Stöd Ukraina

Hathors blogg

Måndag 10 Oktober 2011 - Egypten
Resealbum: Oas O Öknar

Vilken ynnest att få resa tillbaka till mina favoritplatser...

Det blir en vistelse på endast 3 veckor,o givetvis ska jag utnyttja tiden på bästa sätt..
Det är ingen solsemester,utan en upplevelse resa o kära återseenden...
Landar i Hurghada (platsen där de är lördag hela veckan för dom som vill de,en lekstuga för vuxna,haha...)

Jag förväntar mej att tillbringa 2 nätter där,o rum ordnas då jag kommer fram...
Senare blir det lokala bussen till Luxor,billigaste sättet att ta sej dit,biljett får en kompis köpa åt mej då det är vanligt att man av turisteer tar ockermutor för att man ska komma med...samma sak är de på bussar vart man än ska.(tilläggas kan att åka tåg i Egypten är ingen höjdare,mkt bråk stök bök mutor,skitigt rörigt,o högljutt.....)
Det blir en natt Luxor,träffa Emanuelle avnjuta en kopp te med henne o lyssna till den otroliga historien hon varit med om,sen blir de att gå runt i natten för att känna alla dessa dofter o kolla på folklivet..

Jag kommer ihåg sist jag v ar här,Mubarak gästade staden som hade folktomma gator,alla gick in,ingen ville få syn på honom.......o nu,ja vi vet ju alla vad som hänt.............

Den 20 bär de så iväg till 40 mil genom öknen...mkt polis o militär kontroll efter vägen,o ev mutor för att ta sej vidare.....förväntas komma fram på kvällskvisten efter lite mat i karga,kanske en natt där??

Under denna bilresa är det vanligt att chauffören stannar för att bedja..jag tar tillvara stunden på mitt sätt o mediterar ...innan vi åker vidare är de brukligt att dricka en medhavd kopp karkadee..Mohhsen som kör han har bilen fullpackad med allt,kaffe te,kakor bullar,tomater godis.....

Jag brukar fråga vad vi skulle ta oss till om vi plötsligt blev sjuka eller fick stopp på b ilen o får alltid samma svar,då faller vi på knä o ber......o så är de......
Jag kommer att ha min bas i Bedkohulo,o funderar på hur de är med möjligheten att ta sej till Shiva,har hört talas om att vägen från el farafa är färdig men att de är militären som råder över genomfarten,o att de inte är ovanligt med mutor uppåt 1000 sv kr för att komma igenom ...hutlöst om man är själv,o några andra turister som sitter o väntar på att fler ska komma så man kan dela på kostnaden är inte tänkbart i detta läget då turisterna är få....
så kanske blir de att ta sej dit från marsa matruh..en lång lång väg,o jag är inte säker på att min tid räcker till de denna gång...Kanske ordnar dej sej,får resonera vidare kring dessa mina funderingar...

För El qusier är en otrolig plats för relaxa o inspiration...kanske kan Mousad hjälpa mej upp på en kamel....
de är mkt som rör sej i skallen just nu ...

Vad som lägger sordi på min resa är nu den senaste massakern i kairo,
kopter o muslimer drabbar samman...
krävde 25 människoliv...Armen tycks vara ansvarig för övergreppen....

Jag vet ju också att i den lilla byn dit jag ska,är det starka motsättningar,mellan dessa grupper,har talat med människor där som inte vill bo kvar,helst vill dom lämna landet,o de e ju de många kristna egyptier som
funderar på att göra det...
jag tänker också på att 9 av 10 egyptiska kvinnor har gått igenom omskärelse,o att en 12 årig flicka nyligen dog vid ett sådan ingrepp..........allt sådant här som är i vardagslivet är det lätt att glömma bort under en semestervecka i landet,de är dags att de sprids mer kunskap om allt lidande...
o jag undrar.........

Är de den spirande demokratins begravning???Blir de ett nytt Iran??hur ska egyptiernas verklighet bli efter upproret??
Givet vis tänker jag också på att jag själv är kristen o hur de skulle bli för landet om alla kristna i världen slutade åka dit??
UD avråder inte från resor,så jag ej,ska ta mej fram i en "diskret förpackning"o försöka vara i vardagen....

bara 4 dagar kvar innan avresa,o de är tryckande värme i luxor 35 grader,fy jag bävar lite,de blir till att sitta inne i ett ventilerat rum,,här finns ingen havsbris precis..

EFTER HEMKOMSTEN

den 17okt så bär de iväg,landar i hurghada på em,o tar en taxi til El Dahar,30 pund..boendet 70,lite dyrt men ok..runt omkring,skitigt dammigt folktomt öde hotell,o lite sorglig stämning...är detta platsen som gud glömde??
Jag ta en tur ner till Geisums strand som beslagtagits av ryssar,som urskiljningslöst struntar i att dom befinner sej i ett muslimskt land...

efter ett dopp i röda havet, går jag till Limby o äter min favoritmat,kyckling o grönsaker,thaina o ris,12 kr..de kommer en del människor jag känner igen o hälsar mej välkommen tillbaka,de är 4 år sen jag var här sist...
Jag ska ta mej till Luxor med en buss näst kommande dag,tar en taxi till stationen där bussen ska avgå ifrån,men denna morgon säger biljettförsäljaren att busschauffören sover så de går ingen buss....som vanligt opålitligt...
får gå tillbaka till den gamla stationen o vänta 5 timmar på en annan buss som så småningom tog mej till målet efter många stopp..

Bensinångorna i denna buss var inte ok,ett hål i golvet där bensintanken fanns o endast övertäckt med en pappbit o en sten,huvudvärk,givet..
På vägen till Luxor träffade jag Ana,en förtjusande gammal dam som kom o satte sej vid mitt bord vid ett stopp på vägen då vi kunde fika,hon doppad kex i mitt kaffe o log...
innan hon gick av i cina så kom Ana o gav mej en puss på kinden...

väl framme i Luxor bodde jag på New ewerest,ett litet ställe,spartanskt men rent o låg på en lugn gata nära stationen..35 kr med frukost,bra pris,visserligen delad dusch men helt ok för mej...

Är hungrig o trött,det är ett himla liv i staden,bilar o motorhojar tävlar om att tuta,så oj oj,jag blir förvirrad o villar bort mej,de tog säkert 1 timme innan jag hittade hem..
Åt min kvällsmat på Josefs gamla restaura, en tagine så gott, men tyvärr hade min vän Jouseff slutat..

imorgon bitti kommer mohssen o hämtar kl 10 o de bär iväg till el dakhala o mitt mål,så de blir att sova nu.........äter först ett kg vindruvor ,kostar ju bara 5 kr kg..

Äter frukost,tackar for ett ok boende,o vi drar iväg över Nilen,de är ca 60 mil till El Dakhala,halvvägs äter vi medhavd lunch,som mohssens mamma fixat,goda mackor med egypt ost o nybakat bröd o kaffe,jag njuter i öknen...

Väl framme sent på em,äter jag middag hos Ahmed Mohammed,gdo egyptisk middag.....efteråt hem o sova,men först en stund på balkongen under palmerna o en kopp te för relax............kan ej bli så mkt bättre..

Under vistelsen i oasen träffar jag mina vänner familjen Mousa,vi åker till sanddynerna med barnen o Mirna dansar för mej,vi äter middag tillsammans o pratar...
en annan kväll köper jag pannkakor åt grabbarna på hotellet o vi mumsar o skrattar..Mousad gör speciellt kaffe till mej...

sena kvällar tillbringar jag ofta på min balkong,sitter o läser o mediterar...
Vissa dagar går jag runt på fälten bland farmare för att se hur dom lever,underbart o glädjefullt att se när allt skördas,de är ju tid för cirtus,o annat gott...

El Ksar en favoritplats för mej,kollar på keramik,o går runt i den gamla staden från romartiden,tar sen lokala bussen hem 4 kr kostar de att åka 3 mil..

min vän Renee,den tyska fotografen är också här,o de blir ett kärt möte,han fotograferar o målar, inspirerar ...ovanlig o festlig herre med humör....

under tiden i dakhala är de ovanligt varmt över 30 grader,dock blir de ett dopp i en magic spring,37 grader varm,inte för svalkan skull utan för att den är välgörande...
en tur till White desert oförglömligt....

Det blir faväl,o kramar till alla,jag delar ut backshich,o några tårar faller,
för jag kommer att sakna allt de godao ,de genuina som finns här..de äkta egyptiska livet..

2.11
på väg tillbaka till luxor,i el karga blir jag inbjuden av mohssen att besöka en döv skola,så intressant,gjorde en rundvandring,o blev så otroligt välkomnad..de blir ett längre stopp där nästa besök i oasen...

väl framme i luxor,äter jag middag men går sen till mitt boende,för att nästkommande dag delta i marknaden...
jag går också till prinsess hotell o träffar väninnan Nagwa o Husein,kära åter seenden,Nagwa har jag verkligen tagit till mitt hjärta,roligt höra henne berätta om sitt kommande bröllop..

orkar för övrigt inte med all trafik o stök,tjut o tut,tjat,erbjudanden,etc...
så de blir inget handlande här denna gång...

på em köper jag en biljett till hurghada,lycklig över att hinna fram innan fiesten som kan ställa till med problem att få biljett då ofta bussarna är fullsatta...
Bor på For seasen,ett litet gulligt place mitt i smeten,med rena rum o god frukost kostar 50 kr natten.
Mohammed styr o ställer,träffar hans fru o flicka..
området är högljutt o mkt trafikerat,men jag hade inga problem att sova...

jag besöker elgona,denna lyxiga badort,jag dricker te ,kollar på båta o jet set liv ,jag tar för mej av posetiva upplevelse-

Ahmed Sadhan Abdul o många fler,var trevliga återseenden,men tyvärr är dom fleta uppgivna,allt dom gått igenom,har tagit på krafterna o turisterna här är få...

men som jag skrev tidigare,Hurghada har förfallit o de är inget ställe jag återvänder till...........
men kanske Marsaalama??in challa
M
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet