Stöd Ukraina

Travellovers blogg

Tisdag 4 November 2008
Resealbum: Peking

Min resa till Kinas huvudstad Beijing

Hej allihopa!
Nu är jag hemma igen efter en rolig och upplevelserik vecka i Kinas huvudstad Peking eller Beijing som det också heter.
Vid första anblicken blev jag mest förvånad över stadens modernarisering. Nya skyskrapor sticker upp lite här och där runt om i staden och nya håller på att byggas hela tiden, en byggnad som jag tyckte var särskild märkbar var CCTV Tower, väldig häftig.
Veckan i Peking var mycket minnesvärd och jag skulle inte tveka på att åka tillbaka.

Många påstod att man absolut inte skulle åka dit på egen hand... Men personligen tyckte jag det var som att åka till vilken storstad som helst - är man väl förbered ordnar sig allt :-) Svarttaxi, falska pengar, bedrägeri... det var mycket av det jag hade blivit varnad för som jag inte upplevde under min vecka i Peking. I mina ögon går det helt utmärkt att åka till Peking på egen hand, om jag som 17åring kan organisera hela resan själv och klara mej jättebra i staden kan nog andra resenärer också göra det som är mer beresta - inget att oroa sig för och tveka inte att boka en resa på egen hand till Kinas imponerande huvudstad!

Beijings sevärdheter var många och vackra. Varje dag var fullspäckad med nya saker som skulle upplevas, men det var mycket lätt att ta sig runt med taxi till dem olika sevärdheterna så jag tycker själv att jag fick sett mycket utav staden. Några exempel på sevärdheter jag kollade in: Sommarpalatset, Himmelens Tempel, Förbjudna Staden, Himmelska Fridens Torg, Qianmen porten, Beihai parken med den vita pagoden, Beijing Zoo, Silk & Pearl Market, Wang Fu Jing Street och sist men inte minst ett av världens sju underverk: Kinesiska Muren - som med sina 700 mil var ett väldigt imponerande och mäktigt byggnadsverk. Vill ni läsa exakt vad jag gjorde varje dag, kolla in mitt tidigare blogginlägg som jag skrev innan avresan, där har jag skrivit ner planeringen inför hela resan. Jag höll mig verkligen till planeringen! :-)
Den första dagen då jag sade att jag skulle boka en sightseeing tur ändrades dock lite, vi åkte inte på en tur eftersom att vi inte tyckte de var så bra turer. Så vi åkte till Sommarpalatset och Himmelens Tempel på egen hand den dagen. Den sista dagen som inte var bestämd blev en till shoppingdag!

Vad gäller kineserna, så tyckte jag att dem var helt OK faktiskt. Många kunde engelska, dock inte så jättebra - men det funkade oftast. Kineserna är väldigt nyfikna och dem tar för sig märkte jag, t.ex. går dem rätt ut i trafiken och bryr sej inte om bilarna, ett annat ex är när någon arbetar på gatan: t.ex. lägger på en platta på trottoaren - så står det flera personer runt omkring och kollar på.
En annan sak som förvånade mej var att flera kineser inte verkar vara särskilt vana för västerländska turister trots alla besökare varje år... man märkte att många kollade på en på gatan och t.ex. på sommarpalatset kände man sej konstant uttittad. Många till och med kom fram till mig och frågade om dem kunde ta ett kort på mej! Jag vet inte hur många fotograferingar jag ställe upp på, men lite roligt var det faktiskt :-) Så jag passade på att ta kort på dem också, när dem tog kort på mej! Dock vågade vissa inte komma fram och fråga så man märkte att dem tog kort i smyg....!

Vad gäller maten, så kan jag säga att den växlade från konstig till superb! Eftersom dem i Kina äter mycket som vi inte gör, var det lite skumt att smaka på vissa saker med okänt innehåll! På restaurang menyer stod de på engelska ibland, annars var det någon som kunde prata engelska i personalen som hjälpte till med beställningen. Jag satsade oftast på Biff eller kyckling, då vet man ju vad man får i alla fall. Men favoriten blev nog Dumplings som de flesta turister smakar på. Sista dagen prövade vi på Peking anka och det kände lite lustigt då dem kom in med en hel anka på en skramlande vagn och började skära upp! Till råga på det var det klurigt med dem kinesiska pinnarna, så en servitris hjälpte oss att lägga upp ankan i de tunna pannkakorna, gissa om kineserna skrattade åt oss! Men gott var det och bra service är inte fel.
En kväll passade vi även på att äta på Hard Rock Café, där åt vi den dyraste middagen på hela veckan - då dem har västerländska priser där. Annars var prisnivån på mat rätt behaglig, Big Mac Index: 13 kr :-)
Det fanns gott om amerikanska snabbmatskedjor i Beijing - McDonalds, KFC, Pizza Hut, Burger King...osv.
En nackdel var att det nästan inte fanns några sötsaker alls! Inte undra på att dem är så smala där, när dem äter majs och gurka som snacks... Man fick verkligen leta för att hitta lite kakor, när man väl smakade var dem inte ens så goda. Hehe :-)

Hotellet som vi bodde på var väldigt bra och modernt, Days Inn Fordbidden City. Vi fick ett vanligt dubbelrum på 3:e våningen, eftersom hotellet byggdes för 1 år sedan var det nytt och inte så slitet.
Det enda jag kan klaga på var depositionen som man tvingade lämna direkt när man checkade in, de ville ha 1000 Rnb ( ca 1100 kr) för vår vistelse, 115 per natt, det skulle dem alltså dra av om man tog ur minibaren. Det var väldigt dåligt att dem inte informerade om det, eftersom man kunde ha haft pengarna att handla för... Annars var hotellpersonalen omtänksamma, t.ex. bjöd dem på en tårta i samband med min mammas födelsedag. Vi åt också av frukostbuffén varje dag, tyvärr ingick det inte i rumspriset men jag tyckte det var värt pengarna ändå, för det var mycket att välja bland.
Hotellet lade 5 min promenad till Wang Fu Jing Street och 10 min till Förbjudna Staden! :-)

Vädret var också väldigt bra under min vistelse, det regnade inte en enda dag och vissa dagar var det uppemot 20 grader och sol, det lägsta var runt 14 - 15 grader och mulet, vilket inte heller är så dåligt!

Många säger ju att det är så billigt i Kina, men så värst billigt tyckte jag inte att det var, de fanns antingen exklusiva klädaffärer eller marknader, inget mittemelland liksom...Det var en hög prisnivå på alla varuhus som jag besökte!!!

Sammanfattningsvis kan jag säga att min semester till Kina blev mycket lyckad och Peking var en stad som jag blev väldigt imponerad av! Som sagt skulle jag gärna vilja åka tillbaka för det finns så mycket kvar att se som jag inte hann med.

Ha de bra!
Dela med andra:    

Kommentarer
Femtioplus säger:
Läser och spar ditt Resealbum om Kina/Peking-resan!
Trevligt följa din resa, och så många bilder jag/vi andra får se:)
Postat 2008-11-18 21:55  Anmäl
Sparky säger:
Tjena, tjena!
Kul att läsa om din resa till Kina. Är inte aaalls avis.
Hoppas på att själv lyckas ta mig dit någongång.
Verkar vara en grym upplevelse det där med muren.
Ha det nice!
Postat 2008-11-05 20:27  Anmäl
Reinel säger:
Kul att du hann med så mycket! Jag var i Beijing för en månad sen och blev också fotograferad hela tiden. :)
Postat 2008-11-04 21:20  Anmäl
Gbenskar säger:
Välkommen hem. Det låter som att du haft en bra resa. Jag tror Kina och Korea är rätt lika. Det där med nyfikna människor och moderna skyskrapor mitt i det gamla. Jag ser fram emot att få se bilder.
Gunn-Britt
Postat 2008-11-04 19:24  Anmäl
Rolf_52 säger:
intressant att läsa...när vi var i Peking 1987 glömde en av damerna i vårt sällskap sin portmonnä på disken till ett varushus.....när hon återvände några timmar senare låg den kvar....stöldrisken är kanske större nu...

ska bli kul att se lite bilder också
Postat 2008-11-04 17:32  Anmäl
Gunillas säger:
Hej och välkommen hem!
Vad kul att du är hemma igen efter väl genomförd resa. Jag har dragit ut din berättelse och ska läsa den hemma.
Sedan får jag återkomma.
Må så gott! Gunilla
Postat 2008-11-04 16:43  Anmäl
låter som om du hade det kul under resan =)
jag vll oxo till kina nån gång (-;
Postat 2008-11-04 16:40  Anmäl
Jimhan säger:
Det låter som en väldigt innehållsrik och kul resa! Det där med att kineser vill fota västerlänningar kanske främst "drabbar" tjejer, det var i alla fall ingen som ville fota oss när vi var i Beijing ;) Ser fram emot att se lite bilder så småningom.
Postat 2008-11-04 16:26  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Naturkatastrofer i USA
12 år sedan
Så var man hemma
13 år sedan
Det har blıvıt dags....
13 år sedan
VARMT!
13 år sedan
Quad Safari
13 år sedan