Stöd Ukraina

Hathors blogg

Torsdag 28 Oktober 2010 - Siem Reap

Detta spännande Land

Lusten att besöka kambodja har funnits länge,o nu blev de plötsligt möjligt då vi ju var så
nära gränsen...
Så vi köpte en resa från Rayong för 13.500 Bath(hyggligt pris,men de finns mkt billigare,alltifrån 8,500 bath o uppåt)
Vi åkte mini buss från BanPhe till Poj Pet för att passera gränsen.Att ta sej igenom passkontrollen inga problem.
Den syn som mötte oss var att 1000 tals människor köade för att ta sej över gränsen Cambodja -Thailand
för att sälja sina varor ,stora träkärror som drogs för hand proppfulla med saker...också människor...
oj oj.
Ur högtalaren ljuder Roling Stones,en häftig kombination av vad man ser o hör...
I Poj Pet byter vi bil o en ny driver tar vid,bilen är modern men går på gas,o efter vägen tankas den en gång..

Vi åker genom vackert grönt landskap,de är översvämmade risfält ,o vattenbufflar lite här o var i vattnet..

Vid framkomsten möts vi av vår guid Mr Lång,en trevlig kille som kan sin historia o kan konsten att dela med sej..
Mr Lång har ett varmt hjärta o hjälper kvickt till när de behövs,vi skrattar mkt under guidningen, men de är också mkt allvar...
Vi har också en fantastisk chaufför,som har bilen fullpackad med vatten,o de har vi stort behov av hela tiden för här e mkt hett...
Salina hotell som vi bor på,är att rekommendera,allt är trivsamt o maten gudomlig,frukostarna storslagna
med massor av frukter,gratis internet till gästerna,så positivt...

Under eftermiddagen tar vi en sk flodbuss,ut i sjön o lagunerna för att se folklivet på vattnet,en stark upplevelse,så spännande o så vacker miljö,lotus blommor överallt runt flodhusen..
här fanns skolor o ett sjukhus ...(de finns bilder från sjön i mitt album)

Fylld in i hjärteroten ger vi oss nu iväg för en middag.

middagen består av fisk av olika slag,de är bara jag o väninnan som gästar stället,o servisen är enorm,en servitris står ca 2 meter från oss,beredd att serva....denna måltid innehöll mkt ovanliga fiskrätter o var ingen höjdare,senare ficj jag fylla på med pannkaka, o bananer..

En ny dag,o nya upplevelse blev de då vi besöker södra porten,i Angor Wat,tappade nästan andan av allt vi såg...de kändes overkligt..
Angor Tom Bayon,elefanttrappan,den spetälske kungens terass,phemeanakas tempel,The Royal Palace.
Angor Wat,alltihopa är ett enormt stort område att vandra runt,mkt trappor o nivåskillnader,så de krävde.rejäla skor behövs,o hygglig kondition...
Ytterligare en dag fylld till bredden,en stor stor upplevelse,ett Underverk,ett världsarv...

Vi åkte också upp till national parken Pnom Khulen,o hade picknick,vacker vattenfall,där folket o också munkar badade i fallet,människor satt också vid fallet o spelade kort,hängmattor var de överallt,o också hundarna hade de härligt i vattnet...
en mysig by,vacker väg hit,grönt o frodigt....

solnedgång njöt vi också från en hög höjd,många trappor att gå för att komma upp till den nivån där bästa
vy kunde fås...

vi fick också höra om Diktatorn Pol Pot,framfart ,våran guids broder o pappa omkom under diktatorns tid.
Det fanns mkt att läsa,o också mkt att se,rester från den tiden..

Landet kommer sej o rustar för turism,Kambodja är en stor upplevelse...
historisk mark,men marken är fortfarande full av minor o många människor dör varje år på grund av det,så de är mkt jobb för detta sargade folk,att möta framtiden,o turismen som nu återvänder.

Ett minus är att jag blev bestulen på min kamera under vistelsen här,många bilder försvann...
Dela med andra:    

Kommentarer
Hathor säger:
tack min vän...
Postat 2010-11-21 08:03  Anmäl
Rommetorp säger:
Vilken härlig beskrivning du har framfört under din resa
Postat 2010-11-15 10:53  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet