Stöd Ukraina

Cingelssons blogg

Söndag 20 November 2005

Ovantad guide i Havanna

Forra helgen nar jag var sjuk sa var tva kompisar fran Sverige har o halsade pa vilket tvingade mig upp ur sangen! Fredagen blev lite av en flopp da jag forst skrivit fel tid o da det inte alltid ar sa latt med internet sa fick de inte mitt nya mail forran de var forsent. Sa forst vantade de pa mig utan nytta o sedan vantade jag pa dem utan nytta.... Pa lordagen var det dags for ett nytt forsok, de hade mailat o berattat vilket hotell de bode pa, samt vilken tid de borde dyka upp dar fran deras utflykt. Runt sex satte jag mig darfor i den valdigt mysiga utomhus loungen som hotellet har. Stora harliga rotting soffor o fotljer, hoga valv med vackra pelare, lite live music ( sjalvklart..) o en fantastisk utsikt over havet o Malecon. Det satt en man mittemot o vi borjade snart prata, det visade sig att han arbetade for regeringen i Trinidad & Tobago och var i Havanna tillsammans med alla de Carribiska landernas jordbruksministrar(?) for att diskutera hur de tillsammans kunde hjalpa och forbattra sina situationer. Han var valdigt trevlig o nar notan kom och det visade sig att min mat hade hamnat pa samma som hans sa erbjod han sig genast att betala aven for mig!

Mina vanner fran Sverige ( Elinor & Dennis ) tyckte det var bra att jag skulle ha tid att utforska Havanna innan de kom sa att jag kunde ge dem lite tips - men da de gick med pa Apollos stadsvandring innan vi traffades blev det snarare tvartom :-) Tillsammans med dem har jag utforskat lite mer av Havanna Vieja ( Gamla Havanna ). Forsta intrycket var ju att komma till en annan stad i staden, fast de upputsade fasaderna ser ibland ut som kullisser och kontrasterna blir sa tydliga da de ligger vagg i vagg med riktiga ruckel!
Det ar som sagt valdigt mysigt har o manga ganger valdigt, valdigt vackert, vid Plaza de la Catedral tror man att Juliett narsomhellst skall titta fram fran en av de blamarkerade balkongfonstrena, eller att Romeo skall komma nerklattrandes fran rosenbusken som gar hela vagen upp! Men jag skulle heller inte blinka till mer an en gang om en statlig spanjor skulle komma promenerandes ut fran kateralen som ar torgets stolthet o legat har i over 250ar.
I ena hornet sitter en Santeria prastinna ( en afroamerikansk religion ) hellt kladd i vitt o poser, i ett annat star ett par musikanter o spelar, det finns oxa en mysig restaurang men det ar inte hellt billigt, en glass kostar 20kr o en dricka 25kr - trots det skall jag ta med Martin hit for en romantisk drink pa en av balkongerna med levande ljus pa bordet!

Precis utanfor torget halls ons-sondag en marknad dar man kan kopa alla de sovenirer man skulle vilja ha med sig - inkusive cigarrer fran illegala saljare som (om man ar kille) hoppar pa en varje meter for att salja! Dennis foll tillslut for trycket o vi fick folja med en man in ett hus bredvid, uppfor en trappa som hade en del likheter med en offentlig toalett, genom en grind o in i ett sovrum som stangdes o lastes bakom oss...Val dar inne visades de ciggarer o han som salde var antingen vaaaldigt kissenodig eller nervos - jag tror de senare....Nar pengar hade bytt agare och det var dags att ga fick vi vanta medans en spanare kollade av laget forst!

Brakade med en taxichauffor pa vagen hem, forst tyckte jag att taxametern tickade pa lite val fort o nar det sen var dags att betala kom det vanliga - Jag har ingen vaxel....Hela turen skulle ga pa ung 35.20kr o jag lamnade fram 40kr, efter att inte ens halvhjartat fragat nagra forbipasserande om de hade vaxel blev jag sur ( han ville ju sjalvklart att jag skull efterskanka resterande belopp!) jag lutade mig tillbaka o konstaterade hogt att om inte han fick tag i vaxel sa hade vi ju problem! Da vill han att jag skulle ga o fixa vaxel!! Jag tog surt tillbaka 10kr o gick in i huset o fragade om mama hade vaxel - det hade hon. Men sur som jag var gick jag bara ut med 5kr o skippade medvetet i de sista 20orena ( princip sak!) Taxichaufforen var ju inte nojd o borjade skalla men efter att jag lugnt o sansat forklarat for honom; Att det var han som var chaufforen, att han var ansvarig for att ha vaxel o darmed var det oxa hans problem! Han satte sig i bilen o akte - behover jag namna att jag var liite hungrig vid detta tillfalle :-)

Jag har borjat komma in i en maklig lunk nu o nasta vecka da jag kommer att vara hellt sjalv ( om man bortser fran de 2.2miljoner Cubaner som bor i Havanna...) skall jag borja ta lite salsa lektioner!
Da jag har fatt byta rum, bor lagligt nu!, det innebar aven att jag nu har ett bord med lite stolar, ett litet kok o det basta av allt en stor terass! Sa antligen skall jag borja det "harda" arbetet med att skaffa mig en fin solbranna!

Nu ar det dags for middag = ris o svartaboner som vanlig :-)

Men jag har tagit alla moderliga varningar pa allvar o haller krampaktigt i min standiga foljeslagare Kameran - nar jag inte brakar med nagon taxichauffor njuter jag av autmosfaren har! Antar att HV leder serien nu?! Stefan?

Kramar Camilla
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet