Stöd Ukraina

Suziqs blogg

Tisdag 16 Oktober 2007 - Tokyo
Resealbum: Tokyo, Japan

Big Japan – Puroresu

I söndags kväll var jag på ett ganska roligt och annorlunda event. Inbillar mig att det är ganska få gaijins (västerlänningar) som har sett detta live i Tokyo, om man nu inte råkar vara ett stort fan. Jag var i alla fall den enda västerlänningen i söndags. Det jag talar om är purofesshonaru resuringu, eller puroresu som man kallar det här. Det rör sig alltså om pro-wrestling. Om man inte känner till vad det är så brukade man visa detta på TV3 för en massa år sedan. Det liknar american wrestling (japanerna vill inte göra denna jämförelse) som är till viss del show då det bygger på olika karaktärer, de kör massa trick, kast och olika grepp, de tom hoppar på varandra. Matcherna kan vara en mot en eller så kan man tävla två mot två eller flera. Vet inte om detta är den bästa förklaringen, men om ni inte fattar, kolla vidare på nätet. I vilket fall som helst jag fick se 6 matcher (se program nedan) av olika kvalité och där givetvis den sista var huvudpunkten. Det var väldigt speciellt att vara där, känna stämningen, spänningen och höra och se alla människor runt mig. Först trodde jag att jag skulle vara en av få tjejer, men det var väldigt många tjejer där, kanske 35%. Tror att vissa av killarna som håller på med sporten är väldigt populära pga sin karaktär och fysik. När vissa av dem blev presenterade så rådde det stort jubel och tjejerna kastade in färgglada band in i ringen. Jag fick se en del bra grepp och avancerande hopp. Hoppen och attackerna kunde även ske ut i den sittande publiken. Jag var därför otroligt glad för att jag köpte min biljett på normalavstånd från ringen. Fotograferna som hägrade runt ringen fick hela tiden flytta på sig och speakern varnade när publiken blev tvungna att fly från sittplatser. Helt bisarrt! Sista matchen var dock det mest extrema jag någonsin har sett. Innan matchen skulle sätta igång placerade de lysrör runt hela ringen och på golvet. De två som fightades använde lysrören för att slåss med eller så krossade de lysrören genom att knuffa in varandra på dem. Ni kan föreställa er hur blodigt det blev! Svårt att fatta att det är på riktigt, men det är det. Såren blir endast ytliga men ni kan tänka er vilka ärr de har på sin kropp. Tydligen är det inga enorma pengar som de tjänar på att tävla inom den här sporten. Folk gör det för att de brinner för det och den popularitet de ändå erhåller. Kolla in bilderna och filmerna för att få lite bättre uppfattning, varnar känsliga tittare. Programmet: 1. Daikokubo Benkei & Yuichi Taniguchi vs. Tetsuhiro Kuroda & GENTARO 2. MASADA & Craig vs. Mammoth Sasaki & Hi69 3. MEN´s Teioh, Shinobu & X vs. Makakto Oishi, Mototsugu Shimizu & X 4. Hardcore Tag Match: Ryuji Ito & Shadow WX vs. Jun Kasai & Saburo Inematsu 5. 3 Way Tag Match: Daisuke Sekimoto & Katsumasa Inoue vs. Takashi Sasaki & Yuko Miyamoto vs. Kintaro Kanemura & Yusaku Obata 6. BJW Death Match Heavyweight Title, 444 Fluorescent Lighttubes Death Match: "Kokutenshi" Jaki Numazawa (c) vs. Abdullah Kobayashi
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Reflektioner II
16 år sedan
Reflektioner I
16 år sedan
So lucky!
16 år sedan
Doing business in Japan
16 år sedan
Big Japan – Puroresu
16 år sedan