Stöd Ukraina

Marikas blogg

Tisdag 9 Augusti 2011

Konsten att flyga med Ryainair...

Ressugen som tusan och lågprisbolagen nästan skänker bort resor så let´s do it - vi bokar flyg med Ryanair till Barcelona!

Hade en del fördomar och tja de infriades också. Resan blev nästan dubblet så dyr som det ursprungliga priset då vi ville ha med en resväska (till ett pris av 650 kr) utöver handbagaget på 10 kg.
Övrigt som tillkom i kostnadsväg var incheckningsavgift, prioriterad ombordstigning* samt diverse andra skatter och avgifter.

• Har tidigare läst att de som inte valt "prioriterad ombordstigning" är de som först nekas plats ombord om planet är överbokat. Vet inte om det stämmer men vi vågade inte chansa. Inte kul om man tagit ledig, tagit sig till flygplatsen och bokat hotell och får väntaa några dagar innan man kommer med nästa plan.

Trots alla avgifter blev biljetterna ändå ca 50% billigare än andra biljetter jag hittade. Så långt allt väl. Tills vi upptäckte att en av våra vänner som skulle med på resan stavat sitt namn fel med en bokstav vid bokningen. Rättelse kostade (håll i er!) 1100 kr!!!

Rättelse gjordes, ombordstigningskort skrevs ut och vi drog iväg. Satte oss på platserna som stod på våra boardingcard. Vi lättade från marken och snart rullades drink,- och matvagnar ut. Vi som satt vid vingen var i slutet på serveringsrundan och såklart var nästan allt slutsålt när det blev vår tur. Som väl är varade resan bara i 3 timmar så det gick bra ändå. Vi tog mark i Girona och döm om min förvåning när en glad trudelutt spelades i högtalarna - dodidodidudoo! = Yes vi klarade ännu en landning?

Jaha då var vi i Girona då - som ligger 10 mil utanför Barcelona! 10 mil... Som väl är går det bussar efter varje Ryanairflyg. Dessvärre fick vi inte plats på den första utan fick vänta nästan en timme på nästa buss så skynda er på om ni vill slippa vänta. Resan tar ca. 1 timme och kostar 12 Euro enkel väg/person eller 21 Euro t.o.r. Biljetter kan förbokas via Ryanair eller köpas på utsidan av flygplatsen vid bussterminalen.

Vårt hotell låg strax bredvid busstationen där bussen gör sitt enda stopp och jag kan varmt rekommendera
Confortel Auditori (skippa deras frukost för 15 Euro bara, det är den inte värd!)

Hade 5 underbara dagar i Barcelona innan det var dags att återvända hem. Allt gick bra ända tills vi klev ombord. Vi hade inte gjort oss någon brådska eftersom vi redan hade våra boardingcard med angivna platser. Trodde vi. Numren som stod på våra boardingcard var inte sätesnummer utan just boardingcardnummer. Man får sätta sig där plats finnes. Plats fanns ej till oss alla på samma ställe så även detta är något att tänka på, gå ombord tidigt om du vill ha bra platser/sitta tillsammans med ditt resesällskap.

Efter en skakig hemresa landade vi och samma trudelutt ljöd i högtalarna - Wow ännu en lyckad landning! ;)

Summa summarum, helt ok att flyga med Ryanair om man inte är hungrig, gillar att åka buss, gillar att köa för att komma först. Men det kan det vara värt när resan är billig, men bara kortare sträckor.
Dela med andra:    

Kommentarer
Ivan säger:
Tråkigt att Transportstyrelsen avslog Ryanairs begäran om att få ha ståplatser ombord.
Då hade ni kunnat stå tillsammans. Med deras förslag hade det gått in 41 pax till i en A320.
Nästa förslag är att allt bagage skall checkas in. (För dyra pengar). Alltså inget handbagage i kabinen.
Bagagehyllorna byggs om till liggplatser.
Postat 2012-03-07 19:00  Anmäl
Marika säger:
Du har så rätt Ingemar, det gäller att kolla var flygplatsen ligger. Jag trodde Barcelonas flygplats hette Girona, inte att den låg 10 mil bort! Vi hade ändå tur då priset vi hittade, inkl en resväska var ganska exakt 50% av den billigaste andra biljett jag hittade så det fanns utrymme för bussbiljetten men även tid är värt pengar ibland. Jag har lärt min läxa och kommer alltíd att tänka på att kolla detta framöver.

En annan sak att tänka på om man ska flyga från Norge är den höga avgiften för parkering. Vi bokade med Wizz Air och flög från Gardemoen till Budapest några dagar och parkeringsavgiften var nästan lika hög som priset för två flygbiljetter...
Postat 2011-08-12 00:17  Anmäl
Ingemar_e säger:
Detta var en bra beskrivning på hur det kan vara i rese/turistbranchen. Vi tog Norwegian till Barcelona och skulle upp till strax öster om Girona, Pals hette platsen (10 mil) Du/ni skulle till Barcelona och kom till Girona, (10 mil åt andra hållet.
När jag kollat många sk. lågprisbolag finner jag att Ryan oftast inte är billigast! Oftast är deras destinationer en bit från där man vill vara och då tillkommer ju som i erat fall 21 Euro för att komma till resmålet
Postat 2011-08-11 20:46  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet