Stöd Ukraina

Cecilajjas blogg

Tisdag 13 Mars 2007 - Kaikoura

Späckhuggare & Spermievalar :)

Jag sitter nu på ett litet Bed & Breafast i Kaikoura och tar det allmänt lugnt. Bäddar lite sängar och dammsugar är vad jag hjälper till med här. Det tar ungefär två timmar per dag så det är tämligen lugnt. Passar på att läsa massa böcker. Vädret finns det mycket att önska om a det passar ju bra. De har hotat med SNÖ till och med. Ur led är vädret överallt verkar det som. Är det dessutom inte fullbelagt blir det ännu mindre... :) Känns riktigt skönt att slappa och leva lite lyxigt som omväxling. Jag har ett eget rum med dubbelsäng, TV, soffa och egen toalett! Det är såna saker som helt plötsligt har slutat vara en självklarhet och uppskattas därefter desto mer så här på resande fot. Damen i huset heter Judy och är väl inte riktigt en människa som jag kommer att vika mig tredubbel för att ha fortsatt kontakt med. Därmed inte sagt att hon är hemsk...i början av min vistelse här promenerade hon lite för hårt på mina nerver, men med lite kittlande under hennes haka har hon blivit, inte fantastisk, men hanterbart tråkigt. Det är riktigt intressanta människor som kommer och bor här å andra sidan och det är ju en fördel!

Anledningen att jag bestämde mig för att stanna alls var av rent egoistiska skäl... Hon jobbar nämligen på Whale-watchingkontoret här som arbetsledare, vilket i förlängningen har gett mig gratis turer ut med båtarna. Hemsk människa är jag kanske, men vem är väl jag att tacka nej till sånt?! Har varit ut på några turer och sett allt ifrån Späckhuggare till albatrosser. Den val-art som bor i sundet här kallar de för "Spermwhales". Det stammar från den gamla goda tiden då de trodde att den vita oljan som finns i deras gigantiska huvuden var spermiereservoaren. Men namnet har de fått behålla. På svenska heter dem Kaskelotvalar, men jag tycker det är ett rätt fräsigt namn de har här, fritt översatt från engelskan...:) De blir upp till 20 meter långa!! Svårt att fatta hur stora de är faktiskt, Tiaki, den största de har ett här har jag haft turen att se också! Jag har laddat upp en liten filmsnutt på iNorsjö.se där ni kan se hur maffigt det är att se en val dyka ner och lilla stjärtfenan som poppar upp i luften. Kanske inte lika maffigt som "på rikko" men det är vad jag kan erbjuda. De har även delfiner här, annan sort än de hade i Bunbury. Hectors Dolphin och Dusky Dolpins har de här, de är betydligt mindre än flasknosdelfinen men vatten formligen KOKAR av dem!

Sälkolonier har de också här. Jag satt och filosoferade en dag på en klippa vid havet när en säl kröp upp på klippan precis bredvid mig. Han studerade mig som jag studerade hans sälkompisar, riktigt nära var det så jag fick en del coola bilder. Oturligt nog så luktar det allt annat än bullbak runt sälpajsarna, ammoniak och avgrund är närmare sanningen! Som tur är kan jag stänga av näsan utan att använda tumme/pekfinger-greppet! Har förstått att det inte är en sådan självklarhet som jag alltid har trott...:)

Nu är det tisdag och på lördag ska jag hämta upp Maria, min vän, grannfru och frisörska i Christchurch. Då blir det åka av igen, med nya äventyr och vackerheter!! Till dess, ha det gött allahopa!

Nyp i gäddhänget,
Cecilia
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet