Stöd Ukraina

Suziqs blogg

Fredag 26 Oktober 2007 - Tokyo
Resealbum: Tokyo, Japan

Reflektioner II

Nöden har ingen lag brukar man säga, men när man är nödig i Tokyo så kan man vara lugn. Du kan hitta en toalett utan problem genom att gå in på ett varuhus. Toaletterna är verkligen ett kapitel för sig. Förutom att de är otroligt fräscha (tom de allmänna) så är de högteknologiska. De flesta toaletterna har x antal knappar och det gäller trycka rätt. Det anses inte vara ”fint” höra när någon gör sitt på toaletten, vilket man löser genom att trycka på knappen med spolningsljud. Givetvis är toalettringen uppvärmd och om vill fräscha till sig så kan man trycka på knappen för ”sköljning”. Du väljer själv vilket tryck och var du vill bli ”spolad”. Arbetslösheten ska vara väldigt låg i Japan. Jag har ingen siffra på det, men jag är inte förvånad när man ser människor som utför arbeten som man inte ser i Sverige. Vid in- och utfarter till garage så brukar det ibland så upp till fyra personer i uniform som har ansvar för att stoppa gående när en bil ska köra. De står där med blinkande västar och har blinkande stavar som de ”dirigerar” med. Vad jag inte förstår är varför dessa personer står även ibland vid övergångsställen med fungerande trafikljus. Varje affär, café, restaurang har oftast enligt svenska mått ett överflöd av anställda. Här i Tokyo finns det många flotta kontorsbyggnader. Dessa byggnader består inte endast av kontor utan har en massa affärer, restauranger och barer. Byggnaden där jag arbetar (Shin-Maruunouchi, Tokyo Station) har 38 våningar, vårt kontor är beläget på våning 32 så utsikten är helt ok :o) Tycker om konceptet där man har så mycket under ett tak och med tanke på att man arbetar mycket är det bra att ha allt nära till hands. Det finns som sagt en massa affärer som erbjuder allt från böcker, husgeråd, kläder till mat och lyxiga delikatesser. I byggnaden finns det dock en mataffär som endast personer som arbetar i byggnaden har tillgång till. Förutom affären har de anställda tillgång till gym som kostar 500 yen per gång (30 SEK). Det finns en lounge area med sköna fåtöljer, café med italienskt kaffe, smokingroom, rum där man gratis kan nyttja massagefåtöljer. Lite intressant är att det finns ett speciellt rum där tjejer kan boka upp sig i en timme om de vill vila. Unbeliveable vilken lyx och det är riktigt snyggt och fräscht!
Dela med andra:    

Kommentarer
Evaka säger:
Hej Suzig!
Den 2/4 åker jag till Nagoya i Japan tänker ta oss till Hiroshima först. Har hört att västkusten ska vara fin tar oss nog dit. Efter ca två veckors rundresa avslutar vi i Tokyo. Har du några bra tips? tycker det verkar svårt med boende i Japan fullbokat på många ställen när man söker på nätet. Är det lättare finna boende när man väl är där?
Hälsningar
Evaka
Postat 2008-03-25 13:22  Anmäl
Suziq säger:
Kul att du tycker om det! :-) Jag gör mitt bästa för att beskriva min tid här. En vecka kvar, tiden går så fort, tyvärr.
Postat 2007-10-26 19:23  Anmäl
Lasarita säger:
Hej! Det är jättekul att läsa din blogg. Japan låter som ett fantastiskt spännande och roligt land!
Postat 2007-10-26 14:13  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Reflektioner II
16 år sedan
Reflektioner I
16 år sedan
So lucky!
16 år sedan
Doing business in Japan
16 år sedan
Big Japan – Puroresu
16 år sedan