Stöd Ukraina

Peroeriks blogg

Skridskopremiär säsongen 2010/2011

Meningen var att upprepa förra veckans övningar på ÖIP med ett antal varv på skridsko och sedan avnjuta raggmunk med fläsk på restaurang Jakthornet.

Halv elva ringde dock min vän Lasse som håller ihop "skridskosällskapet Raggmunkarna" och meddelade att det var ändrade planer.

Det finns ju riktig is på nära håll. Vi skulle alltså i all hast styra om vår aktivitet till Stora Värtan. Träff halv 12 i Djursholm vid änden på Vendevägen nere vid vattnet.

Då han ringde var jag på väg hem från akupunktören (ska berätta om det en annan gång). Jag skulle alltså på en timme fixa en matsäck, plocka fram hela skridskoutrustningen och kolla att allt var OK, klä om till skridskokläder, gå till bilen i garaget och köra till Djursholm. Snabba ryck.

Det blev ingen genomtänkt matsäck men å andra sidan var det ju en skridskoutflykt med sen start. Några mackor, en termos kaffe och en banan fick duga.

Strax efter halv tolv var vi alla på isen och promenerade ut till åkbar yta. Det visade sig att beslutet att styra om från ÖIP till Värtan var helt rätt. Hård kärnis under lätt snö med omväxlande renblåsta partier. En och annan något bromsande driva men de kunde man oftast styra runt.

Det blev en härlig tur, endast 11,3 km dock men vi hann till Blomskär där SSSK bildades för snart 110 år sedan och sedan for vi upp mot Bogesundslandet för rast. Därefter tillbaka mot Djursholm i en härlig medvind på den blanka isen. Avslutningen blev med näsan pekande mot en bleknande decembersol över Lidingöbron och Hjorthagen.

En underbart välgörande premiärtur. Tack Lasse för den omdispositionen.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet