydney Opera House.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
4 år sedan
Hongkong
4 år sedan
Sydney
4 år sedan
Sista dagen!
4 år sedan
Nyår!
4 år sedan