Stöd Ukraina

Skydiveemmas blogg

Onsdag 7 Oktober 2009

Koll eller inte?

Ser över mina vaccinationer, har rätt så bra skydd sedan Asienrundresan förra året, har mot gula febern, hepatit A&B, polio, stelkramp och även andra som kanske inte behövs just i Sydafrika tex japansk e. och vet inte vad. Hela häftet är fullt av stämplar, och en hel förmögenhet är satsad på förhoppnigsvis god hälsa i framtiden. Behöver komplettera med en dos dukoral till men annars var det inget sa vaccinationsdamen. Bra bra. Passet check, visakort check, beställa linser ska göras.

Utresa bokad, fick min bekräftelse, kommer resa från Kastrup 1 november, blir en tidig morgon för flyget går 6.45. Kommer sova hos syster, om jag nu kan sova något (blir alltid så stressad att jag ska missa planet så kanske får bli en natt uppe med film och mys istället). Kommer sedan resa hela dagen, den längsta sträckan är 11+ timmar, hoppas på tv med bra filmer =) Tidskillad en timme bara så förhoppningsvis slipper jag jetlag, kommer landa vid 23-tiden under söndagen så det är ju lite roligt, att komma fram samma dag som jag reser. Blir till att se Sydafrika i dagsljus först dagen efter jag anländer, ska bli spännande. Lite varmare klimat ska bli trevligt, men hemma går jag med ullunderställ på jobbet (jobbar mycket utomhus), och det är rätt mysigt så länge man kan hålla värmen.

En kompis i Australien fyller år idag (igår för henne), kom att tänka på en rätt rolig historia från när jag bodde med henne och hennes familj, hon satt och tittade på tv och jag ställde frågan "what are you looking at?", lite svengelska där ja, hon tittade konstigt på mig och det tog ett tag innan vi redde ut att jag undrade vad hon "was watching", istället för om hon glodde på mig... =)
En annan klassiker från den tiden var när jag behövde gå på toaletten hos en vän i Sydney, "may I borrow your toilet" fick till svar "where are you taking it?" haha, ibland funkar det inte att direktöversätta från svenska, kan bli rätt roligt! May I use, är ju bättre att säga.

Nu är det dags att jobba igen, tre veckor kvar på jobbet, en vecka hemma och sedan är det dags att gå upp med tuppen för att inte missa flyget.
Dela med andra:    

Kommentarer
Ellinor säger:
Haha, ja det kan bli lite galet med svengelskan ibland. Kul med Sydafrika, du verkar ju ha rätt bra koll tycker jag. ;)
Postat 2009-10-07 11:36  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Skrynkelfria pingviner
14 år sedan
Superwoman! 5 dagar till avresa mot Kapstaden
14 år sedan
Koll eller inte?
14 år sedan
Sydafrika
14 år sedan
Tillbaka från Sarek.
14 år sedan