Stöd Ukraina

Tillylks blogg

Fredag 17 Juli 2015 - Williamsburg

Roadtrip dag 2-5 och ett par väldigt lugna dagar i "colonial Americas" hjärta...

Vi har en obefintlig wifi-signal där vi bor så jag sitter utanför receptionen i en vit klassisk gungstol och laddar upp detta, hit sträcker sig i allafall wifi-signalen ;) Klockan närmar sig dryga 21 på kvällen och det är fullt liv från syrsor och andra djur i alla buskar och träd. Det är riktigt mörkt här vid den här tiden och på vägen hit såg jag eldsflugor för första ggn i mitt liv ;)

Äntligen är vi framme i Williamsburg!!! (eller vi kom i förrgår men som sagt har vi inte haft möjlighet att ladda upp detta förän nu.) Nu har vi kört i tre dagar från Florida. Sista dagen blev tuff (vi trodde vi skulle köra i max 5 timmar men fick en chock när gps:en visade att vi hade 5,5 timmar kvar efter att ha kört de första två...Det var riktigt tungt för oss alla att komma över). Riktigt segt och vi var installerade i huset och hade handlat frukost/middagsmat först kl. 22. Så vi kom väl i säng, inkl. Märtha vid midnatt.

Men vilket boende, och vilken kontrast delstaten Virginia är mot Florida med sina palmer, skyskrapor och långa sandstränder. Här bor vi uti i skogen nästan, tjocka gäsmattor, buskar, blommor, både löv och barrträd. Vårt boende är inrett i kolonial amerikans stil (rejäla tunga möbler och välstoppade fotöljer, speglar med tjocka guldramar, en eldstad i vardagsrummet, orange/brun heltäckningsmatta och en takfläkt i mässing. Men väldigt fint och charmigt ;)

Det var så skönt att vi planerat in att vara här i tre nätter. Den stora attraktionen här är att det finns ett område, typ Skansen, där de visar hur livet på kolonialtiden var på 1700-talet i usa. Men som vanligt är det skitdyrt att gå in så vi valde att strunta i det. Vi valde att bara ligga vid den lilla poolen i två dagar och tog en biltur till Downtown och en christmas shop (massor av klädda julgranar och pynt till försäljning året runt!!) och ikväll var vi och spelade lite äventyrs mini-golf. Det har Wilma önskat hela semestern men det har inte
blivit av ännu. Sen blev Wilma sur och besviken att jag vann över henne, sååå himla orättvist när jag är med och spelar för första ggn!!! :( Hon är förskräckligt dålig på att förlora.

Men hur tog vi oss hit nu då...

Från St Augustine reste vi ett par timmar till Savannah. En vacker stad hade vi hört och den har ju varit med i några filmer vet jag. Vi parkerade vid Forsythe Park (den största parken) och promenerade via fyra andra parker (parker är liksom Savannahs grej) ner till Riverside street (turistgatan vid stranden, där ligger ett par klassiska hjulångare klädda i amerikanska flaggor) och tillbaka. Vi köpte lite Savannah honung och åkte vidare. Det fanns otroligt fina hus, stora, trä hus med verandor, fläktar och gungstolar, precis som det skall vara. Men också imponerande trähus med vackra målningar och ornamenteringar på taknocken. Vackert! Och från träden hängde tonvis med spansk mossa som ger träden det där karaktäristiska sydstats utseendet.

Sen reste vi vidare till Charleston och vårt hotell där. Innan vi checkade in drog vi till Publix och köpte lite färdigmat (sallad och kyckling) som vi åt på hotellrummet. Det värsta med att åka flera dagar i sträck är att man kan lägga en förmögenhet på dyr och dålig snabbmat längs vägarna som man inte blir mätt på utan bara seg. I kombination med att knappt röra sig alls utan bara sitta i bilen från morgon till kväll så mår nog ingen av oss speciellt bra nu. Jag och Pontus längtar nog båda efter att få gå in på ett gym och springa lite (men det ska det nog bli chans till senare i Washington). Efter middagen blev det ett uppfriskande dopp - tills det började åska o vi fick gå upp - i grannhotellets pool för Linda och alla barnen. Träffade en amerikansk dam i poolen som berättade lite om vad som var sevärt i Charleston.

Efter frukost dagen efter bestämde vi oss ändå för att bara ta bilen ner till downtown Charleston men inte kliva ur. Allt för att spara tid och komma iväg istället. Så vi stannade bara vid hamnen och tog ett foto ut mot Fort Sumter (där starten för Amerikanska inbördeskriget skedde 1861).

Pontus hade hittat att det fanns ett Hard Rock Cafe på vägen norrut, i Myrtle Beach, som vi siktade in oss på som första anhalt. Det tog två timmar att åka, vi åkte genom en del riktigt små samhällen och fick se många fallfärdiga hus och en hel stad som såg helt igenbommad ut, små campingvagnar men även fina
små egendomar och bondgårdar på vägen. Det är roligare att åka småvägar än de triska spikraka motorvägarna i betong.

Myrtle beach var imponerande, vi åkte bara igenom men jag skulle rekommendera den som passerar att stanna några timmar och kanske en natt tom. Det fanns en stor strandpromenad med ett häftigt Hard Rock (byggt som en pyramid), ett Planet Hollywood, en vattenpark och karuseller etc etc. Standen skall visst vara välbesökt och väldigt fin den med.

Så passerade vi igenom delstaten Georgia, igenom delstaterna South Carolina och North Carolina och kom sen slutligen in i Virginia. Där vi nu bor i Williamsburg.

Under våra timmar i bilen har vi läst en lång artikel om de viktigaste händelserna i USAs historia (president Washington, amerikanska inbördeskriget, slaveriet, president Lincolns död m.m.), hur USAs befolkning härstammat från Asien från början och hur den sedan påverkats av kolonialistena och massinvandringen runt 1900-talets början, lite om hur styrelseskicket med demokrater och republikaner fungerar.

Eftersom vi reser genom Sydstats-land och passerar viktiga platser för Am inbördeskriget är det roligt att passa på att lära sig lite. Finalen blir ju när vi sedan besöker Gettisburg utanför Washington om några dagar, där sista slaget i amerikanska inbördeskriget var. Vi har hittat en del avsnitt på Sveriges Radio om USA och historien också som vi har lyssnat på längs vägen.

Det var en lång beskrivning... Nu ska vi ha en skön sista natt och imorgon vid 9-tiden drar vi vidare. Vi skall ta vägen över Blue Ridge mountain (tror jag det heter) och en väg som heter Skyline drive, till Washington.

Det är lite ostadigt väder här på på ostkusten för närvarande, på nyheterna pratar de om Thunderstorms nere i Florida (men även uppåt i Filadelfia) med förseningar på flygen som konsekvens. Men än har vi inte märkt annat är lite mulet väder här.

Hoppas ni alla har sköna semesterdagar hemma i Sverige. Vi ser via Facebook att de flesta verkar vara lediga nu och vädret verkar ha vänt delvis med. Jag är ju såklart glad sålänge det regnar hemma för då mår blommorna bra, men unnar er andra som inte bor hos oss massor av sol såklart.

Vi börjar ställa in oss på att börja resa hemåt snart... Barnen har längtat efter sina kompisar i många veckor redan och längtar hem till sina saker. Ska bli spännande att se hur Märtha reagerar när vi kommer hem igen. Undra vart hon går först... Hon har vuxit och nu kommer hon och säger till när hon har bajsat tom (då drar hon i sin blöja och säger "där, där"), då vill hon byta den ;)

Nä nu slutar jag för idag...

ps. om jag skulle åka hit igen skulle jag absolut åka till Virginia beach och Outer banks och ta den häftiga bron som går rätt ut i vattnet därifrån till en ö. Ser jättecoolt ut på bilder men vi får välja bort.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet