Stöd Ukraina

Skydiveemmas blogg

Torsdag 12 November 2009 - Kapstaden

Skrynkelfria pingviner

Följ gärna hela min blogg på sydafrika.getcloser.se...

På onsdagarna kommer vår städerska hit, känns lite konstigt... Hon byter lakan, städar och tar bort disken ur stället, och dammsugar och fixar. Vi fattade inte att de brukar få mat där de städar så det har vi lärt oss idag, vi berättade som det var, att vi brukar få städa själva... Men bra att hon får en inkomst, hon bor i en av kåkstäderna, har två barn och städar några dagar i veckan, kostar massor för henne att betala skolsjkuts till sina barn bland annat. Huset har hon fått av staten tror jag att hon sa. I allafall, hon erbjöd att stryka våra kläder om vi vill, sa som det var, uppväxt med en mamma som tror på strykfria kläder, hon bara skrattade. Vill tillägga att de är noga med detta, ena roomisen kom på henne med att stryka lakanen, alltså på täcket, efter att hon bäddat klart... Annorlunda... Så nu har vi pratat lite om att överraska henne med lite extra dricks, färdig mat till henne och kanske små gåvor, för att göra henne glad.

Ösregnade precis men har i allafall sett lite blå himmel idag, gött det efter alla molniga dagar. Lite öm i en visdomstand, räcker det inte med de tänder och den visdom jag redan har funderar jag ;-)

Ska på barrunda med gästerna ikväll, kanske blir lite mascara då. Brukar inte bli så mycket smink, är ju ändå vildmarksguide, måste tänka på min image. Tjejerna har mycket roligt åt att jag har så mycket kläder med Fjällräven, och till och med en buff, de tycker jag är helsponsrad, är jag ju nästan också...

Imorgon ska vi till Simons Town och cykla lite, de kommande dagarna ska vi cykla runt rätt mycket, besöka Cape Point och någon nationalpark och jag vet inte hur internettillgängligheten ser ut. Ska titta på pingviner också! De afrikanska pingvinerna, min roomie nr 1 berättade att hon lärt sig att hanarnas stimulanscenter sitter bakom örat, vilket upptäcktes efter en oljekatastrof när de behövde tvätta och skrubba pingvinerna rena haha annan udda ffakta är att de har kraftig benstomme, just för att bli tyngre, för att klara av att dyka ner till ca 35 m djup för att komma åt fisken... Spännande va? =) Nu är de i ruggningsperioden så förväntar mig att de kommer se lite skabbiga och tunna ut (de stannar på land under denna period och svälter därför ner till halva vikten ungefär). Finns ca 3000 här i Boulders Bay. Ska bli spännande, de sägs låta som åsnor.

Min nuvarande grupp reser hem på onsdag och på torsdag kommer nästa grupp, med samma rutt. Högt tempo, men bra chans att gnugga in all fakta nu ordenligt på en gång. Kul igår förresten, kunde berätta lite om eucalyptus (kunskaper från Madeira) och akasia ( kunskaper från Kenya). Roligt! Sägs ju att eucalyptus är som en turist - dricker massor, vänder sig mot solen och tappar skinnet... Åååå denna underbara turishumor. Tyvärr är det nog det enda skämtet jag vet om turister så om ni har några bra... =)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Skrynkelfria pingviner
14 år sedan
Superwoman! 5 dagar till avresa mot Kapstaden
14 år sedan
Koll eller inte?
14 år sedan
Sydafrika
14 år sedan
Tillbaka från Sarek.
14 år sedan