Stöd Ukraina

Insaneapes blogg

Lördag 13 December 2008 - Obertauern

Resan inleds

Resan påbörjas.

Flyg från Gotland till Arlanda...
Skynda på till terminal 5...
Flyg från Arlanda till Frankfurt.
Vänta några timmar...
Flyg från Frankfurt till Salzburg

Flygplatsen i Salzburg kändes rätt liten och trevligt. Jag hade definitivt förväntat mig en större lokal. Vi satte lungt kvar på planet och inväntade att de andra skulle lämna planet. Därefter gick vi ur planet och in i ankomstterminalen. Här på terminalen så stod folk som hökar över bagageutlämningsbandet. Jag som alltid är lite orolig när det är ett byte av plan med i resan var beredd på det värsta. Min sambo var positiv till det hela och försäkrade mig att det inte skulle vara något problem. Ganska snart så fick jag syn på min väska och kunde då äntligen känna lugnet av semester på nytt. Vi stod båda kvar en stund och inväntade min sambos väska. Plötsligt så var det bara vi två och ett annat par kvar i lokalen. En sista väska visade sig och det andra paret ryckte åt sig den och försvann. I ren förnekelse stod vi kvar ytterligare några minuter och väntade på den försvunna väskan. Jag mindes väl hur det gick för mig själv på sista resan till Kreta men mina hopp försvann då en av de anställda på flygplatsen kom ut och frågade om vi letade efter en väska.
Vi fick peka ut väskan mot en massa olika bagagetyper på ett papper och beskriva den i några få ord som sedan lagrades i en anmälan. Vi lämnade våra uppgifter om hotellet och de uppmanade oss om att invänta väskan under morgondagen.

Utanför lokalen stötte vi på våran transfer som även gick och väntade på några fler personer. Vi var dock de sista så vi satte oss och väntade i tystnad på de sista resenärerna. Efter ca 10 minuter så gav mannen upp letande och började leda oss ut till taxibussen. Utanför stötte vi på de tre saknade personerna som skulle med samma taxi.

Utanför flygplatsen var det grått, fuktigt och lite kyligt. Precis som hemma.

Transfer från flygplatsen till Obertauern tog ca en timme och halvvägs framme så möttes vi äntligen av mängder av snö. Resan tog oss genom ett flertal tunnlar som pekade rakt genom bergen mot våran destination.

Runt kl 19:30 så var vi framme i Obertauern och släpptes av framför hotel Steiners dörrar. Hotellet såg förträffligt och väldigt bekvämt ut sett från utsidan. När vi klev innanför dörren bemöttes vi av en hotellobby med diverse diskreta juldekorationer och ett allmänt lugn. Till höger om oss hade vi receptionen där en tjej stod och inväntade våra uppgifter. En bit till vänster om receptionen stod två glasdörrar som inbjudande ledde till spaavdelningen och innanför dörrarna kunde man beskåda en folktom pool.

Vi checkade in i receptionen och fick ett väldigt trevligt och professionellt bemötande. I och med att min sambos väska hade kommit bort så ställde receptionisten upp med att låna ut sin linsvätska till oss för att något lindra bortfallet av alla min sambos privata saker. Därefter så bad de oss ta oss upp till restaurangen för kvällens middag som normalt serveras mellan kl 18 och 20. Vi gick förbi vårat rum och slängde av min väska och sedan tog vi trappen upp en våning till restaurangen.

Här möttes vi av ägaren som personligen hälsar alla gäster välkomna. Han skakade hand och visade oss till vårat personliga bord som vi skulle komma att få äta på under de kommande 6 dagarna. På bordet fanns en meny som visade dagens måltid. Middagen bestod normalt av 5-7 olika rätter där man i vissa fall kunde ändra på någon förrätt, varmrätt samt efterrätt. En vanlig middag kom att se ut ungefär som följande: inledande salladsbuffé, följt av en mixad juice, följt av någon form av soppa, följt av en varmrätt och avslutningsvis en efterrätt. Under vissa dagar så hade de även klämt in en extra rätt någonstans på menyn. Vi fick även in en meny över vinerna.

Måltiden var härlig och hela atmosfären i restaurangen tog bort alla negativa känslor kring den saknade väskan.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet