Stöd Ukraina

Marikas blogg

Måndag 4 Maj 2009

Simma ur....ripströmmen!

Varje år så dör ett antal människor när de badar i havet och fångas av den farliga sk. ripströmmen som drar en från land ut till havs.

Det värsta man kan göra är att simma emot strömmen in mot land, då är det bättre att simma parallellt med stranden tills man kommer ut strömmen. Dessa strömmar är tack och lov inte så breda utan att man kan simma ur dem.

Tack och lov har jag inte hamnat i någon ripström men vill ändå förmedla detta tips då jag själv nyss fick reda på det.

Simma lugnt!

Marika
Dela med andra:    

Kommentarer
Ivan säger:
Bra att du sprider detta.
Fler borde känna till.
Postat 2010-05-04 15:34  Anmäl
Make säger:
ripström ja! Jag hamnade i den situationen i Thailand för 3 år sedan. Kämpade förgäves i över 2 timmar och gav till sist upp. Orkade inte hålla snorkeln i munnen, orkade inte simma och till sist la jag mig på rygg och tänkte "det är i alla fall skönt att få dö i Thailand". Jag vaknade till sans då jag slog mot koraller och någonstans fick jag lite krafter och kunde kravla mig upp på en stor korall. Där satt jag och andades med blodet rinnandes över hela kroppen men mest benen där jag hade blivit rejält riven av korallerna. Efter en stund såg jag enstor turistbåt ute på havet och vinkade och ropade på hjlp (vilket de inte hörde) men de såg mig, tog loss en livbåt och räddade mig till livet. det var ett minnesvärt upplevelse som jag inte vill gå igenom igen men som jag inte heller vill vara utan idag. Tack till alla hjälpsamma Thailändare som skötte om mig efteråt.
Marjo
Postat 2009-05-12 06:27  Anmäl
Travelfun säger:
Min sambo var med om detta när han var typ 12 år, på Kreta tror jag det var... När man är mindre och inte lika stark är det ju desto värre... Denna info borde stå med i charter resebolagens info, då det är många barnfamiljer som åker charter, så alla föräldrar kan berätta för sina barn. Hoppas aldrig att jag skall behöva vara med om något liknande... Hm.. Läste det som Lequsta skrev att "alla strömmar är vertikala". Det visste inte jag... trodde att man kunde bli nerdragen... tror jag såg att någon blev det på "Baywatch" när jag var yngre om jag inte minns fel. Men det är ju positivt :-) Då slipper man iaf vara rädd för det.

Ha en bra dag!
Postat 2009-05-07 20:57  Anmäl
Roy säger:
Råkade ut för detta på Legian Beach på Bali för några århundraden sen, skulle ha läst din blogg innan dess....
Postat 2009-05-05 14:01  Anmäl
Sierra säger:
Jag hamnade i en sådan situation vid en beach i Durban i Sydafrika. Det var omöjligt att simma in mot land. Då jag hade hört talas om detta tidigare så simmade jag längs med stranden en bit tills jag lämnat området.

Det är fint att du sprider denna info Marika!
Postat 2009-05-04 23:20  Anmäl
Ingemar_e säger:
Tro det eller ej, här i Vejbystrand på Playa de la mindre har det varit flera dödsolyckor tack vare undervattenströmmar. Finns dagar då det är badförbud på delar av våra vackra badstränder.
Inte att leka med.
Jag har som komplement till många ovanstående hört att det också är i panik att man försöker ställa sig upp och det är då det händer, det är om jag förstår rätt, bäst att vara simmande.
Postat 2009-05-04 20:02  Anmäl
Mpc säger:
Undervattenströmmar
Ibland ser man varningar utmed ständer för undervattenströmmer, detta avser sk "Ripströmmar". Vågorna för in mycket vatten mot en lång sandstrand och vattnet måste ju ut igen. Då uppstår ibland en ripström där detta vatten koncentreras i en strömfåra. Kommer man in i den kan man så att säga spolas ut i havet, men bara 50-100 meter sedan upphör strömmen. Detta är alltså farligt för den som ej är simkunnig. Ibland hör man talas om strömmar som för ned folk i djupet, dykare som sjuker trots att de har västen fullt uppblåst. Detta är fantasier Det finns ingen stans på jorden några strömmar som går uppåt eller nedåt. Alla strömar är vertikala!
tagen i från Dive Guide
Postat 2009-05-04 17:48  Anmäl
Ronnyk säger:
Jag har också hört att man ska simma längs med om man hamnar i sådan ström, sen gäller det bara att komma ihåg det och inte gripas av panik!!
Postat 2009-05-04 16:56  Anmäl
Lotta08 säger:
Tack för tipset!Jag hoppas att vi slipper det i Turkiet om tre veckor...Får hålla extra koll på tjejerna!
Kram
Lotta.
Postat 2009-05-04 11:18  Anmäl
Oskaraldo säger:
Tack för tipset..Ska till Turkiet om 2 veckor..Hoppas inga sådana strömmar finns där.
Postat 2009-05-04 10:58  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet