Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Fredag 12 Mars 2004 - Wellington

Fran grottan till stranden..

Har nu kommit till resans sista etapp: Bay of Islands.. Enligt var guide Campbell skulle har vara 17 grader i vattnet.. sa det kanske inte blir nat dopp anda. Ar lite mulet ocksa.. Kandes lite knepigt att mota de nya 19 manniskorna som i morse paborjade den 15-dagarstur som vi som ar kvar nu avslutar.. Vi fick nojet att presentera oss igen ocksa.

Igar var stannade vi pa vagen vid Waitomo caves. Jag trodde jag anmalt mig till en lugn och trevlig promenad bland stalaktiter och stalamiter (eller vad de nu heter.. som hanger i taket pa grottan..) men enligt broschyrer fick aktiviteten 6 av 10 rambo-poang. Borjade med att jag och fem andra i gruppen akte med en liten minibuss ut bland grona kullar, far och kor.. Stannade vid en litet hus och fick pa oss fina farggranna overaller, hjalm med ficklampa, sakerhetssele och tva nummer for stora boots. Sedan vandrade vi ivag genom graset, in i en buske och dar fanns plotsligt ett hal in till grottsystemet. Vi fick ova 'abseiling' (dvs fira sig ned med rep) en gang utanfor pa kullen och sedan var det bara att bege sig ned 55 meter i avgrunden.. Jag var forst i ledet och hann bekanta mig med grottan nedanfor ratt ordentligt innan de andra kom ned. Sedan klattrade vi vidare genom grottan bland stenar, klippor och inte minst massor med lera. Tur att man hade sakerhetsselen! Kom till slut fram till en 'flying fox', dvs en liten linbana genom delar av grottan. Innan vi svingades oss ivag tog vi en liten snackspaus och guiderna bjod pa juice och choklad. Efter vi flugit genom luften en bit och vandrat lite till kom vi fram till en smal tunnel dar vi knodde in oss allihop. Guiderna stangde till en dorr, oppnade en annan och plotsligt befann vi oss mitt i en skog med massa grona vaxter och hoga ormbunkar. Haftigt! Fran kyliga grottan mitt ut till solen!

Igarkvall kom vi fram till Auckland. Motte upp Tracy och Jay som lamnat turen nagra dagar tidigare och gick ut och at ett gang. Slapp som tur var annu en restaurang med 'pig' i namnet (som de som Campbell tagit oss till de kvallar middagen inte ingick..) utan gick istallet och at thai mat.

Nicke B: Tyvarr fick vi ingen ol till hangi:n... Den hade nog smakat battre da.. :-)
Fredrik & Zackan: Ser fram emot Filmfestivalbilderna pa natet! Kul att se att vi var omnamnda pa Viktoria Institutets hemsida.. Nastan kandisar nu ju! ;-) Har det blivit nagon curling annu forresten?
Mamma: Jo, denna bussen ar battre an den oranga... har video ocksa sa igar sag vi Mitt stora feta grekiska brollop.. Aris, amerikanen med grekiskt pabra pa bussen, sa att det faktiskt liknande filmen nar hans syster skulle gifta sig med en icke-grek..
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet