Stöd Ukraina

Hathors blogg

Fredag 6 Januari 2012 - Jordanien
Resealbum: JORDANIEN

En kulturell resa till ett heligt land..

Så då har jag bestämt mej för att resa till Jordanien o målet är naturligtvis att få se Petra o Wadi rum.......
Så nu läser jag på..
Riktigt förberedd är jag ,läst allt jag kommit över,fått bra kontakt här på Rg om tipps--
T.O.M så har jag en driver som väntar för att ta oss på dom utflykter som tänkts,en ynnest,o mkt billigare o skönare, o att slippa åka i grupp..
Den 4,2 bär de iväg till detta land med en gerdigen biblisk historia..

Så har jag då varit i kungadömet Jordanien.monarken där Abullah!! bin Al hussein ,har verkställande makt..
människor med olika religiontänk lever sida vid sida utan problem,detta förmedlas till oss från människor i landet..
En av de mest kända befolkningsgrupperna i Jordanien är beduinerna,de anses almänt att majoriteten av befolkningen har beduinursprung..

Detta folk som är kända för sin gästfrihet genomsyrar dom platser vi beökte o dom människor vi träffade...
Jordaniens matkultut kommer i huvudsak från beduinerna.
nationalrätten kallas mansaf,o ä en lammgryta som lagas i yhogertsås o serveras med ris..,Magluba är en annan gryta gjord på fisk kött o grönsaker..musakhan är en mumsig kycklingrätt med olivpolja lök o pinjefrön..
vi har smakat på de mesta,ätit för allt ifrån 1o kr -65..

Vi var endast i landet en vecka o landade i Aqaba,där vi också bodde mitt i city,nära till allt,till stranden fick vi dock ta taxi vilket är ett klart minus,bublic beach som var mkt överbefolkad kändes obekvämt för oss...stimmigt helt enkelt..

Vi besökte Klippstaden Petra,Öknen Wadi rum,en optimal upplevelse,o dit ska jag återvända oi stanna ett tag...
Alla sevärheter fantastiska upplevelser--
Vi besökte också muslimska staden Ayla,det är en utgrävd stad spännande att läsa om..

I de gamla Aqaba där jag gjorde ett besök,blev de en sorglig upplevelse..en kort stund efter de jag kommit en bit in på en gata,möttes jag av 100 ungar som alla skrek vi vill ha pengar,när jag inte gav med mej ,började dom plötsligt kasta sten o spotta............riktigt obehagligt...så varning att gå där...

Annars är vi nöjda med allt,mötet med människorna gjorde starkt intryck på mej,fick små presenter varje dag...Vädret var behagligt mej ingen direkt sol........
o så handlade vi förståss,massor av kryddor ,bl a...

jag funderar på att åka dit ett par månader i oktober???men de är mkt dyrt att hyra där så nu ska jag undersöka ,bästa pris ....
återkommer gör jag In sha allah
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet