Stöd Ukraina

Sierras blogg

Onsdag 25 Februari 2009 - Phuket

Phuket

Time flies, and so do we, men inte förrän på lördag. Då bär det av mot Bangkok med Thai för att bl a hälsa på en del av släkten. Det är riktigt varmt här nu, ca +34 dagtid och svalt och lagom på tidiga morgnar, endast +27….

Men vi trivs i värmen, det är ”coolt” med värme. Kan man säga så när man är mitt i den goa värmen, att det är ”coolt”? Hur som helst, vi har vår motorbike och drar runt på ön och badar och hälsar på.
En av våra vänner här fick en liten kille i oktober så under veckan skall vi kolla in underverket. Familjen bor i Chalong mellan Kata och Phuket City.

I dag var jag in och och kollade hur Britt-Marie Bergman Saengkhamchu (”Mal” på Reseguiden) har det. Hon bor på södra delen av Phuket i Ban Saiyorn, inte så långt från Nai Harn, och har öns minsta lägenhetshotell, http://www.maleegarden.com tillsammans med sin man. Ett mysigt ställe på en trevlig plats.

Det är kraftig skillnad på hög- och lågvatten i Andaman Sea. Kolla bara här hur det såg ut på Rawaii i går em. Rawaii Beach är inget ställe man badar på, härifrån drar longtails och speedboats åt olika håll med förhoppningsfulla turister.
Det har varit härliga veckor med många nya upplevelser där pricken över i är vistelsen på Koh Lipe. Även om vi blev förtjusta i dagens Lipe skulle det ha varit härligt att ha varit där för några år sedan. Som jag nämnt tidigare byggs det lite överallt och främst längs den lilla vägen mellan Pattaya Beach och Sunrise Beach, alltså i princip mitt på ön. Några nya byggen längs de olika beacherna pågår inte. Det är tidens gång, när turisterna kommer under den korta tiden november – april, gäller det att kunna erbjuda service så att inkomsterna under denna tid räcker hela året…. November är dessutom lite osäkert vädermässigt enligt en travelagentkontakt jag fått på Lipe. Det kan vara bra men även regn delar av dagen och framför allt hårda vindar vilket gör att båtrafiken ställs in.

Jag har glömt att nämna i min tidigare blogg att det inte finns ATM-uttagsmöjligheter på Lipe. Det är smartast att ha cash så man klarar sig under tiden på ön. Visserligen kan du betala de flesta boenden och travelagents med kort, men när och om du behöver cash finns möjlighet att hämta ut på kort på vissa resorts men det kostar…upp till 10 % extra…

Morsning
Sierra
Dela med andra:    

Kommentarer
Saritta säger:
välkommen hem till kylan:=)
Postat 2009-03-08 11:58  Anmäl
Mariana säger:
Härliga bloggar, så skönt det ser ut! Ser fram emot ditt resealbum - alltid nå´t att njuta av i gråvädret här uppe.
// Marianne
Postat 2009-02-28 01:07  Anmäl
Grethe1 säger:
Tack för dina bilder och berättelse. Hoppas att ni får en bra resa hem.
Postat 2009-02-27 21:20  Anmäl
Bittan säger:
Ni verkar ha haft det riktigt mysigt där nere i värmen! Alltid lika intressant att läsa dina bloggar.
Önskar er välkomna hem igen och att det blir ett nytt Resealbum.

// Birgitta
Postat 2009-02-26 20:24  Anmäl
Merlin säger:
Ni verkar ha haft det jättehärligt ...VÄLKOMNA HEM.....=).
Postat 2009-02-25 22:14  Anmäl
Sarir säger:
Njut av värmen här är det snö.Blir kul att se albummet.
Postat 2009-02-25 21:57  Anmäl
Brigitta säger:
Njut av den resterande delen av resan, för här hemma är det trist väder.
Postat 2009-02-25 20:13  Anmäl
Haidi säger:
Oh vad det ser härligt ut, njut...här har vi grått och slask, åtminstonde i småland.
Postat 2009-02-25 19:36  Anmäl
Mal säger:
Hej, det var kul att träffa dig! När jag ser dina bilder från Lipe blir än mer övertygad om att jag måste (tillbaka) dit ;-) Ha så skönt de sista dagarna hos oss i värmen!
Postat 2009-02-25 17:25  Anmäl
Muangthai säger:
Ser rätt skönt ut, i vattnet!
Postat 2009-02-25 16:37  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Rommetorp
Rommetorp säger om Sierras bild "Lågvatten....":
Hur stor är det på låg och högvatten i meter
5 mars 2009 22:54
Keiju6
Keiju6 säger om Sierras bild "Om det är skönt? Jajjamänn....":
Avundsjuk! ...:)
2 mars 2009 18:07