Stöd Ukraina

Skydiveemmas blogg

Fredag 12 Oktober 2007

Praktik hos Reseguiden.se; Skön stämning, goa medarbetare och spännande projekt!

Fredag förmiddag. Veckan här i Göteborg har gått fort. Jag har haft min första praktikvecka av två hos Reseguiden.se. Jag studerar till vildmarksguide i Åre och är färdig i mitten av november. Då ska jag till Kenya och jobbar som rundreseguide. Men innan dess har jag några delar kvar att slutföra i utbildningen. Bland annat denna sista praktikperiod. Enligt skolans bestämmelser innebär denna praktiktid i min utbildning att jag ska produktutveckla något, det kan vara en kanottur, en destination eller som jag valt, hjälpa till i skapadet av Sveriges bästa Resemagasin. Mitt arbete påbörjades i måndags, ihop med mina handledare Anthony och Rikard bestämde vi att mitt projekt är att genomföra en läsarundersökning. Frågorna skrev jag ihop och fick hjälp av Anthony att skapa en enkät som skickades ut till slumpmässigt utvalda medlemmar via email.
Genom enkäten ska vi försöka luska ut exakt vad Reseguiden.se magasinets läsare vill se mer av i tidningen, vad som är intressant att läsa om och vad som efterfrågas i övrigt. Det är verkligen roligt nu när svaren börjar rulla in, hittills har jag fått svar från en tredjedel av de tillfrågade!

Då kanske du undrar hur det är att ha praktik på Reseguiden.se? Svaret är enkelt att ge. Det är jätteroligt. Jag känner mig varmt välkommen, jag får svar på alla frågor jag har, medarbetare stannar hela tiden till när de passerar mitt skrivbord (det är Camillas, hon delar hjärtligt med sig) och vi pratar om allt från Kenya, telisskidåkning och annorlunda grannar till after work och självklart resor. Stämningen är skön. Även om det kan bli hektiskt ibland när möten avlöser varandra känner jag hur alla trivs och gärna umgås efter jobbet. Jag delar ju som sagt skrivbord med Camilla(jag ser henne som en tredje handledare!), hon är helt underbar, stort tålamod och en tjej som har tusen järn i elden men ändå alltid finner tid att hjälpa mig. Jag har fått låna en laptop som jag nu skriver på, lyxigt. Hela kontoret känns lyxigt. Fint möblerat, ljust och lagom temperatur. Fruktkorg, fräscht kök och mötesrum och det är roligt att gå runt bland skrivborden och se hur medarbetarna inrett efter smak och tycke.

Jag ska hem till Blekinge över helgen, mamma lockar med nybäddad säng, nystädat rum och hemlagad mat, jag kan inte annat än att känna mig bortskämd, tack mamma!
Nästa vecka ska enkäten sammanställas, redan nu har vi fått många bra tips och det ska bli spännande att se den färdiga sammanställningen.

Kanske har du läst magasin Reseguiden.se? Skriv gärna ett mail till mig om vad du gillar med magasinet, vad som är mindre bra och vad du gärna läser om! Det skulle jag uppskatta.
Ha det gott, en trevlig helg önskar jag dig, Varför inte gå ut och gå en runda i naturen och kanske ta en fika på något mysigt café? Det ska jag och mamma göra.

MVH Emma Alexson
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Skrynkelfria pingviner
14 år sedan
Superwoman! 5 dagar till avresa mot Kapstaden
14 år sedan
Koll eller inte?
14 år sedan
Sydafrika
14 år sedan
Tillbaka från Sarek.
14 år sedan