Stöd Ukraina

Lenils blogg

Tisdag 9 Juli 2013 - Krk
Resealbum: Semester 2013!

Sol och bad

Hotellet är lite Fawlty Towers, vägen till vårt rum är 2 trappor upp, sen en liten trappa ner och sen en till och efter det 2 trappor upp!
Frukosten är fantastisk och då menar jag inte maten för den är ganska enkel fast precis vad man behöver utan underhållningen av en kattmamma med sina 2 busiga ungar, Kroatiens katter är så smala att våra egna katter i jämförelse skulle framstå som extremt överviktiga. Det är väl just därför man inte kan låta bli att ta lite extra pålägg och dela med sig, mamman tar lite själv och delar med sig till ungarna. Idag måste vi ju bada men först behöver vi shoppa lite badskor, liggunderlag och vatten. På Konzum hittar vi också en guidebok för området som åker med i varukorgen. Vid första badet testar jag min nya videokamera som är vattentät, känns helt märkligt att stoppa ner kameran i vattnet men när man kommer över det går det bra. Vattnet är kallt, mycket kallare än vad det brukar vara i Kroatien. Snart blir det dags för lunch, vi har packat upp våra små ihopfällbara cyklar och cyklar kanske mer för att vi kan än för att det behövs, staden ligger närmare än man tror. Det blir grön tagliatelle med räkor och efter det lavendelglass, det var en nyhet som smakade väldigt gott!
Vi upptäcker att staden vimlar av katter, fler än vi sett på något annat ställe i landet, Rovinj inräknat. Vi vilar en stund efter lunchen och sen är det dags att hoppa i det kalla vattnet igen. Till middag blir det förrätt med lokal ost och sen mera pasta men nu med tryffel o bacon, mannen passar på att äta musslor. Mera glass och så är man proppmätt igen. Fler människor på stan i kväll än på måndagskvällen och även fler försäljare. Som vanligt ingen som tjatar utan man kan kolla i lugn o ro och köpa om man vill. Vid Frankopan-fästningen sitter en kvinna och gör fina lavendelpåsar så jag passar på att köpa en för 15 kuna.
Att Kroatien nu är med i EU märker man inte av mer än skylten vid gränsen när man körde in, hoppas på något sätt att de, precis som vi, behåller sin egen valuta.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemåt
36 veckor sedan
Podstrana
36 veckor sedan
Norrut
36 veckor sedan
Baddag
36 veckor sedan
Utflykt
36 veckor sedan