Stöd Ukraina

Hathors blogg

Måndag 15 November 2010 - Rayong

östra thailand,bangkok o dess omgivningar

Det första jag lärde mej inför min resa till Thailand var MAJ PEN RAI,de betyder,gör inget,de är lugnt,var så god eller tex de är lugnt.
Här är man mkt överseende med människors brister.
jag läste på om kroppsnära råd,o jag kan göra en WAJ.

Vi åkte till Pattya,en bekant bor där,o vi var dit bjudna.
tog oss runt i området med hyrd bil i några dagar,besökte Underwater world ,vi gick genom en tunnel av plexiglas,de kändes som om vi gick runt i havet.
vi besökteWHAT JANGSA NAGWAROM,i närheten finns en budda bild på en klippa 130 meter hög,heter KHAO
CHEE CHAN,den är gjord med laserteknik,o är mäktig att se på..
Vi tog också en tur till NONG NOOCH GARDEN,en otrolig trädgård med orkideer o kaktusar.
vi såg Silverlake,och MILLION YEARS STONE PARK,o bredvid massor av krokodiler...

SUPHATTRA LAND i Rayon,där finns en otrolig yta med växtlikhet av exotisk frukt..ett Mekka för fruktälskare..

Annanasen här söt o god,när man planterar gummiträd så planterar man annanas mellen yträden,de ger snabb frukt på ca 8 månader.

Bananer,de fanns en massa varianter,dom små goda oi söta..

Durian_turian,liknar huvudet på en spikklubba,många älskar den,andra inte,suverän tycker jag..

Longan-Lamyac,liknar en förskpotatisknippe,inuti finns en söt frukt

Mango-Mamuang,supergod mogen,lite paradis över den smaken,blir min favorit under resan.

Pamelo,den största citrusfrukten,grape smak.

Alla frukter här blir till en gudomlig symfoni...

innan vi reste från Pattya,blev de manikyr,pedikyr o fotmassage för 200 bath,ca 25 kr....
senare i i banphe kostade samma sak 400 bath.,i bangkok 500bath

Den 21 bestämde vi så att vi skulle dra vidare till Rayng o Banphe
dit vi tog oss med buss.
där vi skulle hyra en vecka i Chacka Pong,de var en lägenhet som hyrdes ut i andra hand för 8000 bat,
nära strand,lägenheten helt utrustad o bra läge för övrigt..

De var faktiskt bara vi i hela huset,dock var de en reception öppen,o kafeet delvis..
så vi fick de vi ville tystnad,relax o en strand alldeles för oss själva,inte en människa gick förbi dom dagar vi bodde där,i poolen svalkade vi oss då havsvattnet var för varmt ,över 30 grader...
vi drack massor av vatten o lyssnade till fågelsång o annat som hördes från naturen...

otroligt vänliga människor som arbetade i parken var hjälpsamma på alla sätt,lustfyllda samtal blev de emellanåt

Dock var de så att någon information på engelska inte fanns någonstans, i hela huset inte ens i hissen...

under tiden här så åker vi till Kambodja o när vi så kommer tillbaka ordnar vi ett nytt boende,inne i Banphe,så trevligt o nära till allt,träffar mång thailändare som visar oss runt,bjuder på middag.
en dag blev de en riktigt lunch med inriktning på fisk,alla sorters havets frukter...vilken lyx...vi satt vid havet o de var kav lugnt...lite dis,mkt stämning...

Vi besökte Kosamet vid några tillfällen,vi såg inget vackert där,men visst var det ok stränder...men oj vilka bedrövliga vägar,stora stora gropar att åka i.....bättre att ta en speedbåt så kommer man direkt till den strand man vill...Några svenskar som vi träffade bodde på ön,o sa att dom funnit paradiset.....
vi festade till en kväll innan vi så drog till Bangkok med buss,en helt ok resa...

väl framme hade jag fått ett tipps som jag nappat på,o tänka sej de fanns rum.
mitt i Bangkok vid kanalen bodde vi nu 6 nätter o under tiden hann vi se en hel del o så massor av shopping förstås.
Vi tog oss fram i staden genom att gå,åka tuk tuk,o skytrain,båt givet vis...

en utflykt köpte vi också till KANCHANABURI en avspänd plats,jag gillade direkt...
Här fick vi se Bron över floden Kwaj, o gå på bron,,,,o mannen på bron med sin fiol,vad spelade han tror ni??

Filmen med namnet är inspelad på sirilanka,inget är inspelat i Thailand....
det finn ett ortoligt krigsmuseum på platsen ,med mkt kgigsminnen,själv så mådde jag riktig illa när jag
gick runt, o tänkte på vad som hänt ,men intressant var de..

På denna resan hann vi också med att åka på floden o se flootingmarket,va kul,o va vackert de var att åka runt i en Lt båt.....

Resten av tiden i Bangkok,så är det tempel vi beser,Grand Palace givet vis,Wat Arun,Wat Pho,thailands utbildningscenter för thailändsk massage,kallas även Temple of reclining Buddah o en hel del kloster.
Vi har besökt helgmarknaden Weekend market,vi ahr kollat på siden o handlat,,vi har besökt MKB,Siam center,Central world Plaza,Jim Thompsons House,vackert hus o vackert inuti,otroligt vackra kläder...
Jim T var en amerikansk sidenhandlare,som spårlöst försvann 1967....

vi åkte på floden Chao phraya vid flera tillfällen,o fick en lysande vy över Bangkok o sällskap av människor från världens alla hörn...
Chao Phraya är livsnervev i Bangkok,många åker från o till arbetet med denna båt...o slipper på så sätt trafiken...

River express går längs floden,man kan hoppa av o på under färden..
kanalbåtar,går runt kanalerna i centrum

V besökte Shangri-la för att att få uppleva lyxen o kanske lite av Bangkoksocieteten ,men inte många syntes till ,så vi tittade runt o fotade vackra blommor,o tittade på kanalen o alla båtarna vars lampor glittrade i den mörka kvällen..

mkt har vi sett o lärt...
maten inte att förglömma,magert billigt gott,välagat,o så massor av vatten därtill

Vi ha upplevt alla väder,skyfall ,regn dis,sol mellan skurar ,full sol,heta dagar

vi har upplevt fantastiskt generösa Thailändare o mindre seriösa o generösa avenskar

givetvis finns de alltid undantag....

vid vår mellanlandning i i Budapest så träffade jag på massor av vitklädda muslimer som skulle till mekka
i ett chartrat plan,de var så mäktigt,alla var så ofantligt lyckliga o de smittade av sej....
de kom liksom att tillhöra min resa..

.

mer Bangkok lär de bli o resor till norra Thailand,men Östra Thailand,har inte mkt att erbjuda..
o givetvis blir det mer Kambodja

Music of The Chaoprhraya River har jag jag i CD form köpt med mej hem för att att
försätta mej i Asiatiskt stämningsläge musikaliskt sett....
maria
Dela med andra:    

Kommentarer
Kerstin säger:
Jätte trevlig läsning och bra tips inför vår nästa resa :)
Tack
Mvh kerstin
Postat 2012-05-09 12:40  Anmäl
Dodi säger:
Tack för trevlig läsning, du kan skriva så man tycker att man själv är med där borta, börjar fundera om man skulle ta en resa ditåt nån gång....
Postat 2010-11-30 21:04  Anmäl
Hathor säger:
tack för kommentarerna
Postat 2010-11-17 16:55  Anmäl
Leroslover säger:
Härlig resa ni gjorde. När vi var iväg i Thailand 2009 gjorde vi en del av det du gjorde också, bron över floden Kwai, palatsen, marknaden och butikerna i Bangkok. Blev 'inregnade' på restaurangen vid Jim T mm mm
Postat 2010-11-16 11:54  Anmäl
Mjorumm säger:
Tack för en trevlig läsning om en resa där du hann med att åka till flera platser och förstår att du sett mycket
Postat 2010-11-16 09:17  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet