Stöd Ukraina

Famlofquists blogg

Lördag 25 December 2010 - Koh Lipe

Sista dagen på Lipe och ännu ett dyk

Vi bestämde oss för att avsluta sista dagen med att hänga på Lotus Dive ut på ännu en härlig dykdag.
Eftersom vädret har varit lite ostadigt och vindar, fullmåne och tidvatten påverkar dykningen så kan man inte bestämma definitivt förrän samma dag vart man ska dyka. Tanken var att denna dag få åka till Far Ilands där vi inte varit men så blve det inte . Vi stannade lite närmare Koh Lipe och fick istället dyka på 2 nya ställen som heter Talu och Stonehenge. Båda dykställena är populära men Stonehenge brukar man kunna se många Barracudas .
Sista dagen fick vi ha Mike för oss själv och han var så duktig. Mike var ifrån England och gick sin utbildning till Dive Instructor hos Lotus Dive.
Dock fick vi korta ner lunchen då tisvattnet var på väg in och skulle vi hinna bort till Stonehenge innan det blev för strömt så fick vi korta lunchen. Samtidigt måste man ju pausa mellan dyken för att låta kroppen återhämta sig. Lika god mat som vanligt och lika ljuvligt att lägga till längs en strandkant där man är själv och njuta och lapa sol.
Gustaf han åt sedan hopapde han i vattnet och njöt.
Väl framme på Stonehenge hade vi 10 min på oss innan vi skulle vara nere på djupt vatten, annars blev det för strömt för oss. Vi hann ner under ytan i tid och hade ett helt fantastiskt dyk. Vi såg ett stort stim med Barracudas och en massa andra spännande fiskar och koraller.
När det sedan var dags för att stiga upp så var det fruktansvärt strömt, nästan lite obehagligt, men det gick bra .
Vi har haft en helt underbar dag på havet och det känns vemodigt att åka härifrån imorgon.
Kvällen packade vi ihop oss, gick och åt en sista middag nere i byn på vår favorit restaurang, handlade det sista och sade hej då till alla trevliga människor vi stött på.
Jag tror och hoppas att vi inom snar framtid kommer tillbaka till koh Lipe. För mig är detta en av Thaialnds bästa och finaste öar och här finns så mycket att göra inom kort avstånd.
Imorgon bär det av på nya äventyr och såklart det ska bli spännande, men vi kommer att sakna Koh Lipe.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Ännu ett Hajdyk
11 år sedan
Tropisk storm
11 år sedan
Upptäcksfärd och skumtomtar
11 år sedan
Dykning med hajar
11 år sedan
Framme på Malapascua
11 år sedan