Stöd Ukraina

Flys blogg

Lördag 26 September 2015 - Reykjavik

Stadsruntur i Reykjavik mm

Avfärd med buss kl. 09. Här åkte vi först upp till en högt belägen punkt och fick en vy över staden. Är ganska utspridd då det inte finns så många höghus i staden. Det högsta huset är 22 våningar.
Efter detta åkte vi till Höfdi-huset, som är mest känt fö att Regan och Gorbatjov möttes för första gången på lång tid.
Därefter besökte vi Perlan, som är ett landmärke och som är stadens varmvattentankar - 5 till antalet. Uppe på tankarna finns en utsiktsplats, café och en roterande restaurang.
Efter snabbfika här så åkte vi vidare till Hallgrimskyrka, vilket är en riktigt stor kyrka i centrala Reykjvik, se bilder nedan.
Hoppade på bussen igen ch åkte till deras rådhus, men tyvärr var det stängt, så det blev ingen rundtur där, så vi åkte vidae till kulturhuset och gick på en utställning där.

Efter att denna rundturen var slut så gick jag ner till hamnområdet och besökte Harpan - ett relativt nybyggt kongress & konferenscenter. Invändigt var det magnifik arkitektur och dagen till ära så var det underhållning också :-) Intog också lunchen här och smakade på inhemsk kryddad snaps.
Styrkt av detta drog jag mig in till de centrala delarna igen och gjorde lite shopping. Köpte bl a en regnjacka och mössa, som visade sig vara behövligt på resan, då det regnade ganska mycket. Köpte deras eget märke - North 66 - som jag upfattar som bra kalitet.
Efter fika drog jag så tillbaka till hotellet för att göra mig redo inför kvällen.
Var ute och åt med en isländsk vän som jag träffat under en studieperiod i Sverige. Blev dock inte deras specialitet - fårskalle - utn i åt spanskt :-)
När jag stod och vntade på min vän vid busstationen kom jag i samspråk med en uteliggare som visade sig kunna svenka. Han hade bl a bott i kalmar, Karlskoga och Stockholm, men var isländare från början och tyckte att vädret var bättre på Island vintertid då det inte var så kallt som i Stockholm. Givitvis beroende på var på Island man befinner sig, men i regionen där Reykjavik ligger så går ju golfströmmen så deras vintrar är ganska milda.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemfärd
35 veckor sedan
Långa promenader
35 veckor sedan
Kvällen var bäst
35 veckor sedan
Avfärd
35 veckor sedan
Sista dagen
43 veckor sedan