Stöd Ukraina

Travellovers blogg

Onsdag 14 Januari 2009 - Sverige
Resealbum: Auschwitz

Snart 1 vecka kvar...

Min resa till Auschwitz som jag kommer genomföra med skolan närmar sig, med endast 1 ½ vecka kvar till avresa ska jag nu skriva en dagsplanering - det måste jag bara göra :-)
Observera att buss och färja är de 2 färdmedlen under denna resan!

Lördag 24/1: Avresa på eftermiddagen, buss ner till Ystad. Båten M/S Polonia avgår 22.00 från Ystad...

Söndag 25/1: Färjan ankommer till Swinoujscie 07.00. Under dagen rullar bussen vidare mot Polens huvudstad Warszawa som jag ska besöka för första gången! :-)
Under vägen ska vi stanna till i det forna förintelselägret Chełmno.
I Warszawa bor vi på Hotel Ibis Centrum.
På kvällen ska vi se Ghettomuren.

Måndag 26/1: Promenad till Korczaks barnhem & Ghettohjältarnas monument.
Bussen åker vidare efter detta mot Treblinka där vi gör ett stopp under förmiddagen.
Framme i Krakow på kvällen, inkvartering på Hotel Alexander 1.

Tisdag 27/1: Besök på Auschwitz och Birkenau, de största koncentrationslägrena.

Onsdag 28/1: Studiebesök på slottet Wawel.
-Eftermiddagen fri tid, några tips på vad man kan göra?
Kvällsmiddag på den judiska restaurangen Ariel med judisk Klezmer musik.

Torsdag 29/1: Utfärd till saltgruvan i Wieliczka.
Avfärd mot Warszawa.

Fredag 30/1: Besök på judiska begravningsplatsen i Warszawa.
På eftermiddagen åker vi tillbaka till Swinoujscie.
Båten M/S Skania avgår 23.00.

Lördag 31/1: Framme i Ystad 06.30...
Hemma igen :-)

Ja, förhoppningsvis kommer allt gå bra...jag har verkligen längtat efter den här resan, det ska bli roligt... Det blir mitt 5:e besök till Polen! :-)

Ha de bra allihopa!

/Travellover
Dela med andra:    

Kommentarer
Sextioplus säger:
Hej... Önskar en trevlig och innehållsrik resa samt ser fram emot ett resealbum med berättelser om all den historia ni får ta del av. Mona
Postat 2009-01-26 12:16  Anmäl
Curly säger:
Hej!
Hoppas du får en bra resa, tänker göra samma resa som du. Men oj vad det kommer kännas.
otroligt bra att ni får göra den här resan, det brukar vara oförglömligt..och det måste det vara..vi får aldrig glömma det som hände!
En stor kram...och lycka till!
Kristina
Postat 2009-01-26 11:44  Anmäl
Rolf_52 säger:
låter som en intressant resa....har själv inte varit till Polen vilket är synd och skam med tanke på hur nära det ligger
Postat 2009-01-26 08:52  Anmäl
Sierra säger:
När jag besökte Krakow var jag bl a till saltgruvan i Wieliczka. Ett imponerande besök som jag tror att du kommer att tycka var en av de trevligare besöken med resan.
Lägren är ställen du kommer att minnas med andra tankar.....
Postat 2009-01-24 11:22  Anmäl
Gullsing säger:
Jag gör som de andra och önskar er en upplevelserik resa. Man kan väl inte kalla den för trevlig i detta sammanhang. Jag ser också fram mot dina beskrivningar av vad ni får se.

Gilla
Postat 2009-01-24 11:00  Anmäl
Sarre_j säger:
Trevlig resa!
Det ska bli jätteintressant att få läsa dina inlägg om Polen. Birkenau och Auschwitz är sådana ställen som jag tycker är obligatoriskt i ens liv att besöka. Det är snart inte många kvar som varit där själva som kan berätta om hur det var.

Mvh Sara
Postat 2009-01-24 09:24  Anmäl
Karinlorvik säger:
Jag önskar dig en fin resa med din klass. Där är mycket vackert och intressant att se, men också mycket sorgligt som helt säkert kommer att göra starka intryck på er. Jag har själv varit på många av dessa ställen för länge sedan, och störst intryck gjorde besöket i Ausschwitz.
Postat 2009-01-17 22:25  Anmäl
Gbenskar säger:
Du ska ha det bra på er resa. Det är mycket tungt och allvarligt ni ska titta på! Ta fina foton och gör ett album så vi här hemma också får del av dina upplevelser.
Gunn-Britt
Postat 2009-01-17 16:28  Anmäl
Reseglad säger:
Önskar dig en trevlig resa.Ser fram mot att se dina bilder och troligtvis gör du även ett Resealbum.
Postat 2009-01-15 10:27  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Naturkatastrofer i USA
12 år sedan
Så var man hemma
13 år sedan
Det har blıvıt dags....
13 år sedan
VARMT!
13 år sedan
Quad Safari
13 år sedan