Stöd Ukraina

Peroeriks blogg

Fredag 19 November 2010

Dhofar-regionen

I inledningen till denna lilla bloggserie lovade jag att berätta vad som gör denna del av Oman, ja förresten hela arabiska halvön, så speciell. Det förhåller sig på det viset att hela arabiska halvön med Saudi Arabien, Förenade arabemiraten, Dubai, Kuweit, Jemen och större delen av Oman består av öken av olika karaktär. Dhafor regionen där Salalah ligger är annorlunda. Tack vare Dhaforbergen som ligger i en halvcirkel strax norr om Salalah får detta område varje år i augusti – september en regnperiod. Det är monsunen som kommer utifrån Indiska Oceanen som hör stoppas upp och regn faller och gör Dhaforbergen och området söder därom grönt för en tid.
Detta är så speciellt att turister kommer från alla de länder jag nyss nämnde för att uppleva regnet. Under denna period har turistindustrin här sin högsäsong och priserna går upp. Tänk er att resa någonstans för att i dagar, kanske veckor få uppleva regn.
Tack vare dessa monsunregn finns därför i Dhofarbergen platser som Derbat Wadi som jag berättat om tidigare. Hela regionen är också mycket trevligare att vara i än övriga Oman sägs det. Själv har jag ju bara upplevt Dhofarregionen, både söder och norr om bergen.
Dhofarregionen har också en speciell historia. Den har haft flera rikedomsperioder. Bland annat var den under tiden under tiden 400 år före Kristus och 500 år efter Kristus rik beroende på värdet på den rökelse som kallas Frankinscense och som bara kommer från detta område. Dels så fanns här, vid kusten, i staden Kohr Rori, en viktig omlastningshamn för varor mellan fjärran östern och Europa under romarrikets dagar.
Så småningom förlorade denna hamn i betydelse och rökelsen minska också i värde. Frankinscense säljs här än idag men dess värde är numera långt ifrån värdet för guld.
Med tiden blev hela Oman ett mycket fattigt land.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet