Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Tisdag 16 Mars 2004 - Sydney

Summan av kardemumman - Nya Zeeland..

Nu har jag kommit tillbaks till Sydney igen! Kanns som om det var haromdagen jag sist var har istallet for over tva veckor sen.. Bor pa ett vandrarhem pa George Street (typ huvudgatan) som Andreas var shysst att boka till mig. Skont att slippa vandra runt med tunga ryggsacken och leta runt efter billigaste! Delar visserligen rum med 10 andra (varav en som ryktas svaera i somnen.. Har dock inte hort det annu..) men de har gratis internet har! :-)

Sa hur var Nya Zeeland da?! Jo... himla fint, varierande landskap... ratt kyligt sa shortsen fick stanna i vaskan och den langarmade trojan fick sallskap av ytterligare en som koptes in. Trist att lamna de som var kvar i gruppen i sondags! (dock inte riktigt alla... fanns ett riktigt original.. Brett.. For oss tjejer som slapp dela rum med honom var han mest ett intressant samtalsamne.. for killarna var det nog varre. Enligt ryktena snarkade han rejalt och hade inte riktigt lart sig det dar med privatliv eftersom han stovlade in nar de andra var pa toaletten.. Sedan bar han aldrig runt pa en videokamera och tva kameror som han forevigade exakt samma motiv med.. Var runt 40 och hade gjort samma slags resa 5 ggr.. ) For att inte tala om alla "morning tea" stop pa landsortscafeer.. fast da fick vi ju betala sjalv. Blev mest trekantiga sandwiches sa dem har jag foratit mig pa for ett bra tag framover..

Naval.. Vi (jag, Regula, Deb, Sue, Kirra, Chantel & Chris, Carol, Tobias) lyckades undvika honom sista kvallen och gick ut och at med de tva fran turen som var ifran Auckland. Jag tyckte vi kunde ga till ett billigt food court med mat for 7 dollar.. men de andra var mer inne pa vita dukar och vin.. sa det blev ett dyrt italienskt stalle vid hamnen.. Eller dyrt och dyrt.. 100 kronor for en ratt ar ju inte sa farligt egentligen. Blir svart att aterga till backpacker-dieten efter att ha blivit serverad bade forratt, huvudratt och efteratt av Christie (Connections-turens host)..

Tyvarr avslutade jag rundresan med att bli forkykd sa det blev inga dopp i Bay of Islands. Var dock svinkallt i vattnet enligt Kirra som badade, sa jag missade nog inget.. Sista aktiviteten blev en busstur uppat till nya zeelands nordligaste punkt dar Tasman Sea och Pacific Ocean mots. Akte buss pa stranden bland vagorna pa Ninety Mile Beach och provade pa sand-surfing pa de hoga sanddynorna. Blev dock bara en gang for det var sa brant och jobbigt att ga upp med bradan.. Sedan gjorde vi ett lunchstop vid en strand ocksa dar vattnet, som sagt, var kallt.. Var inte direkt ensamma eftersom ca 120 andra bussar gjorde samma tur... Tyvarr foljde de tva tyska bogarna fran den nya gruppen med pa turen.. (Vet visserligen inte om de var bogar men de verkade lite sana.. satt och kammade sig i bussen..) De kom inte i tid en enda gang pa hela dagen.. och nar hela bussen suttit och vantat tio minuter pa dem kom de langsamt lunkandes och fragade chaufforen om "do I have time for a smoke?"... Annars pratade vi inte med de ifran den nya gruppen sa mkt.. Kandes liksom onodigt nar vi bara skulle aka ihop i tre dagar och de sedan skulle gora den turen vi holl pa att avsluta.

Lite nya zeelandska slangtermer har man fatt lara sig ocksa.. tack vara Campbell - var chauffor och guide.. Sweet, choice, wicked.. samt att alla faglar i nz "is the size of a chucken".. Tyvarr har jag nog inte lart mig prata sa mkt battre engelska.. istallet lyckades jag ta efter de fran schweiz och pratar numera engelska med tysk brytning.. Inge bra..

For ovrigt finns jag nu aterigen pa Aussie-numret.. Kommer inte satta pa den svenska sa ofta sa smsa hellre den australiensiska om ni har nat pa hjartat :-)

Polly: Nice to hear from you! I am also writing an english diary.. have u seen it? But not as often as the Swedish one..
Solveig: Uppvisning later skoj! Du far visa dansen sedan nar jag kommer hem! :-)
Robert & Fredrik: Fick ni smst om fargkopian? Jag behover nog ingen.. savida inte forsattsbladet ar svartvita pa de vanliga..
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet