Stöd Ukraina

Hathors blogg

Söndag 31 Oktober 2010 - Mūţ
Resealbum: Oas O Öknar

Så är jag då här igen

Återvänt till den vackraste oasen i detta land...
frodigheten är enorm.dadlar vete ris guava mango mullbär o oliver växter överallt,o jag vandrar runt bland farmare o njuter av allt,dom rosafärgade bergen i horisonten är ögats h höjdpunkt....

Framför allt så är EL Dakhala ett uterum för ro o vila,jag kan uppleve en total känsla av isolering...
Här finns mkt att upptäcka, kulturellt,stora gravområden etc....
Jag väljer vid denna vistelse bara lugn o ro,ta dan som den kommer,gå omkring,läsa,snacka,blanda sej med människorna,dom lokala farmarna är mkt givmilda o bjuder gärna på te o frukt...
Kvällarna är u8nderbara,då är alla ute,de handlas,denna tidpunkt är också mkt kvinnor ute,dom kommer i stora flockar med sina barn...männen sitter ofta på AHWA,ett kaffehus,som finns i varje hörn,det snackas de spelas spel o man löser problem,o läser tidningar...
Jag gå ibland in "männens värld"för att ta ett glas la nun,,ett glas färskpressad citron juice.
Det blir naturligtvis en annorlunda afton för dessa män med en blondin vid bordet,men dom flesta verkar tycka de är ok,för många skratt blir de,,kanske så jag ett frö för den viktiga balansen mellan män o kvinnor--
åtminstone vill jag tro det....
Barnen tittar storögt o tänker kanske,att här skulle ju deras mamma också kunna få vara med??
Under vistelsen i detta starkt muslimska plats,har jag jalabeya o scarfs,o då är det lätt att gå runt på orten o jag blir accepterad..
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet