Stöd Ukraina

Ingelaks blogg

Torsdag 7 Januari 2010 - Koh Lanta

Sicken dag...

Igår var det tungt och ensamt. Men jag avslutade kvällen med att läsa "fjärlilen i glaskupan" vilket handlar om en kille i 40 års åldern som får ett slaganfall och blir totalförlamad...han kan dock kommunicera med ett öga så boken är skriven genom att han blinkar...läkarna kallar det för "locked in syndrom" då det intellektuella fungerar som det ska men man blir instängd i sin kropp...hur som så kändes det som att jag har det inte så dåligt ändå och somnade gott.

Startade morgonen med att gå ut och gå vilket jag har längtat efter och skulle bli en del av hela välbefinnande historian. När jag är på väg tillbaka så kommer det en hund fram och börjar skälla och nafsa mot mitt ben. (varje resort har sina egna hundar som jagar bort andra hundar som man är van vid dem och jag har aldrig sett att de har gjort någonting..) men denna hunden hade bestämt sig för att jaga bort mig men jag kunde inte gå framåt då han hela tiden hoppade mot mig, jag blev arg och skrek och försökte komma undan men då minsann kom hans kompisar så plötsligt hade jag 4 runt mig och då har jag sådan panik att jag gormar allt vad jag har....hjälp...hjälp mig...det går ett äldre par som är på väg förbi (antagligen så vågade de inte göra något) men när de ser att den ene hunden biter mig i knät och jag är som paralyserad och bara skriker. Alla 4 hundarna skäller och visar tänderna och pinglan i mitten..fy rövare..när den äldre mannen äntligen hjälper mig (då har jag skrikit på engleska "help" då jag inte fattade varför de inte gjorde något) Help, hjälp, lite olikt är det allt. Då släpper de mig och springer vidare. En annan tjej kommer ifatt och hade sett vad som hänt så jag klamrade mig fast vid henne och bad henne följa mig hem för mina ben bar mig liksom inte. Hon är ute varje dag och det har aldrig hänt henne. Gråtandes hysteriskt går jag hem till huset..lugnar mig så att inte barnen ska märka något..hoppas de inte läser detta!!!

Det var min sista morgontur på stranden utan en stor pinne med mig...jag kan lova att den hunden som närmar sig mig får en ordentlig omgång..

Samlar ihop min kropp och tänker att idag ska jag vara med i villeybollen...föräldrarna spelar varje dag kl 9.30 och det kan ju vara ett bra sätt att lära känna alla så jag in där i ett lag och gjorde lite pingisslag i början men det gick hyfsat....en pappa sa till mig att försök att slå underifrån!!jo jo...jag slängde mig i alla fall en ca hundra gånger i stranden för att rädda bollar och lyckades ibland. Det spöregnade (jovisst, en riktig turmorgon) så efter en stund så jag ut som ett sandslott med tuttar! Det sista jag gör är en spagat räddning och känner hur det låser sig i hela halva skinkpartiet...oj vad du är vig sa en...visade inget i mitt ansikte och fortsatte spela som om inget hänt...nu 6 timmar senare har jag svårt att sitta....har strechat mest hela dagen så jag hoppas att det blir bättre snart. Skam den som ger sig, imorgon ska jag vara med igen.

Nu kommer snart Tuvas föräldrar och hämtar henne så då ska vi gå och äta...ska nog ta en pad thai för idag vill jag inte ha fler överraskningar..

Ska nog gå till ocean view och se hur det gått för stu som har varit på sjukhuset.

krma
Dela med andra:    

Kommentarer
Familjeno säger:
Hej, tog thaimout förra vintern på Lanta. Du, har du tagit rabiessprutor!!?? Gå annars direkt till Dr Saladan, antingen på Long Beach, eller i byn. De flesta av hundarna bär på rabiesvirus. Jag blev aldrig attackerad under våra 6 mån, men vi bodde på Long beach. Pa Khlong Dao sa många att hundarna var mer aggresiva. Troligen beror det på att thaiarna häller kokande vatten på hundarna i lågsäsong, för att döda dem.
En bra pinne är säkert tillräckligt avskräckande, iallafall i högsäsong!

Lycka till
Postat 2010-03-15 12:27  Anmäl
Lonek säger:
Alltså det låter ju helhemskt! Och ändå så har jag nu skrattat så hela datorn skakade sig till att stänga ner. Vilka bilder, jag ser i mitt huvud!!
Förlåt!! Tänk så illa det kunde gått... Och det var ju inte just survival-trip, du planerad, eller? ta tuk-tuk'en på morgonpromenaden i stället, så kan du köra ner hundskrället! Kram!
Postat 2010-01-07 23:05  Anmäl
Ebbseb säger:
Oj, oj vilken rivstart för dig!! Men du är en tuffing :) jag tror inte att hundar (eller nån annan heller för den delen) vågar ge sig på dig igen.... på dem bara!!! Spagat... bra träning inför yogan, hi hi... Var rädd om dig o kram till er alla tre <3
Postat 2010-01-07 20:34  Anmäl
Annikaa säger:
Himmel å pannkaka! Är det inte slow down och hängmatta som gäller? Men hur illa bet han dig då?.......han kanske har rabies. Skit i pinnen, ta en påk med dig nästa gång. Och sen en spagat på det.....tur att det verkar finnas ett sjukhus i närheten. Kram å ta hand om dig. Ola skulle nog ha stannat ett tag till.
Postat 2010-01-07 18:24  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

- 8 grader
11 år sedan
Nu närmar sig resan.....
11 år sedan
Äntligen
11 år sedan
Två dar kvar / Filippa.
14 år sedan
Hemresan å hej då / Leo
14 år sedan