Stöd Ukraina

Greklands blogg

Lördag 24 Oktober 2009 - Kreta

Säkerhetskontrollen på flygplatserna - hur är det egentligen?

På väg till Kreta från Arlanda.
Jag är noga med att inte ha vätskor i handbagage och bär inget skärp eller annan metall.
Riktigt förvånad blir jag när det piper till när jag passerar.

Jag VET ju att jag inte har någon metall. Jag hinner tänka som Tiffany Person i Hipp, hipp: "Kan det vara spiralen?"

Jag söks igenom och kan inte låta bli att fråga hur det är möjligt att det piper?
Inget svar. Jag ger mig inte utan blir "besvärlig". Då får jag till svar att "det går på kvot" dvs en del blir kontrollerade ändå.

Aha, bra att veta. Dessutom föredrar jag den försiktighet som ställs inför flygningarna. Det handlar om säkerhet - min och alla andras.

Förvånad blir jag när jag har gått igenom säkerhetskontrollen på hemvägen i Chania på Kreta (utan problem) och sitter i hallen i väntan på att få boarda planet.

Vid en annan gate lite längre bort sitter en kvinna - med stickning!
Hur är det möjligt att hon kommit igenom säkerhetskontrollen med dessa "vapen"?

Jag ångrar så att jag inte gick bort till henne och frågade.
Dela med andra:    

Kommentarer
Gisela0314 säger:
Tack vare eller på grund av höftproteser fastnade jag i Hamburgs kontroll, men efter lite trassel tyckte dom väl att jag såg för ärlig och snäll ut för att våga försöka fiffla.
Postat 2009-12-28 17:22  Anmäl
Grekland säger:
Intressanta kommentarer. Nog är de väl lite slarviga som missar både pennknivar och stickor.
Jag har alltid BH med stålbågar och det ger inte utslag.
Postat 2009-10-26 13:26  Anmäl
Gullsing säger:
När vi går igenom säkerhetskontrollen, så piper det om mej ungefär varannan gång. Jag har ju spikar i foten, sen jag bröt den för tre år sen, men de ger inget utslag verkar det som. Jag plockar av mej smycken och annat innan jag går igenom, så det verkar ju kanske vara som Ellismellis skriver. Stålbågar i BHn?

Gilla
Postat 2009-10-26 09:07  Anmäl
Ivan säger:
Flög hem från Curaçao. Var det två säkerhetskontroller där. Av med skärp och skor.
På Schiphol ytterligare en.
När vi sedan satt i transit och väntade letade jag i min kabinväska.
Hittade då en en stor pennkniv med ett 8 cm blad.
Ingen annan hade hittat den.
Postat 2009-10-25 22:29  Anmäl
Crista säger:
Har funderat på samma sak....sen när man kommer på flyget och ska äta ja då får man bestick i metall....tycker det talar emot det man fått till sig om vassa föremål.
Postat 2009-10-24 23:02  Anmäl
Ellismellis säger:
Jag känner igen mig...det piper ständigt om mig så nu har jag slutat med bh:ar med stålbågar i och jag har lyckats passera utan piiip....
Sedan håller jag med dig och undrar, hur kommer det sig att det ger utslag ibland men inte alltid??
Postat 2009-10-24 22:04  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet