Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Torsdag 25 Maj 2006 - Korfu stad

Sol, ljumma bad och grekisk dans

Hejsan,

tackar for grattishalsningarna :) Kackt att man kan annonsera i GP via internet...

Sitter nu pa ett internetkafe i ngn liten hamnstad pa P... pa grekiska fastlandet. Har varit ute och seglat i Ioniska havet i dagarna tre. Varit soligt och varmt och ljummet i det klarblaa vattnet.. Pa natterna har vi overnattat pa batarna i olika hamnar pa Korfu. Vi blev uppdelade i grupper om sex personer, med en kapten och en 'first mate'.. dessa stackare (Thane blev kapten) fick en liten miniintroduktion i hur man seglar av 'kapten casanova' (en pratglad nya zeelandare som garna gick runt och kollade sa att alla batar var 'fastsurrade ordentligt' klockan 1 pa natten.... och garna berattade historier om hur han fick sina manga arr...) och sen var det bara att forsoka sig pa att styra och manovrera den stora baten.. I arlighetens namn hade nog hela upplevelsen varit mkt mer givande om det funnits proffessionella seglare pa varje bat och vi istallet kunnat agna oss at att bara slappa i solen... men som 'tur var' var det inte mkt till segelvindar sa vi gick mest for motor hela tiden.. Forsta kvallen gick vi ut och at grekiskt pa en liten restaurang.. den aldre mannen som agde restaurangen fick igang hela ganget till att dansa zorba och andra grekiska danser.. riktigt kul, men oj sa svettigt!

Har ju inte skrivit pa ett tag... har varit ett par mindre bra dagar med forkylning och andra hemskheter (magsjuka eller nat..).. Forra fredagen i Rom var rena otursdagen som borjade med att Roms kollektivtrafik strejkade sa jag o Thane fick ta en taxi till Canon service center dar de tyvarr inte kunde laga kameran sa snabbt som vi hoppades... blev alltsa till att kopa en ny... sen tog vi en annan taxi till Colloseum.. gick pa rundvandring och horde spannande historier om gladiatorer och romare.. tyvarr blev jag lite dalig och fick satta mig utanfor och vanta.. fick darfor skippa vatikanstaten och istallet aka 'hem' till taltet och vila.. sen vandrade vi ivag till ett supermarket for att storhandla infor seglingen. Hittade en elektronikaffar och kopte en lamplig kamera.. givetvis hade de dock bade billigare och mer kanda marken i supermarketen vi gick in i efterat... shit happens.. dessutom kopte vi fel vatten (6 st 2 liters flaskor av mineralvatten med bubblor...) vilket vi givetvis inte kom pa forran vi redan vandrat tillbaks till campingen... sa stackars Thane fick vandra tillbaka och kopa vanligt vatten...

Efter Rom akte vi mot Sorrento med stop i Pompei pa vagen, staden som dranktes av vulkanen Vesuvios aska.. Gick runt med en guide som berattade om hur folk levde och bodde.. jag lyckades dock stanna lite for lange inne i ett hus sa jag tappade bort resten av gruppen.. men fram till dess var det valdigt intressant! :) Sorrento var en mysig liten stad vid vattnet... pa var fria dag dar kunde vi valja att aka over till Capri.. ocksa ett mysigt stalle!

Sedan korde vi mot Bari over till Grekland.. Nattfarja i sma hytter.. allt gick enligt 'grekisk tid' sa man kunde inte riktigt vara saker pa nar farjan skulle ga och vara framme... Men nu ar vi alltsa precis pa land igen efter seglingen.

Next stop; Aten
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet