Stöd Ukraina

Peroeriks blogg

Söndag 21 November 2010

Summering

Våra avslutande tre dagar i Salalah ägnade jag dels åt att, då det behövdes, serva min fru och hjälpa henne upp och ned samt till och från restaurangen.
Hon föll på en av restaurangerna en kväll på grund av en nivåskillnad i golvet som hon inte uppmärksammaade. Det resulterade i att vi fick se den Omasnka sjukvården från insidan. Det var en positiv upplevelse även det. Inga ben var brutna men hon är rejält öm och blåslagen.

Däremellan badade jag lite i havet eller simmade i poolen samt deltog i aktiviteterna med pilkastning och boccia, som jag vann ytterligare en gång, nu i en lagtävling tillsammans med vår nye vän Ö. Dessa aktiviteter som normalt bara brukar finnas för barn på de resmål jag tidigare varit på har en väldigt bra social funktion. Man blir bekant med andra hotellgäster på ett lättsamt och trevligt sätt. Det gäller både Solresegäster och gäster från andra länder. Det är som en ”Bamseklubb” för vuxna.

Vi har ätit våra frukostar och våra kvällsbufféer. Ska jag utnämna någon av bufféerna till vinnare så är det definitivt den Indiska. Den innehåller flest rätter i min smak. Lunchen har vi som vanligt tagit på rummet och några kvällar har vi gått till ”nattklubben” för en timmes underhållning och för att hämta pris i bocciatävling.
Solbrännan har, de timmar på dagen man kan vara i solen, bättrats på ytterligare men vi har inte gjort några nya utflykter i detta trevliga land. Det har bara blivit lata dagar nu på slutet då jag haft en ”konvalescent” att sköta. Jag kan väl avslutningsvis nämna att Yvonne nu är i stort sett återställd så nu återstår bara att försöka få tillbaka pengarna får läkarkostnader från reseförsäkringen då vi kommit hem.

Resan hem var som den ner med mellanlandning i LarnacaCypern. Vi åkte från Salalah vi 19-tiden lokal tid och var hemma på Arlanda strax före tre på natten, svensk tid.

Om du funderar på att besöka ett lite annorlunda resmål som ännu inte hunnit bli överexploaterat kan vi varmt rekommendera Salalah i Oman.
En resa till Salalah med Solresor kostar (hösten 2010) mellan 7.500 SEK och 10.500 SEK för en vecka och 13.000 SEK och 15.000 SEK i grundpris för två veckor. Allt beror på tidpunkt och val av hotell.
Tillägg för halvpension kostar 795 SEK för 5 buffémiddagar.

Trevlig resa och Salam aleikum (arabisk hälsningsfras som kan vara bra att kunna)

Länkar till filmer på YouTube

Öknen




Wadi Derbat


Khor Rori


Nationaldag/Födelsedag


Animation Team







Dela med andra:    

Kommentarer
Bibchen säger:
Härliga filmer - man blir liksom med på resan. Dammigt värre i öknen. Dans i flera former. Nationalfest.
Vattengympan och Volleybollen - men var är du? Bakom kameran - lätt att smita då :-)
Postat 2010-11-24 17:38  Anmäl
Dodi säger:
Det var en mycket intressant resa till ett ganska nytt resmål antar jag, undrar hur varmt där var nu när ni var där. Så synd att frun skulle skada sig, men tur att det inte blev några benbrott, kan vara farligt med höjdskillnader och trappor som man inte lägger märke till i första hand. Tack för att jag fått se dina fina bilder från Oman, ett verkligt annorlunda och vackert land, säkert värt ett besök, det bevisar dina bilder.
Postat 2010-11-23 21:34  Anmäl
Bibchen säger:
Det var väl synd om Yvonne, att hon skulle göra sig illa. Intressant dock att se sjukvården från insidan. Att få pengar tillbaka brukar inte vara några problem och går ganska fort.
Postat 2010-11-23 18:01  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet