Stöd Ukraina

Lenils blogg

Fredag 14 Juli 2017 - Gstadt am Chiemsee
Resealbum: Bil i Europa

Påbörjar hemresan

Vi tar den lilla vägen över Buzet och om det var rätt tänkt eller inte får vi aldrig reda på men det var det nog trots att den lilla vägen var avstängd på ett ställe så vi fick ta en ännu mindre väg en liten bit.Mycket trevlig väg är det i alla fall och man får se en massa natur och städer man inte fått sett via motorvägen.Dock är det minimal kö till gränsövergången vid Požane och vi passerar även Karawankertunneln utan några större problem.Inser att vi passerat lunch och bestämmer oss för att stanna till vid någon mack.Tar inte den första utan bestämmer oss för nästa.Det är då skyltarna till Lipica dyker upp och jag får någon idé om att man kanske kan äta lunch där.När vi kommer fram till stuteriet inser vi att det är mycket större och mer kommersialiserat än jag kunde tänka mig.Vi betalar 3 Euro för parkering och konstaterar att det enda matstället som finns är en liten restaurang på hotellet och om man vill in på stuteriet så kostar det 16 Euro per person.Vi inte orkar ta in det idag men stannar till på vägen ute vid hagarna som är fulla av hästar och föl.Så det var inte helt bortkastad tid i alla fall.Stannar till vid nästa mack och tar varsin macka och kaffe.Sen vidare mot nästa gräns, Österrike till Tyskland.Vi är på väg mot Chiemsee och tycker vi är sena, runt 18:00 så närmar vi oss gränskontrollen för motorvägen när det dyker upp en skylt med +45 vilket vi utgår från är kötid.Det vill vi inte vara med om så vi kör av och tar en mindre väg.Strax efter att vi kört av ser vi att det kö även där med det var lite falskt alarm eftersom det är en rondell som tog lite tid.Men efter det är det inga köer och bara en skylt där man passerar gränsen.Dessutom en fantastisk väg med underbar natur och vackra, utsmyckade hus.Strax efter 20 bestämmer vi oss för att stanna en natt i Gstadt am Chiemsee.En stad där man blir serverad av personal i folkdräkt och inte kan betala med kort men där det som tur är finns en bankomat runt hörnet.Annars hade vi väl fått diska!Maten och ölen är god så man kan stå ut med det, blir ju lite som en tidsresa.Hittar ett rum med stor balkong som har sjöutsikt men eftersom det börjar ösregna har vi inte så mycket nytta av den.Stort och fräscht rum på men vi glömde fråga om Wifi och eftersom det inte finns 4G vilket våra telefoner verka kräva för Internet så blir det en helt nedkopplad dag och kväll.Fast det är nog bara de två senaste åren som jag brytt mig om det när vi varit på semester så det ska nog gå bra men man inser så mycket man vant sig vid att ständigt kunna vara uppkopplad.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemåt
40 veckor sedan
Podstrana
40 veckor sedan
Norrut
40 veckor sedan
Baddag
40 veckor sedan
Utflykt
40 veckor sedan