Stöd Ukraina

Suziqs blogg

Tisdag 23 Oktober 2007 - Tokyo
Resealbum: Tokyo, Japan

Reflektioner I

Nedan följer lite reflektioner över sådant som jag finner lite annorlunda jämfört med hemma i Sverige (förutom allt annat som lyfts fram tidigare).

Vädret är fortfarande väldigt behagligt här. De är runt 20 grader och halvmolnigt och temperaturen håller i sig även på kvällarna. När solen är framme så är det riktigt varmt. Vet inte hur jag ska göra för att inte bli halvsvettig när jag kommer in i tunnelbanan. Det är helt enkelt för varmt. Känner att min känsla för vad som är varmt skiljer sig från japanernas. På kontoret som jag sitter på så försöker jag och en kollega från Australien konstant sänka värmen, men det är någon som jämt höjer den.
Enligt säsongen så är det höst, vilket betyder att många här går i höstkläder. Igår var det riktigt soligt och jag hade på mig en långärmad tunnstickad tröja, vilket jag tyckte var mer än väl. Bredvid mig stod det en tjej som hade på sig jacka, mössa och halsduk, hmm jag vet inte.

I Sverige när solen är framme kan man se människor blunda och njuta av solens värme. Här ser man många tjejer gå med paraplyer eller tar någon sjal eller tröja för att skydda ansiktetn. Paraplyer behövs här då det kommer mindre skurar titt som tätt, men de används inte bara som skydd mot regnet utan även mot solen. Jag antar att de vill skydda sin vackra bleka hud. De vackra bleka japanskorna var vad jag hade föreställt mig innan jag kom hit, men det finns även ett annat slags mode. Många unga människor är extremt bruna. Tror inte att de solar solarium utan jag antar att de använder spray-tan eller brun-utan-sol. Detta gäller både killar och tjejer. Vissa är så bruna så att det ser ut som de har varit på flera veckors solsemester för att inte tala om all make-up som många tjejer kletar på. Det är verkligen som om man gör någonting här så gör man det ordentligt. Det är lösfransar, massa ögonskugga med glitter, eye-liner, lösnaglar med stenar och glitter. Detta gäller oftast en yngre ålderskategori.

Häromdagen var jag i Shibuya och gick in i varuhuset 109 som består av massa småbutiker där dessa tjejer bl a handlar. Varje liten butik hade hög musik spelandes house, hip hop eller likn. Jag räknade inte med att hitta något, dels pga storleken och dels att jag misstänkte att jag inte skulle hitta något i min stil. Såg i alla fall en partytopp som jag tyckte var fin och tog med mig den till omklädningsrummet. Tjejen som arbetade där frågade mig vad jag ville. Jag förstod inte frågan och sa att jag ville prova. Jag fick då veta att man inte fick prova tröjor o likna pga av all make-up. Det enda man fick prova i omklädningsrummen var byxor, kjolar och överdelar som inte behövde dras över ansiktet. Tyckte dock om toppen så jag tog en chansning och köpte den. Det blev bra! :o)

Fortsättning följer…
Dela med andra:    

Kommentarer
Eklintefelt säger:
Kul att läsa om lite tankar från Japan! Har aldrig varit där men skulle gärna resa dit någon gång. Det sägs vara väldigt vackert på sina håll.
Postat 2008-02-27 14:33  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Reflektioner II
16 år sedan
Reflektioner I
16 år sedan
So lucky!
16 år sedan
Doing business in Japan
16 år sedan
Big Japan – Puroresu
16 år sedan